Hej!

Jag har läst en hel del trådar om detta men ganska daterade så jag frågar direkt här.

Jag har en dräneringsbrunn som jag försöker sätta en pump i, dock ännu utan att lyckas. Jag har införskaffat en Al-Ko Sub 13000. Då brunnen är 30cm i diameter startar pumpen på vattnet som faller tillbaka. Detta har jag försökt lösa med en backventil monterad på slangen nära pumpen. Den ventilen slutade att fungera, och vatten rann tillbaka. Jag hade antagligen satt pumpen för nära botten och det hamnade slam i ventilen. Den stannade i öppet läge. Jag har nu höjt pumpen lite och satt en ny backventil. Nu startar motorn, men den pumpar inte. Pumpen brummar endast. Som att jag satt backventilen åt fel håll, vilket jag inte har.

Är det någon som har en teori, eller en alternativ lösning?

Jag är medveten om faran med backventil, men kommer att sätta en frostvakt med värmekabel runt slangen. Vet ej hur detta ska lösas annars.

Hälsningar,
Christopher
 
Upp med pumpen,skruva underdelen och gör rent, en klassiker med sådan pumpar, sen det med backventil, är det inget fall bort från brunnen. Räcker med att slutändan hamnar ca 30 cm under pumphöjd
 
Tack för svar! Det ska jag göra. Misstänker dock att det är nåt strul med backventilen då pumpen funkar när jag tar bort den. Den nya backventilen ser dock ut att fungera när jag håller den i handen och känner på fjädringen.

Pumpen ligger ca 1,5 m under marknivå. Sen har jag slangen upphängd under altanen 1 meter över marken/brunnen (pumphöjd ca 2 meter alltså), för att ordna ett fall på ca 50 cm ner till dagvattenledningen som ligger ca 8-10 bort.
 
  • Gilla
Hannapåbarbackastigen
  • Laddar…
Är det en back med gummiboll i så sitter det skit i den, sen det med fall, ju längre bort som utloppet är desto bättre, men det fall du säger 0,5 meter är det från pumpens stoppnivå eller marknivå. Nu kan det vara problem att få till lite större fall, men det går att lyfta upp slangen 1 eller 2 meter ( lite överkurs ) då suger kapilärkraften ur slangen och det blir tomt ända ner till pumpen utan back, samt kan aldrig frysa , Slangen från pumpen ska då vara 16 PEM och ovan där det ger sig iväg neråt ska den vara 25 PEM
Då finns tyngden som ska dra ur slangen
 
Min slang till pumpen har fall hela vägen från en 90 gradersböj som sitter två meter upp från pumpen.

Alltså från pumpen i brunnen går en pem32 rakt upp ca 1,50m och sedan en 90graders vinkel och sedan iväg 20 meter med fall hela vägen.

Då borde det väl inte kunna stanna något vatten i slangen?
 
D Derbyboy skrev:
Då borde det väl inte kunna stanna något vatten i slangen?
Det som är ett måste är att utloppet ska vara lägre än pumpnivån för att dra ut, annars kan det suga baklänges tillbaka till brunnen utan back. Om det är det så kan man höja 90 böjen så högt man kan för det är vid toppen det räknas från
 
För att slippa baksug och backventil... på röret ut ur brunnen, längst upp, borrar du ett litet hål i slangen. Där kommer det spruta lite vatten när pumpen går och när den stannar sugs luft in hör och vattnet sugs inte tillbaka. Du bör ju också ha en ett vattenlås längst upp, dvs röret går upp i ett U och sedan ner en bit och ut ur brunnen...
 
Jag trodde man slapp baksuget genom att lägga 90-gradersvinkeln på högsta punkten men det stämmer alltså inte?
 
Jag har byggt såhär i mina brunnar, ungefär. Har lufthål längst upp på Uet.

Bild av en brunn med tillhörande komponenter inklusive rör, pump, och kontrollpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det röda en kulventil eller en backventil?
 
