A
Innan det kaklades måste det ha varit uppenbart att blandare och avlopp inte hamnar i centrum av en 110 duschhörna.Om centrering var viktigt förstår jag inte varför man ändå satte in en 110 duschvägg? Verkligen tråkigt att man inte är nöjd med ett så fint och (dyrt) badrum,för alla inblandade.
 
TRJBerg
T tank77 skrev:
Vad är detta för trams? Ska du ha badrummet omgjort bara för att duschblandaren och brunn inte är centrerad? Snacka om I-landsproblem:thinking:

För du tror väl inte att dom kan ändra placeringen utan stora ingrepp?

Edit: Ja, du är gnällig.........
I-landsproblem? Man ska få det man betalat för och få det utfört fackmannamässigt! Punkt.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Angående diskussionen ovan. En gipsskiva är tillverkad enligt en standard och certifieras enligt denna. Standarden kan vara global och skall följas. En leverantör rekommenderar hur den skall monteras men det är ingen standard och behöver inte följas.

Det är lätt att måttsättning på en leverantörs hemsida kan tolkas som standard men se det som ett förslag på hur den kan monteras. Sedan kan det vara väsentligt för funktion och då skall det anges tydligt.

När jag letat info om badrum har jag hittat en mängd rekommendationer men väldigt få standarder. Ingen om placering av dusch och tillhörande ventiler. Har du hittat detta får du gärna ange källa för det behöver jag veta.

Min syn är att byggbranschen har en mängd rekommendationer och få standarder. Det är mycket form och design som avgör.
 
Flisan. Fyll i med vitt.
Hörnet ok
Hörnet där de lämnat en pytte liten platta är dåligt planerat och inte ok, här tycker jag plattsättaren borde rådfrågat redan första varvet vad ni tyckte.
Sprucken platta, den ska bytas ut
Fläkten? Vad är problemet?
Ej centrerad dusch, nja om det inte finns en bra förklaring bakom väggen.
Ytterhörnet, lägg i mjukfog

plattorna som inte kantar är ok, då det dinns en viss toleransnivå och framförallt kakelplattor inte är exakt lika stora.
 
Sittställning
Tss skrev:
Innan det kaklades måste det ha varit uppenbart att blandare och avlopp inte hamnar i centrum av en 110 duschhörna.Om centrering var viktigt förstår jag inte varför man ändå satte in en 110 duschvägg? Verkligen tråkigt att man inte är nöjd med ett så fint och (dyrt) badrum,för alla inblandade.
Jag stod inte och bevakade deras arbete eftersom att vi satt ofta och drack kaffe till lunch och det pratades om jobbiga kunder som sitter och inspekterar allt dom gör..
Väggen är 1000 och en hylla på 100. Den kompromissen gjordes redan innan kontraktet så att säga för att istället för att bygga en låda på väggen som en hylla, alltså ett hål i väggen som man kaklar så valde vi en extra profil på ena hållet vilket gör utrymmet till 1100x1000.

M Mikasw skrev:
Angående diskussionen ovan. En gipsskiva är tillverkad enligt en standard och certifieras enligt denna. Standarden kan vara global och skall följas. En leverantör rekommenderar hur den skall monteras men det är ingen standard och behöver inte följas.

Det är lätt att måttsättning på en leverantörs hemsida kan tolkas som standard men se det som ett förslag på hur den kan monteras. Sedan kan det vara väsentligt för funktion och då skall det anges tydligt.

När jag letat info om badrum har jag hittat en mängd rekommendationer men väldigt få standarder. Ingen om placering av dusch och tillhörande ventiler. Har du hittat detta får du gärna ange källa för det behöver jag veta.

Min syn är att byggbranschen har en mängd rekommendationer och få standarder. Det är mycket form och design som avgör.
Förlåt kanske ordvalet var fel av mig. Jag har rådfrågat folk här, privat och fått svaret att man brukar centrera.
Men ja väggen byggdes på och vvs visste tydligen inte..
 
