Jag behöver akut hjälp med vilka byggmaterial jag ska använda för att täppa igen min ventilation. (Vissa av Er kanske blir upprörda för att jag gör det, men det är vad det är). Jag gör det för att mitt barn blir sjukare och sjukare för var dag och jag har ej råd att flytta.

Vi bor på ett ställe med med centralventilation i fastigheten; Det sitter en metallåda med filter i över ett hål. Inget går på el eller liknande.
Och det fullkomligt spyr in luftföroreningar.

På grund av centralventilationen vill inget företag hjälpa mig att gå den ”rätta vägen”, men en av dem sa att jag kan sätta för hålet i ett av rummen som är mest drabbat med en plåt- eller plastskiva och silikon. Ett silikon som går lätt att ta bort inför OVK-Besiktning.

Jag har febrilt letat efter ett silikon som går lätt att få bort, men upptäckte att de innehåller en hel del gifter. Så nu vet jag inte vad jag ska göra.

Har någon något förslag på hur jag ska fästa skivan och vad för typ av skiva jag ska använda som inte släpper gifter?

(Jag har flera luftrenare som är godkända av Astma och Allergiförbundet och som tillsammans ska klara av en dubbelt så stor lägenhet än jag har, men det är under mer normala förhållanden).

Tusen tack på förhand till den som kan hjälpa mig!
 
Kan du använda latexfog?
Den är ju inte lika aggressiv som silicon men innehåller ju dock lite klor och kanske något annat som inte är bra.

Edit. Skiva bör du kunna ta egentligen vilken som helst men mest rent är väl typ hyllplan av rent trä.
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan och 1 till
  • Laddar…
A
Tejpa fast en plast över hålet kanske,silvertejp!
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan
  • Laddar…
Istället för att blockera flödet och potentiellt skapa nya följdfel skulle jag rekommendera dig att sätta filter vid dem.
Nej, inte något såntdär skumgummifilter eller annat som mest är till för att hålla gråsparvar ute, utan ett bra filter, typ F9 med kol eller liknande. Då kan du bli av med allt från partiklar till kolväten.
Om du bara blockerar till-luftsventilerna kommer du nämligen inte bli av med ute-luften, den kommer bara leta efter andra springor...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Kan du använda latexfog?
Den är ju inte lika aggressiv som silicon men innehåller ju dock lite klor och kanske något annat som inte är bra.

Edit. Skiva bör du kunna ta egentligen vilken som helst men mest rent är väl typ hyllplan av rent trä.
Jag ska definitivt kolla upp det!
Tror du inte att trä kan bli mögligt fort eftersom det mer eller mindre bara är ett hål rakt in genom väggen? Jag har ingen koll alls om material, så du får ursäkta min dumma fråga.
 
Tss skrev:
Tejpa fast en plast över hålet kanske,silvertejp!
Jag ska ta och kolla upp det. Tack!
(Det känns just nu som allt jag kollar upp innehåller gifter och med tanke på vart det kommer sitta och att värmen kommer variera i och med detta land, så blir det bara mer och mer komplicerat. )
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Istället för att blockera flödet och potentiellt skapa nya följdfel skulle jag rekommendera dig att sätta filter vid dem.
Nej, inte något såntdär skumgummifilter eller annat som mest är till för att hålla gråsparvar ute, utan ett bra filter, typ F9 med kol eller liknande. Då kan du bli av med allt från partiklar till kolväten.
Om du bara blockerar till-luftsventilerna kommer du nämligen inte bli av med ute-luften, den kommer bara leta efter andra springor...
Tack för svaret.
Jag har dem och det sitter 3 sorters filter i luftrenarna varav två är olika typer av HEPA- filter. Det hjälper lite. Nu får vi endast ett värde, på vad som anses vara mycket hälsovådligt utomhus, någon gång om dagen istället för en hel vardag.
Om luften letar sig in på andra ställen, så är det mycket bättre än i dagsläget för de ställena är mer skyddade och jag testade att sätta för ventilationen i 2 dygn och luftrenarna hann rengöra luften i en mycket större utsträckning.
 
F Förvirrade Hönan skrev:
Tack för svaret.
Jag har dem och det sitter 3 sorters filter i luftrenarna varav två är olika typer av HEPA- filter. Det hjälper lite. Nu får vi endast ett värde, på vad som anses vara mycket hälsovådligt utomhus, någon gång om dagen istället för en hel vardag.
Om luften letar sig in på andra ställen, så är det mycket bättre än i dagsläget för de ställena är mer skyddade och jag testade att sätta för ventilationen i 2 dygn och luftrenarna hann rengöra luften i en mycket större utsträckning.
Det jag menar är att du istället för att ha ett hål rakt genom väggen som du har nu placerar filter, mer eller mindre motsvarande det du har i luftrenaren, men för att rena luften på väg in i lägenheten istället för när den redan är inne som luftrenaren gör.
Om luften kommer in genom glipor istället kommer du inte kunna filtrera den, utan då måste du ta hand om det först efter att den kommit in i den luft du andas.
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan
  • Laddar…
F Förvirrade Hönan skrev:
Jag ska definitivt kolla upp det!
Tror du inte att trä kan bli mögligt fort eftersom det mer eller mindre bara är ett hål rakt in genom väggen? Jag har ingen koll alls om material, så du får ursäkta min dumma fråga.
För att vara på säkra sidan kan du ta lite isolering i röret så flyttar daggpunkten utåt.
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det jag menar är att du istället för att ha ett hål rakt genom väggen som du har nu placerar filter, mer eller mindre motsvarande det du har i luftrenaren, men för att rena luften på väg in i lägenheten istället för när den redan är inne som luftrenaren gör.
Om luften kommer in genom glipor istället kommer du inte kunna filtrera den, utan då måste du ta hand om det först efter att den kommit in i den luft du andas.
Tack för all hjälp. Det kanske är dig man ska anlita.
Jag hade tänkt sätta för hålet och sedan sätta tillbaka metallådan med filtren i.
Menar du istället att jag ska använda kolfilter/HEPA i själva hålet?
 
