T
Har en hel del sprängsten efter vi sprängt på tomten. De är i olika storlekar från 5 kg till 200 kg stenar och storleken varierar lika så.

vilket sätt är mest prisvärt för att göra dem mindre?

Jag är inne på spräcka men det tar ju sin tid men tips mottages tacksamt.
 
  • Hög med sprängsten i varierande storlekar på en tom byggtomt med träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är syftet med att spräcka dem? Ska ni använda det som fylle till delar av tomten? Annars är väl det smidigaste att bara köra iväg det som det är.
 
T
Hej, dåligt av mig, de ska användas till att fylla tomten på ett ställe.

C C.Lundin skrev:
Vad är syftet med att spräcka dem? Ska ni använda det som fylle till delar av tomten? Annars är väl det smidigaste att bara köra iväg det som det är.
 
Räcker det inte med att lägga dem rätt?
Stora i botten osv.

En ordentlig borrmaskin och borr avsedda för detta kostar en del. Billigare och avsevärt mycket mindre jobb att köra bort det som är för stort.

Sedan har du ju slägga och börja banka ...
Bra terapijobb och träning ...
 
Visst går det att spräcka stenarna men räkna med att det är mycket jobb. Med en SDS-MAX borrhammare (typ https://www.jula.se/catalog/verktyg...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-001097/) och några 20mm betongborrar så får du borra hål i stenarna. Sen använder du kilar (t.ex. https://fyndiq.se/product/4736082-5...k2BzYlVLBOurdXKNXaM8AizaATuXFKdxoCCgUQAvD_BwE) för att spräcka med.
Betongborrar är egentligen inte gjorda för sten så jag brukar bara borra ett hål i taget och därefter byta borr och kyla den i en skål med vatten. Med två borrar kan man då köra mer effektivt.
Du bör nog borra med 10-20 cm mellanrum.
Hur många stora stenar behöver ni spräcka?
 
T
nej tyvärr, då jag vill komma ner en halv meter till på sina ställen. Hade en annan polare som pratade om slägga men antar att det är förarbete först.

Grannen ska ha lite för att fylla sin tomt men de är alldeles för stora vissa, rättare sagt många av dem.
M Mikasw skrev:
Räcker det inte med att lägga dem rätt?
Stora i botten osv.

En ordentlig borrmaskin och borr avsedda för detta kostar en del. Billigare och avsevärt mycket mindre jobb att köra bort det som är för stort.

Sedan har du ju slägga och börja banka ...
Bra terapijobb och träning ...
 
T
den du länkade till från Jula? Är den duglig för sådant arbete, Julas kvalite kan ibland vara väldigt odugliga?
M Maximarcus skrev:
Visst går det att spräcka stenarna men räkna med att det är mycket jobb. Med en SDS-MAX borrhammare (typ [länk]) och några 20mm betongborrar så får du borra hål i stenarna. Sen använder du kilar (t.ex. [länk]) för att spräcka med.
Betongborrar är egentligen inte gjorda för sten så jag brukar bara borra ett hål i taget och därefter byta borr och kyla den i en skål med vatten. Med två borrar kan man då köra mer effektivt.
Du bör nog borra med 10-20 cm mellanrum.
Hur många stora stenar behöver ni spräcka?
 
T t.umo skrev:
den du länkade till från Jula? Är den duglig för sådant arbete, Julas kvalite kan ibland vara väldigt odugliga?
Jag har en som är princip identisk, har funkat fint. Jag köpte den för att den var billig. Det enda negativa är att den inte har någon momentbegränsning; om borren hugger fast i hålet så börjar maskinen snurra. Jag har lärt mig (den hårda vägen) att inte hålla tummen runt handtaget utan bara ”på”.
Efter 4-5 hål så börjar även maskinen bli varm och då har jag tagit en paus. Kan tänka mig att man kan döda maskinen om man då bara kör vidare.
 
Sprängsten är ganska tacksamt att spräcka då den ofta redan har en del inbyggda sprickor sedan sprängningen. Så det är alltid värt att prova att klippa till för stora stenar ett par gånger med en rejäl slägga och se om dom delar på sig.

Borra och kila lirar ju för några stycken stenar som är för stora (och inte behagar spricka för släggan). Men en sådan där hög... Nej, för mycket terapiarbete.

Plocka ur det som är lagom stort och kör bort resten är mitt tips. Även om jag normalt förespråkar lokalt omhändertagande av massor.
 
T
Vad säger ni om snigeldynamit då? Är inte det mer effektivt?

Grannen vill ha en del stenar men resten kommer jag behöva för att fylla upp hålet. Annars blir det för brant(för barnen)
 
Snigamit funkar fint men det är ganska dyrt (i Sverige i alla fall) och det kräver ännu större borrhål, typ 35mm. Det är inget man borrar med en vanlig SDS-MAX borrhammare. Då får man hyra maskin för borrningen, Hilti har en som nog är den kraftigaste elektriska man kan hitta (kräver också vatten). Annars åker man på hela konkarongen med kompressor man drar efter bilen och allt.
Ett alternativ kan vara att borra tätt med 10mm hål och köra med bilhammare i hålen. Det har funkat fint för mig på halvstora stenar, det är när det är hela berghällar det blir riktigt tufft.
Det är svårt att se på bilden; hur många stenar behöver du spräcka?
 
  • Gilla
t.umo
  • Laddar…
T
Det är i princip hela högen alltså, det ska i framtiden bli en gräsmatta där. Så jag måste halvera höjden typ. Med andra ord har jag något att se framemot i 50 år ha ha ha
M Maximarcus skrev:
Snigamit funkar fint men det är ganska dyrt (i Sverige i alla fall) och det kräver ännu större borrhål, typ 35mm. Det är inget man borrar med en vanlig SDS-MAX borrhammare. Då får man hyra maskin för borrningen, Hilti har en som nog är den kraftigaste elektriska man kan hitta (kräver också vatten). Annars åker man på hela konkarongen med kompressor man drar efter bilen och allt.
Ett alternativ kan vara att borra tätt med 10mm hål och köra med bilhammare i hålen. Det har funkat fint för mig på halvstora stenar, det är när det är hela berghällar det blir riktigt tufft.
Det är svårt att se på bilden; hur många stenar behöver du spräcka?
 
Behöver du ingen mur någonstans på tomten eller terrassera en slänt? Nivå skillnader lyfter de flesta trädgårdar.
 
Alltså, jag förordar alltid att göra allt själv men om det handlar om att spräcka alla stenar på bilden så tar du dig vatten över huvudet. Tyvärr. Det är nog bara ringa någon som hämtar. Sten går ju att använda, annars är deponikostnaden det stora när man beställer hämtning av schaktmassor.
 
T
grannen ska ha en del av den högen då de ska fylla ut men de stora stenarna går ju tyvärr inte o rubba så då måste jag försöka dela på dem :)
M Maximarcus skrev:
Alltså, jag förordar alltid att göra allt själv men om det handlar om att spräcka alla stenar på bilden så tar du dig vatten över huvudet. Tyvärr. Det är nog bara ringa någon som hämtar. Sten går ju att använda, annars är deponikostnaden det stora när man beställer hämtning av schaktmassor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.