Sittställning
JockeBL JockeBL skrev:
Flisan. Fyll i med vitt.
Hörnet ok
Hörnet där de lämnat en pytte liten platta är dåligt planerat och inte ok, här tycker jag plattsättaren borde rådfrågat redan första varvet vad ni tyckte.
Sprucken platta, den ska bytas ut
Fläkten? Vad är problemet?
Ej centrerad dusch, nja om det inte finns en bra förklaring bakom väggen.
Ytterhörnet, lägg i mjukfog

plattorna som inte kantar är ok, då det dinns en viss toleransnivå och framförallt kakelplattor inte är exakt lika stora.
Har inte ens sett en liten platta, vart e den XD
 
Vad har du betalt för kalaset?
Du säger själv att du är ganska händig själv, och kunnat göra ett bättre jobb själv, på sämre underlag, så frågan är om det ingick att du skulle göra lite själv också? (Inte ovanligt att man gör så om man anser att man är lite mer händig än genomsnittet)
 
Sittställning
G Gråsixten skrev:
Vad har du betalt för kalaset?
Du säger själv att du är ganska händig själv, och kunnat göra ett bättre jobb själv, på sämre underlag, så frågan är om det ingick att du skulle göra lite själv också? (Inte ovanligt att man gör så om man anser att man är lite mer händig än genomsnittet)
Gjorde rivning själv, hade redan rivit en del för vi hade mögel. Sen kostar det inget för oss att kasta på tippen så vi ville få lite billigare.
Fakturan har ej kommit så vet inte än. 160k plus lite mtrl samt tvättnedkast skulle tillkomma.. svårt säga vad den landar på. Mina fogar blev jämna och släta jämfört med hans grova och poriga.

Vill ha allt på papper samt jag har inte kunskapen om tätskikt osv och tyckte det va för mycket att lära mig. Har en bebis på 6 månader och ville få gjort det fort.

Alltså rivning gjorde jag enligt deras specc sen tog dom över helt.
 
A
Det har minsann blivit dyrt att duscha idag!
:D(y)
 
Tss skrev:
Det har minsann blivit dyrt att duscha idag!
:D(y)
Runt 2 papp om året i ränta
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mycket viktigt att kolla golvbrunnens montering. Vanligt att dukarna dras under klämringen på t ex Purus brunnar. Förödande fel. Om du inte vet hur det skall vara bör du ta dit en Säker-vatterngodkänd tekniker för koll. Detta är viktigt. Visa honom de bilder du har tagit under bygget.
Min besiktningsman kunde inte detta och det kan kosta mig 200 000 kr. BESIKTA!
 
Sittställning
Tss skrev:
Det har minsann blivit dyrt att duscha idag!
:D(y)
Jasså är det dyrt ? :O

S snespikaren skrev:
Mycket viktigt att kolla golvbrunnens montering. Vanligt att dukarna dras under klämringen på t ex Purus brunnar. Förödande fel. Om du inte vet hur det skall vara bör du ta dit en Säker-vatterngodkänd tekniker för koll. Detta är viktigt. Visa honom de bilder du har tagit under bygget.
Min besiktningsman kunde inte detta och det kan kosta mig 200 000 kr. BESIKTA!
Tack för tipset !
 
S snespikaren skrev:
Mycket viktigt att kolla golvbrunnens montering. Vanligt att dukarna dras under klämringen på t ex Purus brunnar. Förödande fel. Om du inte vet hur det skall vara bör du ta dit en Säker-vatterngodkänd tekniker för koll. Detta är viktigt. Visa honom de bilder du har tagit under bygget.
Min besiktningsman kunde inte detta och det kan kosta mig 200 000 kr. BESIKTA!
Fast om man använder skärmallen till brunnsmanschetten händer de aldrig och tror att alla seriösa skär med mallen och ej fri hand då mallen går fortare , blir bättre och man kan va säker
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Purus har en särskild kniv som gör det rätt. Men jag råkade ut för okunniga som inte brydde som mallen och inte hade kniven. Varje brunn har sina egenheter. Man måste kolla. Det gjorde inte min besiktningsman....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.