F Förvirrade Hönan skrev:
Tack för all hjälp. Det kanske är dig man ska anlita.
Jag hade tänkt sätta för hålet och sedan sätta tillbaka metallådan med filtren i.
Menar du istället att jag ska använda kolfilter/HEPA i själva hålet?
Ja, det tror jag att Dowser menar. Det är bättre att sätta dit ett bättre filter och ha kvar ventilationen. Täpper du till den så kommer du att få andra problem med inneklimatet, som inte heller är så hälsosamma.
 
L lordi skrev:
Ja, det tror jag att Dowser menar. Det är bättre att sätta dit ett bättre filter och ha kvar ventilationen. Täpper du till den så kommer du att få andra problem med inneklimatet, som inte heller är så hälsosamma.
Tack så mycket för svaret. Jag har redan bra filter och jag är verkligen tacksam för alla svar, men det var inte riktigt min fråga. Min fråga är vad man ska använda för att sätta för hålet.

Hur inneluften kommer påverkas i och med detta har jag redan pratat med ett par ingenjörer om.
De jobbar med centralventilation, vet vart alla mina ventiler sitter, vad det är för modell samt vad vi utsätts för på daglig basis och detta är den bästa lösningen under rådande omständigheter.
För att få ren inomhusluft på "rätt" sätt, så måste hela husets ventilation byggas om och det skulle inte styrelsen gå med på.

Och åter igen, jag är verkligen verkligen tacksam för alla svar.
 

Bästa svaret

Y
Om tanken är att stänga all ventilation i hela hemmet.
Så kan du även fokusera på att stänga köksfläkt och badrumsutsugen, för det är dessa två som skapar vakuumet i hemmet, som gör så uteluft vill ta sig in.

För gör du inte det, så kommer det som du säger dra in luft på nya platser. Det kommer upplevas som att det drar, golven kommer bli kalla.
- Och att stänga allt kommer bidra med fukt och mögel vilket inte är gynnsamt för någon av er som bor där.

Vet att smörjoljor börjat vara livsmedelsklassade så det bör finnas lim som är det med.
https://www.jemfix.se/silikon-gs202-tremco/6121/9041965/
 
Redigerat:
  • Gilla
Förvirrade Hönan
  • Laddar…
F Förvirrade Hönan skrev:
Tack så mycket för svaret. Jag har redan bra filter och jag är verkligen tacksam för alla svar, men det var inte riktigt min fråga. Min fråga är vad man ska använda för att sätta för hålet.

Hur inneluften kommer påverkas i och med detta har jag redan pratat med ett par ingenjörer om.
De jobbar med centralventilation, vet vart alla mina ventiler sitter, vad det är för modell samt vad vi utsätts för på daglig basis och detta är den bästa lösningen under rådande omständigheter.
För att få ren inomhusluft på "rätt" sätt, så måste hela husets ventilation byggas om och det skulle inte styrelsen gå med på.

Och åter igen, jag är verkligen verkligen tacksam för alla svar.
Ok. Rent hypotetiskt talat. Om du vill sätta igen ett hål igenom en vägg, så tryck i isolering och sätt igen med en plåt. Eftersom jag läste att du inte vill använda silikon eller liknande, så använd en gummilist i mellan, och skruva fast plåten.
MEN, eftersom detta handlar om ventilation är detta inte rekommendation från mig, pga tidigare nämnda följdproblem som kan uppstå.
Jag tycker ändå att ett filter med samma klass som sitter i er luftrenare skulle vara bättre.
Jag vet inte riktigt vad som skulle hjälpa med att bygga om ventilationssystemet. Man skulle kunna bygga om så att man får mekaniskt tilluft också, men det innebär ju likväl att du får in luft utifrån. Vad menar de med "rätt sätt"

Ett perfekt scenario hade ju varit en lufttät bostad, utan tilluft, med endast luftrenare. Då hade man kunnat få luften kliniskt ren. Problemet blir ju att man inte syresätter luften, och halten av koldioxid stiger efter hand, vilket ju är vådligt.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
På rätt sätt betyder att centralventilationen ska fungera som den gör idag fast den gör ren luften bättre. Och då skulle jag inte behöva täppa igen något, men för att det ska vara möjligt behövs ventilationen göras om i hela bostadhuset.

Jag tror att jag nöjer mig med de tips jag har fått nu och avslutar med att tacka igen och åter berätta att jag har fler ventiler, men de är inte utsatta på samma sätt som denna ventil och när jag testade att täcka över hålet så gick vi från 88-99 pm2.5 (som vi har under någon timme varje vardag) till under 10 pm2.5.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.