Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
P Putte 9497 skrev:
Varför gör man ens en utredning om var våldsbejakarna kommer ifrån?
Är det en retorisk fråga?

Det är ungefär som att fråga, varför utreder man ett mord?
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Varför gör man ens en utredning om var våldsbejakarna kommer ifrån?
Nu är du OT igen.

Men det kan ju va smart att göra om man vill göra något åt problemet. Är det exempelvis ok att slå sin fru i något land. De migrerar hit, tar beteendet med sig osv. Kan ju va bra att veta vilket språk tolken skall prata på vid ett informationsmöte för nyanlända osv.
 
Claes Sörmland
P Putte 9497 skrev:
Klimatförändringarna i sig har med bygga hus att göra då det ställer till det för fastighetsägarna.
Våra hus är redan konstruerade för att klara ovanligare väder. Om detta ovanligare väder ökar något i frekvens så är det sällan ett stort problem för det enskilda huset. Det kan vara ett problem på samhällsnivå där man får ackumulerade effekter, t ex gemensamma dagvattensystem som redan ligger på kapacitetsgränsen. Eller alla ålderdomshem som saknar AC o s v.

Men ibland undrar jag vad det pratas om. Har folk aldrig lämnat sin egen lilla socken? Det som beskrivs som extremer i svensk press är standardväder hos grannen Tyskland och har varit det långt före den där graden uppvärmning vi har sett.
 
mathiash77 skrev:
Nja, om du hänvisar till utredningen från 2018 så stämmer inte din fakta. Den största andel av dömda personer i tingsrätten var Svenskar.

[bild]

Så du har helt rätt, det förklarar inte varför det är så stor andel dömda som kommer från MENA i förhållande till mängden våld som förekommer.

Så ur ett boendeperspektiv är det så att man ska oroa sig mer för våld i nära relationer än personer från MENA.
Du missade statistiken i skolan va?

Antal och andel i förhållande till befolkningen..... fortsatt flest infödda svenskar i Sverige.
 
N Noseone skrev:
Nu är du OT igen.

Men det kan ju va smart att göra om man vill göra något åt problemet. Är det exempelvis ok att slå sin fru i något land. De migrerar hit, tar beteendet med sig osv. Kan ju va bra att veta vilket språk tolken skall prata på vid ett informationsmöte för nyanlända osv.
Ena stunden får man höra att flest kriminella i fängelse har utländsk härkomst och sedan säger man att så inte är fallet och man tillsätter en utredning med ett diagram för att bevisa att det inte är så. Kan man verkligen lita på dessa diagram?
 
  • Gilla
Edgarsven
  • Laddar…
A
N Noseone skrev:
Du missade statistiken i skolan va?

Antal och andel i förhållande till befolkningen..... fortsatt flest infödda svenskar i Sverige.
Andelen av de dömda och antal av de dömda. Jag hänvisade INTE till den totala befolkningsmängden utan till domarna. Således är det sak samma.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Våra hus är redan konstruerade för att klara ovanligare väder. Om detta ovanligare väder ökar något i frekvens så är det sällan ett stort problem för det enskilda huset. Det kan vara ett problem på samhällsnivå där man får ackumulerade effekter, t ex gemensamma dagvattensystem som redan ligger på kapacitetsgränsen. Eller alla ålderdomshem som saknar AC o s v.

Men ibland undrar jag vad det pratas om. Har folk aldrig lämnat sin egen lilla socken? Det som beskrivs som extremer i svensk press är standardväder hos grannen Tyskland och har varit det långt före den där graden uppvärmning vi har sett.
Men om man står i begrepp att bygga ett nytt hus är det ändå intressant hur man ska bygga huset för kommande klimatförändringar även om det bara är rena spekulationer.

Fast å andra sidan hur ska man bygga huset för att stå emot ett kärnvapenkrig. Ett kärnvapenkrig är lika troligt som att klimatet ändrar sig om 75 år:thinking:
 
Fadai
Snälla Admin, har inte denna tråden spårat ut tillräckligt?
 
  • Gilla
  • Haha
Johan Gunverth och 4 till
  • Laddar…
wildeside
Om vi nu ska diskutera vem eller vilka som är brottslingar kan man alltid titta på ikaros listan och begrunda namnen.
Sen om dom är svenska medborgare eller inte spelar väll mindre roll.
 
P Putte 9497 skrev:
Fast å andra sidan hur ska man bygga huset för att stå emot ett kärnvapenkrig. Ett kärnvapenkrig är lika troligt som att klimatet ändrar sig om 75 år
Om du vill diskutera hur huset skall byggas för att stå emot ett kärnvapenkrig så står det dig fritt att starta en sådan tråd. Du kommer säkert att få en del kommentarer som rör hur troligt det är att det skall inträffa. Men om folk är lite hänsynsfulla så kommer tyngdpunkten på tråden att ligga på ämnet i din trådstart.
 
wildeside
Nu när jag ska bygga hus titta jag mer på brottsligheten och möjligheten till att den skulle öka i området jag ska bygga i.
Brottsligheten känns som ett större problem i när tid än klimatförändringarna om 50 år, då är jag iaf död om inget revolutionerande händer inom forskningen/sjukvården.
Men den antar jag inte tillåten att diskutera i det här forumet?
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Utan att gå in på politik så har du fel, socioekonomiska faktorer förklarar inte varför överfallsvåldtäkter i huvudsak begås av invandrare, många från MENA. Det finns fattiga och utsatta människor i från andra delar av världen i Sverige som inte begår överfallsvåldtäkter. Jag kan ge dig 10 andra exempel, du har läst DN för mycket.

