D Daniel 109 skrev:
På bilar finns inget behörighetskrav alls.
inte på svagström heller.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att installation av en solcellsanläggning är ett elinstallationsarbete står inte uttryckligen i elsäkerhetslagen eller i någon föreskrift, utan det är något som ESV har bestämt och meddelat på sin hemsida vilket jag inte likställer med lag. Däremot är arbete på starkströmsanläggningar ett elinstallationsarbete, vilket betyder alla anläggningar med en spänning, ström eller frekvens som kan vara farlig för människor och egendom. Det innefattar t.ex batterianläggningar och sammansatta solcellsanläggningar. Det finns många installationer som därmed per automatik faller in under kravet 27 § i elsäkerhetslagen om vem som får utföra elinstallationsarbete.

Så det är lite hårklyveri ifall alla moment med montering av solcellspaneler på taket faller in här. Det ser jag som ingalunda solklart, långt ifrån så solklart som Fredrik vill göra gällande. Den bild som visas 55 sek in i videon är falsk, läs själva 2016:732. Som vanligt gäller att göra jobbet med omsorg. Man vill inte ha en brand på taket.
Tack för lite objektivitet. ESV kan göra egna tolkningar vilket inte är att likställa med lag. I Sverige är det regeringen som stiftar lagar och riksdagen som verkställer dem. ESV har i uppgift att bevaka att dessa lagar följs, inte att stifta egna.

I praktiken betyder det att det är okej att lägga upp sina egna paneler så länge som en behörig elektriker godkänner det och utför själva elinstallationen. Åtminstone tillsvidare tills nått fall faktiskt prövats juridiskt.
 
F Finndjävel skrev:
Tack för lite objektivitet. ESV kan göra egna tolkningar vilket inte är att likställa med lag. I Sverige är det regeringen som stiftar lagar och riksdagen som verkställer dem. ESV har i uppgift att bevaka att dessa lagar följs, inte att stifta egna.

I praktiken betyder det att det är okej att lägga upp sina egna paneler så länge som en behörig elektriker godkänner det och utför själva elinstallationen. Åtminstone tillsvidare tills nått fall faktiskt prövats juridiskt.
Nej. Det är helt felaktigt. Det är uppenbart att det krävs information om detta.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att installation av en solcellsanläggning är ett elinstallationsarbete står inte uttryckligen i elsäkerhetslagen eller i någon föreskrift, utan det är något som ESV har bestämt och meddelat på sin hemsida vilket jag inte likställer med lag. Däremot är arbete på starkströmsanläggningar ett elinstallationsarbete, vilket betyder alla anläggningar med en spänning, ström eller frekvens som kan vara farlig för människor och egendom. Det innefattar t.ex batterianläggningar och sammansatta solcellsanläggningar. Det finns många installationer som därmed per automatik faller in under kravet 27 § i elsäkerhetslagen om vem som får utföra elinstallationsarbete.

Så det är lite hårklyveri ifall alla moment med montering av solcellspaneler på taket faller in här. Det ser jag som ingalunda solklart, långt ifrån så solklart som Fredrik vill göra gällande. Den bild som visas 55 sek in i videon är falsk, läs själva 2016:732. Som vanligt gäller att göra jobbet med omsorg. Man vill inte ha en brand på taket.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att installation av en solcellsanläggning är ett elinstallationsarbete står inte uttryckligen i elsäkerhetslagen eller i någon föreskrift, utan det är något som ESV har bestämt och meddelat på sin hemsida vilket jag inte likställer med lag. Däremot är arbete på starkströmsanläggningar ett elinstallationsarbete, vilket betyder alla anläggningar med en spänning, ström eller frekvens som kan vara farlig för människor och egendom. Det innefattar t.ex batterianläggningar och sammansatta solcellsanläggningar. Det finns många installationer som därmed per automatik faller in under kravet 27 § i elsäkerhetslagen om vem som får utföra elinstallationsarbete.

Så det är lite hårklyveri ifall alla moment med montering av solcellspaneler på taket faller in här. Det ser jag som ingalunda solklart, långt ifrån så solklart som Fredrik vill göra gällande. Den bild som visas 55 sek in i videon är falsk, läs själva 2016:732. Som vanligt gäller att göra jobbet med omsorg. Man vill inte ha en brand på taket.
Att produktionsanläggningar klassas som elektriska starkströmsanläggningar står i elsäkerhetslagen och har stått i gamla ellagen sedan urminnes tider. Det finns öht ingen konflikt om den frågan.

Eftersom det uppenbarligen råder en viss okunskap i den här frågan är det viktigt att vi håller oss till fakta. Det finns inget ”falskt” i mitt klipp.
 
