S Saipala skrev:
Nej det har jag absolut inte, asbest är och förblir hälsofarligt.
Sluta skriva domedagsinlägg du skrämmer upp TS och andra okunniga/osäkra helt i onödan.
 
  • Gilla
claym och 5 till
  • Laddar…
Kan absolut finnas asbest i isoleringen men inte säkert vanligast stället är i rörböjar men om eller hur mycket asbest det kan finnas beror på hur glad personen som isolerade rören var för asbest.
Om man bränner asbestfiber så glöder dom men det bästa är att ta prov från några olika ställen och skicka in
Oftast använder man 2 olika metoder till rör.
1. Man plastar in och blötlägger isoleringen och sågar av rören där det inte finns asbest.
2. Man blötlägger isoleringen och skär ned isoleringen direkt i sopsäck.
 
Redigerat:
  • Gilla
ymmij12
  • Laddar…
Staffans2000
Alternativ 1. Skall naturligtvis bara användas om rören skall kasseras. Det är helt vanvettigt att skrota en installation bara för att ta bort isoleringen.

Alternativ 2. Fungerar finfint.
 
Hur farligt är det med asbest? För inte alltför,många år sedan användes asbest i bromsskivor i bilar.. Blev kanske inte så mycket asbest från en personbil men låg man bakom en tungt lastad lastbil borde det bli en hel del asbestfibrer efter lastbilen. Åkte man tåg och tåget bromsade under några kilometer kunde man oftast känna lukten av varma bromsskivor. Känns nästan som om lite asbest från rör i källaren är rena hälsokuren ,med tanke på hur mycket asbest man fått i sig när man åkt tåg och varit i trafiken.
Har själv haft en plastpåse med infettad asbest tråd som skulle användas i röranslutningar där det blev varmt. Har även haft packnings material till bilar som skulle användas till packningar mellan motorn och topplocket. Gissar att folk som mekat med sina gamla bilar fått i sig massor med asbest fibrer.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Jag bytte bromsar på bussar, spårvagnar och tunnelbanevagnar 1981-1986 då man bytte ut asbetsbeläggen till asbetsfria. Från nått år innan fick vi regler att vattna bromsarna innan vi bytte, istället som tidigare blåsa rent med tryckluft. Var även som 10 åring med farsan på taket när vi renoverade huset och sågade rändalarna på eternittaket med handklinga.
Alla som åkt tunnelbana från en inomhus station före 1986 fick en dust asbetsdamm över sig varje gång en tummelbana bromsade in på stationen.

Så ett par rörböjar är som sagt i jämförelse rena hälsokuren.
 
Staffans2000
S Saipala skrev:
Bara genom att titta på den här bilden [bild]
Kan jag säga att med 99.9% säkerhet är där asbest i dessa 'ändar' och då är det antagligen det i samtliga böjar och t-rör också.
Gör det enda rätta och ta dit en saneringsfirma som kan ta hand om det på ett säkert sätt.
Nu har jag tittat på bilden igen. Och bara genom att titta på den kan jag säga att det med 99,9% säkerhet INTE är Asbest, eftersom isoleringen slutar innan vinkeln.
"Saipala" är helt enkelt ute och seglar. Noll koll.
Denna flumnojja göder en hel bransch. Helt obegripligt faktiskt.
 
  • Gilla
Huggabuggaa och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu har jag tittat på bilden igen. Och bara genom att titta på den kan jag säga att det med 99,9% säkerhet INTE är Asbest, eftersom isoleringen slutar innan vinkeln.
"Saipala" är helt enkelt ute och seglar. Noll koll.
Denna flumnojja göder en hel bransch. Helt obegripligt faktiskt.
Kakan som sitter i änden är asbesthaltig kan du inte acceptera det eller om du vill fortsätta nonchalera att asbest är farligt så är det ju tyvärr så, alla får göra vad dom vill...
 
  • Gilla
Matte84
  • Laddar…
Hur vet du att den är det? Och vad gör den för skada där isåfall?
 
useless useless skrev:
Hur vet du att den är det? Och vad gör den för skada där isåfall?
För att 99 gånger av 100 vi tar prover på 'ändkakor' så är det asbest i dom. Dom gör väl ingen direkt skada men var inte frågan om ts skulle dräpa ner isoleringen själv? Kanske missförstod den biten men där är fortfarande 99.9% sannolikhet asbest. Finns ju även afsar som behandlar detta väldigt utförligt.
 
  • Gilla
Krabbeluring och 1 till
  • Laddar…
Om det är gurmassa (grå massa som påminner om gips) så är det asbest men med tanke att kopplingen är bytt en gång i tiden så kan det likaväl vara något annat klet dom har använt på isoleringen.
 
Staffans2000
S Saipala skrev:
För att 99 gånger av 100 vi tar prover på 'ändkakor' så är det asbest i dom. Dom gör väl ingen direkt skada
Aha!
Du är i branschen. Det förklarar din uppmaning till TS att rasera en fullt fungerande isolering för dyra pengar!
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Aha!
Du är i branschen. Det förklarar din uppmaning till TS att rasera en fullt fungerande isolering för dyra pengar!
Nja vi betalar pengar för att slippa det så för den sakens skull är det inte, vill bara inte utsätta mig, mina kollegor eller min familj för förhöjda halter asbest.
 
  • Gilla
Macce
  • Laddar…
Jag måste ärligt talat säga att jag inte blir klok på nånting just nu.

Eftersom det pratades om rör och dylikt, huset är byggt -64-65 ca, och har haft i alla fall en annan värmepanna (olja troligtvis) tidigare av gamla omålade sektioner av kablar i pannrummet som bytts troligen kring -99-00.

Nu är jag dålig på att bedöma ålder på rör men lär väl antas att en del av rören till och från nya pannan bytts. Kan ju bara anta att isoleringen följde med då också. Men jag bara gissar...
 
Jag tog en kik i källaren i helgen och tittade på några isoleringsändar på rören.

Bild 1 har en rörknökare varit och pillat på då kopplingen ska vara bytt och även rörförlängning installerades till tvättmaskin i samma rum. Jag är osäker på om han har sågat av del av isoeringen eller om det sett ut sådär, men tycker färgen ser lite oroväckande ut. Det där är kallvattenröret. På varmvattenröret i närheten har man målat i änden. Jag hoppas att de är utbildade i att vara försiktiga med sånt där när de ändrar i rörsystemet...

Bild 2 är där röret går in genom väggen

Bild 3 där kommer kallvattnet in från gatan.

Skulle nog gärna vilja måla över detta, eller ska man skicka in ett par exemplar med isolering till nån firma för att vara säker??
 
  • Isoleringsände på kopparrör med synlig rörkoppling och delvis bortskuren isolering i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerat vattenrör med delvis avlägsnad isolering och synlig rörkoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit rörledning med skadad och ofullständig isolering vid anslutning med synliga rörknäckare-arbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som vanlig mineralull med wellpap omlindat med gips.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.