Men, vad kan ville visa är att den ena, fiktiva, trådsrarten sannolikt fått ligga kvar längre eftersom den är positiv, den andra hade rykt direkt eftersom dem uppfattas negativ till invandring. Båda berör ämnet hus men inkluderar invandring som är känsligt....

Edit;
Båda inläggen betraktar invandrare som en homigen grupp. Varför säger du bara det om inlägg 1?
I mitt inlägg preciserade jag inte vilken typ av brottslighet jag skrev om. Dumt av mig. Dock borde man kunnat läsa det mellan raderna när jag skrev om ekonomisk vinst i brottslighet. Tror knappast överfallsvåldtäkt ingår i en sådan kategori. Men jag antar att du vinklar det jag skriver till att förstärka din egna världsbild. Men visst finns det en korrelation mellan invandrare från MENA och en högre andel av våldtäkt. Vad beror det på? Jag själv är dåligt påläst på detta, men vad jag har tagit till mig är att det handlar om föråldrade könsnormer. dvs. Det är väldigt patriarkala familjestrukturer där mannen har makten och kvinnor skall underkuvas. Detta är som sagt en kulturell betingelse. Så har det sett ut här också, tills man insåg bättre normer och värderingar. Dock ser man att de gamla lever kvar. Makt och sexuellt våld. Titta bara på #Metoo rörelsen. Där framgår det verkligen hur människor som har makt över andra har utnyttjat och våldtagit i machokulturer.

Men trots att det finns en överrepresentation av denna typ av våldsbrott av människor från MENA området så blir det ändå ett väldigt trubbigt och rastistiskt verktyg att utgå från hudfärg för att avgöra om man skall vara rädd att den nyinflyttade grannen kommer våldta dig. Om du slår ut antal invandrare från området och jämför med brottsstatistiken så utgår det till mindre än 1% eller? (Har inte koll på exakta siffror, vet dock att det är lågt. alldelles för lågt för att göra den typen av slutledning).

Å andra sidan tror jag heller inte att många av dessa våldtäkter skulle ägt rum om alla hade haft ett meningsfullt arbete och fått möjlighet att integrera in i Sveriges samhälle. Psykosocial forskning visar att marginalisering, utanförskap och hopplöshet kan leda till en maktlöshet. Vådtäktsforskning visar också på att de individer som begår våldtäkt gör det i stor utsträckning för att känna att de har makt. Det blir ett utlopp för att kunna känna makt, något som de annars saknar i samhället. Hade dessa individer haft möjlighet till ett meningsfullt jobb hade de haft känslan av makt, meningsfullhet, delaktighet i samhället och därmed en hel del att förlora på att våldta. Jag tror absolut inte att man kan bortse från denna aspekten heller.
 
  • Gilla
jonko och 4 till
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
Enkelt, har du klarat att motstå den enorma vänsterpropaganda som du matats med från födseln, så blir det enklare att se igenom alla lögner. Många kämpar hårt för att hålla fast vid sin världsbild och övertygelse om att man får sanningen från media. Det är dock så oerhört enkelt att kolla att så inte är fallet. Det enda du behöver göra är att själv undersöka verkligheten. Ta valfri artikel i tidningen och börja undersöka hur vinklad den är, vad som har utelämnats, och vilka lögner den har. Du hittar fort gigantiska omskrivningar. Problemet är dock att du kan nog inte länge göra en sådan grej längre. Det är röd tejp överallt. Du har i praktiken inte rätt att ställa frågor och kontrollera fakta.
Kan inte du visa ett exempel på detta? Välj ut en etablerad mediatidning som gör på detta viset. Visa mig då vad som missats och ljugits om.
 
Claes Sörmland
P Putte 9497 skrev:
Men om man står i begrepp att bygga ett nytt hus är det ändå intressant hur man ska bygga huset för kommande klimatförändringar även om det bara är rena spekulationer.

Fast å andra sidan hur ska man bygga huset för att stå emot ett kärnvapenkrig. Ett kärnvapenkrig är lika troligt som att klimatet ändrar sig om 75 år:thinking:
Det bror helt på vad du menar med med att klimatet ändrar sig.

Visst kommer det att göra det i bemärkelsen lite högre medeltemperatur och ett väder som känns igen från kontinenten. Lite vanligare med varmare somrar, lite fler häftiga regn, lite mer frekvent blåsigt väder. Men som sagt, våra hus är reda byggda för att klara de där dagarna med sådant väder, oavsett om de inträffar tre dagar om året eller nio. Så rätt meningslöst att diskutera.

Om man däremot lämnar den vetenskapligt välgrundade förståelsen av klimatförändringarna och slår på stora klimatundergångstrumman. Ja då kanske man ska fundera på att bygga en bunker istället för ett hus. Men det blir lite för spekulativt för min smak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.