Hej en fråga nytt kök elektriker har dragit fram ny 5 ledare och ska koppla in min häll som på översta bilden alltså 3 fas nolla jord ser att nollan är byglad mellan 4och5 på båda bilderna Varför är det så?
Nu till min fråga som förmodligen är ganska självklar det är väl bara om jag ska koppla den som enfas som den ska byglas mellan faserna?
 
  • Elkopplingsschema för 3-fas och enfas för kökshäll, med byglad nolla på båda illustrationerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Spartaneye skrev:
ser att nollan är byglad mellan 4och5 på båda bilderna Varför är det så?
Därför att det inte längre säljs spisar och hällar för den Svenska marknaden utan man vill att de ska gå att koppla in i hela Europa.

Det skapar denna förvirring. Men det allvarligaste problemet är att det knappt säljs några 400 V-spisar idag i Sverige. I alla äldre hus är det bara tre faser utan nolla framdraget. Men då du har fått en ny spisledning så ska den vara ok.

Nederländerna använder ett system med dubbla enfasgrupper för att få upp effekten, alltså två parallella gruppledningar till spisen med varsin fas och nolla. I detta fall särar man på bygeln mellan 4-5 för att kunna hålla isär de två ledningarna.
S Spartaneye skrev:
det är väl bara om jag ska koppla den som enfas som den ska byglas mellan faserna?
Ja. Men det vill man normalt inte i Sverige då vi har tre faser här. Det är bara om man bor i en gammal lägenhet med enbart en fas in som det nedersta alternativet kan komma i fråga.

Även märkningen är lite förvirrande då det nedersta alternativet låter bra, "230 V" men så är det normalt inte. Man ska leta efter märkingen "400 V 3N~" som du har överst. Kan även skrivas "230/400 V 3N~" eller med ett spänningsomfång som i exemplet. "N" i denna märkning är viktig få den anger att spisen vill ha 230 V, fördelat på tre faser.
 
  • Gilla
Niburu
  • Laddar…
Ok så det är bara att Lägga in L1 L2 L3 och nolla jord om jag ska köra 400v?
 
Ja, och kolla så att byglingen sitter där den ska
 
Nu vart jag lite förvirrad skulle ju inte vara någon bygling på 400v? Eller
 
För nollan
 
Ok
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.