Dax att förbereda för installation av den nya pelletspannan och jag behöver hjälp med vilka kopplingar mot befintliga stålrör som krävs.

Det vänstra med gängad muff diam 43 (42,7) mm
högra 50 (49,9) mm.
Anslutning panna CU22/ Dn20

Rörmokaren vill gör det enkla och ansluta pannan mot t-korset och byta ut ventilen mot en ny...gult streck.
Problemet är att pannan har sotning på toppen och det riskerar bli för trångt att komma åt så det ideala vore att kapa dom högra rören vid det gröna strecket och där ifrån dra nya rör i taket .. tillopp/retur
Stålrör med markeringar för ombyggnad, gult och grönt streck samt blå ring; nära tak, inför pelletspanna installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom vänstra rören har delning med muff, blå ring, vilken koppling är rätt här?
Äldre stålrör med markerade delar; blå ring på vänster rör, grönt streck på högra rör och en gammal ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har googlat runt och kikat på Vatette röd alt super blue, men dom går inte upp i sådana dimensioner. Klämringskoppling MMA tex är ju snordyra i denna storlek.
Vad säger forumet , vilken är den bästa lösning.. gå på röris förslag och leva med böket att sota eller gå al in och flytta rören närmare taket?

Edit: så här ser anslutningen ut på pannan idag.
Rörsystem och verktyg inför installation av pelletspanna, med koppar- och stålrör samt ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Stegatorparn skrev:
[länk]
Om du tar ett band smärgelduk och slipar bort rost tvärs röret ska den nog passa.
Ja det lutar åt den, men vill heller inte chansa med att kapa röret för att finna att den inte passar då röret är 50 mm (49.96) och enl spec passar den upptill 48.8 mm..
Kanske det går att hyra gängsats och få en inv gänga.. får undersöka saken eller om ngn här vet..
 
Om du vill få mer fritt ovanför dina nya panna är det enda rätta att slå en hänga på både s och r, därefter valfri övergång eller om man vill hålla sig till det traditionella dra nya stålrör.
 
Fick bli DYRA G40 kopplingar , men å ae dom på plats förstår man nästan att dom kostar 690:- / st ;) Dem e feta ...
Två G40 kopplingar i ett VVS-projekt, kopplade till kopparrör, monterade i en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men bra blir det .. bara kallt o varmt kvar att koppla. :D
Installation av G40 kopplingar i en VVS-montage med kopparledningar och rördelar mot en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av G40 kopplingar i ett pannrum med kopparledningar, cirkulationspump och expansionskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
M
Mazen Mazen skrev:
Fick bli DYRA G40 kopplingar , men å ae dom på plats förstår man nästan att dom kostar 690:- / st ;) Dem e feta ...
[bild]
Men bra blir det .. bara kallt o varmt kvar att koppla. :D
[bild]
[bild]
det gäller att ha käkat gröt till frukost när man ska dra åt dem! :)
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Staffans2000
Hade det varit jag, hade jag svetsat dit en smidd muff för tjugo kronor, och en förminskning i den. Tips på en alternativ lösning alltså.
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
det gäller att ha käkat gröt till frukost när man ska dra åt dem! :)
En stor rörtång hjälpte åxå :D
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Krilleman
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hade det varit jag, hade jag svetsat dit en smidd muff för tjugo kronor, och en förminskning i den. Tips på en alternativ lösning alltså.
Absolut en bra lösning (y), men det är väl inget för en ovan hemmapulare?!
 
Krilleman
Mazen Mazen skrev:
Fick bli DYRA G40 kopplingar , men å ae dom på plats förstår man nästan att dom kostar 690:- / st ;) Dem e feta ...
Ah, vad synd, Jag har några liggandes hemma och skräpar, du kunde ha fått dom mot fraktkostnad! :confused:
 
Krilleman Krilleman skrev:
Ah, vad synd, Jag har några liggandes hemma och skräpar, du kunde ha fått dom mot fraktkostnad! :confused:
Tack för erbjudandet... :)
 
Staffans2000
Mazen Mazen skrev:
Rörmokaren vill gör det enkla och ansluta pannan mot t-korset och byta ut ventilen mot en ny...gult streck.
Krilleman!
Så här skrev TS i första inlägget. Därför utgick jag ifrån att han hade en liten genomförandeshism men en loj rörläggare.
 
Krilleman
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Krilleman!
Så här skrev TS i första inlägget. Därför utgick jag ifrån att han hade en liten genomförandeshism men en loj rörläggare.
Jaha, då förstår jag sammanhanget. (y)

Fast dagens rörkrökare kånkar knapp längre runt på gasflaskor. Den sortens hantverk är på utdöende!
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Staffans2000
Hur får de då loss gamla linade eller fastrostade kopplingar? Eller renspluggar med för den delen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.