Rätta mig om jag har fel men......

Baksug är bara ett problem om det medför att pumpen går igång igen? Dvs går om och om igen.....

Egentligen borde det inte vara något problem att pumpen pumpar iväg tex 100l och 15l sugs tillbaka igen när den slutar pumpa.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du bör ju också ha en ett vattenlås längst upp,
Går bra om brunnen är djup och inte rören går ut så högt upp , Nu är det ett rör som fungerar som brunn med en billig pump i ( allt hemslöjd och inte fabriksgrejer ) Det med ett litet borrhål fungerar som luftintag, men tänk på att det sprutar bra med stänk,
 
Hej, jag har mycket enkelt ritat upp förhållandena som råder i mitt fall. Pumpen ligger ca 1,5m under marken, sedan drar jag den rakt upp ca 1,5 över markytan (alltså 3m rakt upp från pumpen. Detta för att få något av ett fall med mina lutande markförhållandena. Slangen dras sedan med några graders fall till slutet av altanen där slangen petas ner i ett rör där även stuprännan löper in. Slangen är lite dåligt uppritad men visar ganska bra hur den sitter hos mig.

Slangen är av armerad 1-tums typ. Skulle alltså ett alternativ vara att byta slangen mot två olika dimensioner där en smalare löper rakt upp till en 90-vinkel och sedan vidare med en större dimension? Jag förstår nu att tillbakarinningen har mer med fysikaliska egenskaper än brist hos pumpen.

Jag är lite skeptisk till att göra hål i slangen, inte för att det är fel på något sätt, utan för att slangen ligger så nära huset och skulle göra det onödigt blött runt om.

En schematisk ritning av ett dräneringssystem med armerad slang från en dräneringsbrunn till dagvattenledning under altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett alternativ som jag funderat på är följande: Vad som inte är utritat på första bilden (men väl nedan) är ett rör i plast jag monterat som tar regnvatten från ett stuprör på ena sidan av huset ner till dagvattenledningen. Detta stuprör gick rätt ned i backen tidigare (vid köp av huset). Jag skulle kunna sätta ett grenrör rätt över pumpen och låta slangen gå in där. Då skulle jag ju kapa av ca 8m slange. Då har jag dock fått för mig att vid ev översvämning i (kommunens eller mitt eget) dagvattensystemet skulle vatten mycket enklare kunna rinna tillbaka ner i brunnen.
Enkel ritning som illustrerar dräneringssystem med pump, slang, altan och dagvattenledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En schematisk ritning som visar en dräneringsslang som löper från en pump under marken upp ovanför och längs med altanen till en dagvattensledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så jag gjort med samma pump är en automation. Har helt enkelt satt en vippbrytare som när vattnet går 10cm över pumpen så går den igång och går oavbrutet i 5min. Nu behöver jag då bara pumpa upp 0.5m och ner i ett dräneringsrör men just det där att pumpen går av och på hela tiden på slutet är ett svårt problem att få bukt på.
 
J jonaserik skrev:
Går bra om brunnen är djup och inte rören går ut så högt upp , Nu är det ett rör som fungerar som brunn med en billig pump i ( allt hemslöjd och inte fabriksgrejer ) Det med ett litet borrhål fungerar som luftintag, men tänk på att det sprutar bra med stänk,
Alla brunnar jag har är 38cm markrör, billiga plastpumpar från Bauhaus med 5års garanti, hembyggd extern nivåreglering med pumprelä från Finder, pem-slang som rör, plastkopplingar för vinklar. Dvs inget "fabriks".

Givet nya skissen som just postades - man behöver ha lufthålet på högsta stället - då är det bara vattnet i det vertikala röret som rinner tillbaka. Är även den mängden för stor för den pumpvolym man har får man gå ner i dimension (spelar ofta ingen roll hur länge pumpen går).
 
  • Gilla
Sköneman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.