M
Väljet forumet isolering eftersom det ligger närmst problemet.

Har ett garage som inte använts för bil och som nu skall bli ett hemgym. Frågan är bara hur man får en dräglig temperatur vintertid.

Garaget är tilläggsisolerat med någon form av skivor av tidigare ägare, däremot läcker det värme via en gammal garageport som ju inte alls är lika isolerad som resten.

Sommartid är det inget problem och för det mesta av gymmet funkar ju ett värmeelement någon timma innan användning. Men - planen är att sätta in löpband som ”kräver” en temp på 5-10 grader för att må bra.

Finn någon som lyckats med att isolera upp ett garage till en vinter-temp på ca 10 grader utan att bygga om hela garaget? Det är ju bara vintertid det är ett bekymmer egentligen, rätt skönt med ett svalt gym på sommaren.

Vill helst inte investera för mkt i det då tanken är att bygga om garaget rejält i framtiden och bygga ihop det med huset.
 
Hänga ett tungt draperi framför porten, isolerar och dämpar ljudet när du “pumping iron”

Om det är ett äldre garage hade jag funderat på att täcka golvet med markisolering och lägga massonit plus en matta över.
 
M
T topmount skrev:
Hänga ett tungt draperi framför porten, isolerar och dämpar ljudet när du “pumping iron”

Om det är ett äldre garage hade jag funderat på att täcka golvet med markisolering och lägga massonit plus en matta över.
Det är sen 1983. Betongplatta. Klassiskt garage liksom.

Inte tänkt på marken faktiskt, tjock gummimatta finns nu men mer isolering än så alltså?
 
Som vanligt är det viktigt med kylan som kommer underifrån, tror även löpbandet mår bra av att ha det torrt om fötterna.
1983! Då är det ju i alla fall yngre än filmen.
 
  • Muskulös man står i ett gym med hantlar i bakgrunden och bär träningskläder med nummer 1983.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
T topmount skrev:
Som vanligt är det viktigt med kylan som kommer underifrån, tror även löpbandet mår bra av att ha det torrt om fötterna.
1983! Då är det ju i alla fall yngre än filmen.
Bandet kommer stå på tjock gummimatta så fukt undeifrån borde inte vara ett problem. Skall också ha en luftfuktighetsmätare i gymgaraget. Dock måste temp vara över typ 8 grader enligt specifikation för bandet så det är mitt bekymmer.
 
Installera en luft-luft värmepump är det enklaste, då kan du hålla rätt temperatur utan att energiförbrukningen sticker iväg
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Installera en luft-luft värmepump är det enklaste, då kan du hålla rätt temperatur utan att energiförbrukningen sticker iväg
De kostar ju en hel del?
 
M EmmaRa skrev:
De kostar ju en hel del?
Mja, du får det för en bra bit under 10' beroende på dina krav. Vad har du för budget totalt sett och vad har du för uppvärmning i huset?
Och var någonstans i landet är det? (Är ju skillnad att hålla ett läckande garage vid +8 i skåne och norrland)
 
Ja, men ska du ha det permanent uppvärmt bör du ändå intestera i en långsiktigt effektiv värmelösning. Det kostar 15-20' Installerat. En Mitsubishi LN25 kan du få installerad och klar under 20'.

Sen hade jag byggt igen porten med något tätare och bättre isolerat om det inte ska vara garage längre
 
Väldigt svårt att tänka att löpbandet skulle ta skada så länge det frostfritt och torrt.
 
T topmount skrev:
Väldigt svårt att tänka att löpbandet skulle ta skada så länge det frostfritt och torrt.
Fast frostfritt & torrt i ett garage med läckande port blir ju ungefär samma som att sikta på +8. :)
 
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, men ska du ha det permanent uppvärmt bör du ändå intestera i en långsiktigt effektiv värmelösning. Det kostar 15-20' Installerat. En Mitsubishi LN25 kan du få installerad och klar under 20'.

Sen hade jag byggt igen porten med något tätare och bättre isolerat om det inte ska vara garage längre
Absolut. Och det ska göras en större ombyggnad om ett par år, är planen. Därför jag inte vill lägga mer än absolut minimi nu för uppvärmning som bara krävs ca 5 mån om år...
 
M
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Mja, du får det för en bra bit under 10' beroende på dina krav. Vad har du för budget totalt sett och vad har du för uppvärmning i huset?
Och var någonstans i landet är det? (Är ju skillnad att hålla ett läckande garage vid +8 i skåne och norrland)
Uppsala. Budget är så låg det går då det är en temporär lösning för ett par år i väntan på ombyggnad, och gym och renovering i övrigt redan länsar plånboken...
 
Lättast vore att gå ut och springa och skaffa en cross trainer eller cykel för uppvärmning.
 
M
H Hammarfall skrev:
Lättast vore att gå ut och springa och skaffa en cross trainer eller cykel för uppvärmning.
Det finns. Men för löpbandets egen skull vill jag ha några grader till. Och för att slippa hålla i en skivstång modell isbit.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.