T tompaah7503 skrev:
Det finns ett roligt resonemangsfel här som gör att man i praktiken skulle kunna utföra vilka delar av anläggningen som helst utan utbildning eller deltagande i egenkontrollprogram, så länge prylarna inte är spänningssatta. Om de inte är spänningssatta så har de en potential på 0 v och en ström på 0 A. Därmed är de inte att betrakta starkströmsanläggning, de är det först när man kopplar på spänningen som de möjligen kan bli del av en starkströmsanläggning, om jag tolkar dig rätt. Det är i alla fall likadant resonemang som du för, att varje solpanel för sig är ofarlig och den får man väl hantera. Så kan man resonera om varenda komponent i normcentralen, varenda rör, dosa och kabel så länge det inte är spänningssatt.
Du har en klar poäng där. Före en elinstallation är tagen i bruk finns ingen elfara. Det var en av svagheterna med den gamla ellagstiftningen. Detta är nu åtgärdat i och med bland annat ELSÄK-FS 2017:2.
 
En solcellspanel ger ca 40 Volt i utspänning vid minsta lilla ljus. En SolarEdge-solcellsanläggning där kopplas varje solcellspanel till en egen effektoptimerare. Sedan seriekopplas effektoptimerarna (inte solcellspanelerna). Man kan seriekoppla upp till ca 50 st effektoptimerare. Men varje effektoptimerare ger ut 1 Volt, inte mer, så längre inte växelriktaren ger order att de ska börja jobba. Order om att effektoptimerarna ska börja jobba och ge växelriktaren 750 Volt, gör växelriktaren först då växelriktaren körs igång.
Det är alltså inte farligt att koppla ihop effektoptimerarna i en lång serie. Är det säg 30 st effektoptimerare i serie då bara 30 Volt ut. Detta är litet speciellt med SolarEdge jämfört andra system.

Det är inte företag som utför en elinstallation, utan de människor som grupperat och organiserat sig till det företaget. Ett företag har nämligen inga armar och ben och kan intet uträtta, utan det är människor som utför arbete.
 
F Fredrik Sjödin skrev:
Att produktionsanläggningar klassas som elektriska starkströmsanläggningar står i elsäkerhetslagen och har stått i gamla ellagen sedan urminnes tider. Det finns öht ingen konflikt om den frågan.

Eftersom det uppenbarligen råder en viss okunskap i den här frågan är det viktigt att vi håller oss till fakta. Det finns inget ”falskt” i mitt klipp.
Jag litar nog väldigt mycket mera på Bo Siltberg än dig. Han är elgurun på detta forum och den som vet absolut mest när det kommer till el medan du är nån som försöker tjäna pengar på att bevisligen förfalska lagparagrafer. Det du påstår 0:55 i ditt klipp är direkta påhitt. Läser man lagparagraferna du hänvisar till går det inte att tolka det som du gör.
 
F
F Fredrik Sjödin skrev:
Nej. Det är helt felaktigt. Det är uppenbart att det krävs information om detta.
Ja, du har ju som sagt tolkningsföreträde. Som tur är verkar många på det klara med att du är en lobbyist som bara gör allt för dina medlemmar och tolkar allt utifrån det du TROR är det bästa för dem.
 
Låt oss då jämföra videon

Skärmdump av en lagtext om elinstallation med titeln "Elsäkerhetslagen (2016:732)

med lagtexten

2 § Med elektrisk anläggning avses i denna lag en anläggning för produktion, överföring eller användning av el med de särskilda föremål som finns i anläggningen och som behövs för driften av den.

Så det är ju uppenbart ett falsk citat från ellagen, det är en tolkning. Elektriska solceller är ingen starkströmsanläggning, men en komplett solcellsanläggning kan vara det.

Frågan liknar lite frågan om varför man inte får förlägga tomma VP-rör. De utgör visserligen en skyddsbarriär med lite krav på lämplig förläggning men man behöver inte dra det så långt och kalla det en starkströmsanläggning. Likaså enskilda solceller med standardiserade kontakter och kablage. Här vill man likställa kabelklammer med fästelement på taket och kalla det att fastställa elsäkerhetsegenskaperna :rolleyes: Lite sans och reson får vi väl ändå ha.
 
  • Gilla
Kjell-Anders och 5 till
  • Laddar…
Jag tänker så här:
Jag får ju fritt dra rör i väggarna i mitt eget hus. Naturligtvis är dom avsedda för högtalarkablar, nätverkskablar, vattenrör eller andra lämpliga uppgifter. Kanske som genväg mellan rummen för mina vandrande pinnar?

Sedan, vid någon ospecificerad tidpunkt i framtiden, så vill jag utöka elinstallationen i min fastighet. Eftersom jag är osannolikt laglydig så ringer jag närmaste elfirma och, efter att noggrant studerat så deras egenkontrollprogram är OK, ger dom i uppdrag att implementera mina önskningar. (Eftersom dom inte är särskilt intresserad av detta skitjobb så måste jag vänta någon månad innan dom dyker upp... men det är ok). Firman är naturligtvis fria att använda mina rör om dom bedömer dom dugliga. Jag är inte knusslig.

Sedan kommer jag på att jag är intresserad av att pryda mitt tak. Tänk er något slags expressivt och dynamiskt konstverk. Eftersom jag fortfarande är en osannolikt välartad medborgare så tar jag kontakt med en jurist och kontrollerar så det är lagligt att installera mitt konstverk på mitt tak. Juristen kommer med lite förmaningar om att först tala med sotaren och att jag för guds skull inte får ens fundera på att installera något som genererar el på taket.
Eftersom jag just råkat hitta några pallar solceller i diket utanför min fastighet så blev ju det där om att generera el lite dumt. För att lösa detta problem ägnar jag några timmar att tejpa fast 12mm plywood på solcellellerna så att det inte ska finnas minsta möjlighet att någon elektron ska kunna smita ut ur solcellen. Efter det monterar jag dom med glatt och soligt sinne på mitt tak. Min egen konstinstallation! De små problem som uppstod löstes snabbt genom några hjälpsamma inlägg på byggahus.se.
En granne kommer förbi och påtalar att man kan tjäna pengar på solceller. Najs - det hade jag ju ingen aning om. Efter ett snabbt samtal till tidigare nämnd elfirma (och den obligatoriska månaden av väntan) så kommer en elektriker och ägnar 30 minuter åt att koppla ihop klabbet. Han bedömde det nämligen lämpligast att använda mitt konstverk när det ändå satt på plats istället för att installera nya solceller.

Eftersom elfirman hade två timmar som minidebitering så övertalar jag elektrikern att stanna på minst 1,5 timme fika. Det visade sig efter ett par pepparkakor att han var ganska nyanställd och att större delen av hans introduktionsutbildning gick åt till att elinstallatören för regelefterlevnad skrev in honom i egenkontrollprogrammet samt mumlade något om att det ofta var asbest i EDIL. Jag erinrade mig därför min 225 poängs ingenjörsutbildning på universitetet och spenderade en timme av fikat med att lära stackaren hur man räknar på ledningsdimensionering samt andra relevanta saker för hans jobb. Det som tog längst tid var faktiskt att förklara varför jordfelsbrytare fungerar precis lika bra i ojordade uttag.
 
  • Gilla
Kjell-Anders och 6 till
  • Laddar…
När jag köpte solpaneler kom de i pallar. Chauffören hos speditören lastade sedan av pallarna från sin lastbil och placerade dem på min tomtgräns. Panelerna är inte seriekopplade där de ligger på pallen, men däremot var några spänningssatta av dagsljuset. Chauffören var inte elektriker men fick flytta panelerna. Därefter bar jag iväg solpanelerna och förvarande dem i anknytning till min byggställning i väntan på installation. Jag är inte elektriker, men jag måste väl få flytta panelerna?

Om jag skulle vilja lägga ut panelerna i rad på trallen, för sig inspektion, skulle det vara olagligt om jag inte är elektriker?
Ingen av panelerna är seriekopplade, men dagsljuset ger dem några volt i spänning.

Inspektionen är över, de såg bra ut, inga spräckta glas etc, men jag jag anser inte att de ligger så bra där på trallen, tänk om ungarna skjuter en boll dit eller om ett av rådjuren som gillar att kalasa på mina buskar klampar över dem med sina vassa hovar.

Jag har räls på taket, det är nog bättre att jag skruvar fast dem där. Självklart ska jag inte koppla ihop dem då jag inte är elektriker. Elektrikern får göra det jobbet och driftsätta systemet då det först då blir en produktionsanläggning med högspänning.
Elektriker ansvara sedan för att allt ser korrekt ut via sin egenkontroll.

Vad är det egentligen för skillnad på de olika scenariorna och varför skulle det sista vara förbjudet?
Då borde det vara förbjudet för en icke elektriker att ens röra en panel. Driftsatt eller inte...
 
  • Gilla
Kjell-Anders och 6 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Låt oss då jämföra videon

[bild]

med lagtexten

2 § Med elektrisk anläggning avses i denna lag en anläggning för produktion, överföring eller användning av el med de särskilda föremål som finns i anläggningen och som behövs för driften av den.

Så det är ju uppenbart ett falsk citat från ellagen, det är en tolkning. Elektriska solceller är ingen starkströmsanläggning, men en komplett solcellsanläggning kan vara det.

Frågan liknar lite frågan om varför man inte får förlägga tomma VP-rör. De utgör visserligen en skyddsbarriär med lite krav på lämplig förläggning men man behöver inte dra det så långt och kalla det en starkströmsanläggning. Likaså enskilda solceller med standardiserade kontakter och kablage. Här vill man likställa kabelklammer med fästelement på taket och kalla det att fastställa elsäkerhetsegenskaperna :rolleyes: Lite sans och reson får vi väl ändå ha.
Att elektriska solceller är en anläggning för produktion har det rått konsensus om i decennier. Men visst. Ta en kamp mot väderkvarnarna om du vill.

Jag säger som jag brukar säga. Vill du eller någon annan ändra på lagstiftningen är det bara att gå till din lokale riksdagsman.
 
K Krillehus skrev:
När jag köpte solpaneler kom de i pallar. Chauffören hos speditören lastade sedan av pallarna från sin lastbil och placerade dem på min tomtgräns. Panelerna är inte seriekopplade där de ligger på pallen, men däremot var några spänningssatta av dagsljuset. Chauffören var inte elektriker men fick flytta panelerna. Därefter bar jag iväg solpanelerna och förvarande dem i anknytning till min byggställning i väntan på installation. Jag är inte elektriker, men jag måste väl få flytta panelerna?

Om jag skulle vilja lägga ut panelerna i rad på trallen, för sig inspektion, skulle det vara olagligt om jag inte är elektriker?
Ingen av panelerna är seriekopplade, men dagsljuset ger dem några volt i spänning.

Inspektionen är över, de såg bra ut, inga spräckta glas etc, men jag jag anser inte att de ligger så bra där på trallen, tänk om ungarna skjuter en boll dit eller om ett av rådjuren som gillar att kalasa på mina buskar klampar över dem med sina vassa hovar.

Jag har räls på taket, det är nog bättre att jag skruvar fast dem där. Självklart ska jag inte koppla ihop dem då jag inte är elektriker. Elektrikern får göra det jobbet och driftsätta systemet då det först då blir en produktionsanläggning med högspänning.
Elektriker ansvara sedan för att allt ser korrekt ut via sin egenkontroll.

Vad är det egentligen för skillnad på de olika scenariorna och varför skulle det sista vara förbjudet?
Då borde det vara förbjudet för en icke elektriker att ens röra en panel. Driftsatt eller inte...
K Krillehus skrev:
När jag köpte solpaneler kom de i pallar. Chauffören hos speditören lastade sedan av pallarna från sin lastbil och placerade dem på min tomtgräns. Panelerna är inte seriekopplade där de ligger på pallen, men däremot var några spänningssatta av dagsljuset. Chauffören var inte elektriker men fick flytta panelerna. Därefter bar jag iväg solpanelerna och förvarande dem i anknytning till min byggställning i väntan på installation. Jag är inte elektriker, men jag måste väl få flytta panelerna?

Om jag skulle vilja lägga ut panelerna i rad på trallen, för sig inspektion, skulle det vara olagligt om jag inte är elektriker?
Ingen av panelerna är seriekopplade, men dagsljuset ger dem några volt i spänning.

Inspektionen är över, de såg bra ut, inga spräckta glas etc, men jag jag anser inte att de ligger så bra där på trallen, tänk om ungarna skjuter en boll dit eller om ett av rådjuren som gillar att kalasa på mina buskar klampar över dem med sina vassa hovar.

Jag har räls på taket, det är nog bättre att jag skruvar fast dem där. Självklart ska jag inte koppla ihop dem då jag inte är elektriker. Elektrikern får göra det jobbet och driftsätta systemet då det först då blir en produktionsanläggning med högspänning.
Elektriker ansvara sedan för att allt ser korrekt ut via sin egenkontroll.

Vad är det egentligen för skillnad på de olika scenariorna och varför skulle det sista vara förbjudet?
Då borde det vara förbjudet för en icke elektriker att ens röra en panel. Driftsatt eller inte...
Det korta svaret är: Det är ingen skillnad. All hantering ska utföras av ett elinstallationsföretag.

Och jag menar förstås hanteringen i och med att panelerna levererats enligt exemplet ovan.
 
Redigerat:
F Fredrik Sjödin skrev:
Det korta svaret är: Det är ingen skillnad. All hantering ska utföras av ett elinstallationsföretag.
OK... ska jag polisanmäla speditören då panelerna levererades utav en person utan elbehörighet?
 
  • Haha
Kjell-Anders och 2 till
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Det korta svaret är: Det är ingen skillnad. All hantering ska utföras av ett elinstallationsföretag.
Med andra ord är det bara elinstallationsföretag som får transportera panelerna också. Intressant. Så om man t.ex. köper en panel ifrån det lokala varuhuset så ringer dom en elfirma som kommer och kör hem den åt en.

Det som börjar vara det mest intressanta i det hela nu är om du faktiskt tror du på vad du själv säger?:crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
hjen50 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.