Om det är +5-7 grader ute och du har 10 grader inne så ska det inte gå åt mycket energi så någonting är galet antagligen. Jag skulle dels ta reda på vad förbrukningen är och som andra skrivit sätt dit gipsskivorna och lite mer isolering i taket. Är det fortfarande oacceptabel förbrukning så kika på en luft/luft pump.

Har du någon gångdörr eller är det portarna som gäller när du ska in/ut?
Är det ett hobbygarage eller kör du in/ut två bilar varje dag?
De här två sakerna påverkar förbrukningen ganska mycket.

• Gilla
htpod
  • Laddar…
Garaget är i första hand ett skruvargarage så det kommer att liggas en del på golvet. Fast på en montörvagn då så klart.

Garageportar är väl som dom är, inte supertäta och inte jättebra isolerade. Jag har tre ganska små treglasfönster som är väl tätade och dragfria. Det är även tejpat runt regel och fönsterkarm. Jag vill nog påstå att hela garaget är ganska välbyggt och bra vindtätat utifrån. Men jag har nog missbedömt betydelsen av ett tätt skikt på insidan. Jag gissar att det är där den mesta värmen försvinner.

När det gäller strömförbrukning vet jag ju att elementet drar 2000 W när det går och jag vet hur ofta det går så en elmätare torde inte komma med några större överraskningar. Men jag ska inhandla en vid första bästa tillfälle. Men det första jag ska göra är att sätta upp skivorna i tak och på väggar och se vad som händer då. Nästa steg blir att rulla ut mer isolering på taket.

/Mats

M mlkjhr skrev:
Om det är +5-7 grader ute och du har 10 grader inne så ska det inte gå åt mycket energi så någonting är galet antagligen. Jag skulle dels ta reda på vad förbrukningen är och som andra skrivit sätt dit gipsskivorna och lite mer isolering i taket. Är det fortfarande oacceptabel förbrukning så kika på en luft/luft pump.

Har du någon gångdörr eller är det portarna som gäller när du ska in/ut?
Är det ett hobbygarage eller kör du in/ut två bilar varje dag?
De här två sakerna påverkar förbrukningen ganska mycket.
Jag har en gångdörr och garaget är främst ett mekargarage så det kommer inte att köras in och ut dagligen. Någon enstaka gång kanske en bil kommer att töas av. Jag har ett par renoveringsobjekt som både ska mekas med och vinterförvaras.

Men jag har inte öppnat någon port sedan jag satte på elementet.

När det gäller L/L pump så har jag redovisat problemet med det ovan. Men förhandlingarna kommer möjligen att återupptas efter nästa elräkning.

/Mats

Inte för att jag tror att det är hela anledning men jag kom på att jag har två knutar som jag missade att isolera. Detta trots att jag läst flera gånger om hur lätt det var att glömma det innan vindskyddet åkte upp. Men självklart är det tänkt att åtgärdas men jag vet bara inte hur. Jag har försökt med fogskum från insidan men det är svårt att få någon koll på hur väl det fyller. Det känns väl inte som jag vill fylla allt på en gång heller för då spricker väl vindväven.

Bäst vore ju om man kunde blåsa i lösull på något sätt. Men det är ju för lite för att ta hem någon som gör det. Annars finns ju dom här firmorna som blåser in isolering där det sjunkit ihop och fattas.

Ska man riva på utsidan måste man ju skära upp vindväven och sedan få den tät igen plus att spikreglarna är i vägen. Någon som har en smart lösning på detta.

/Mats

Hur ser det ut i mellantaket? Går det att komma åt att fylla knutarna med lösull uppifrån?

Nej hammarbandet täcker där. Möjligen att man skull kunna öppna på vindväven längst upp och fylla på. Då har man ett begränsat hål i vindduken som ska lagas. Men du kanske tänkte att man kunde fylla på för hand uppifrån?

/Mats

S senmathal skrev:
Nej golvet kommer inte att kännas varmt men inte lika kallt som utan golvvärme. Dom som har det verkar vara nöjda. I alla fall dom jag pratat med.
Har de du talat med som är nöjda golvvärme i huset eller i ett garage som håller 10º? Jag är mycket nöjd med golvvärmen i mitt badrum. Och där känns golvet varmt. Men då är det också varmare där än i resten av huset. Det borde vara en helt annan sak i ett garage.
S senmathal skrev:
När det gäller strömförbrukning vet jag ju att elementet drar 2000 W när det går och jag vet hur ofta det går så en elmätare torde inte komma med några större överraskningar.
Vad är det för element och termostat? De flesta element brukar ha en elektronisk termostat som slår till och från inom loppet av 40 sekunder. Tilltiden är olika beroende på behövlig effekt. Så skall man få en bra bild av förbrukningen måste man klocka det lite noggrannare än att bara titta till det lite då och då.

Det är golvvärme i garage det handlat om. Men det kan ju ha varit skönmålningar.

Elementet är ett sådant här men utan fläkt som finns lite överallt.
https://www.clasohlson.com/se/Konvektorelement-2000-W-med-fläkt/p/36-6513?gclid=CjwKCAjw3c_tBRA4EiwAICs8CqN9BPgbEVVPMnDJ86_7j-fvKLbpb6Dkc-JxoMJlxS20bbahPhGGaRoCko4QAvD_BwE

Nej jag har ju inte kollat så exakt men när det går så drar det ju 2000 w och jag har varit i garaget en del så jag har ju en uppfattning om hur mycket av tiden det är igång. Men så klart är det en väldigt grov indikation,

/Mats

Ok. Jag skall inte svartmåla det utan att ha erfarenhet. Men det låter konstigt för mig. Det elementet du länkar till har tre olika effektlägen och en bimetalltermostat. Jag tror att det bara är med de allra primitivaste termostaterna som det är poäng att ha flera effektlägen. Så mitt resonemang om termostaten kanske inte gäller.

S senmathal skrev:
Det är golvvärme i garage det handlat om. Men det kan ju ha varit skönmålningar.

Elementet är ett sådant här men utan fläkt som finns lite överallt.
[länk]

Nej jag har ju inte kollat så exakt men när det går så drar det ju 2000 w och jag har varit i garaget en del så jag har ju en uppfattning om hur mycket av tiden det är igång. Men så klart är det en väldigt grov indikation,

/Mats
Som elmätare kan jag rekommendera en Shelly Plug S ca 260:- eller om du föredrar fast installation en Shelly 1PM ca 210:-.
Fördelen är att du enkelt kan styra elementet, och samtidigt väldigt enkelt se vad det förbrukar.
https://shelly.cloud/shelly-plug-s/
En Shelly Plug S smart plug med märkningen "2500W max" för energiövervakning och styrning av apparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nochl
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Som elmätare kan jag rekommendera en Shelly Plug S ca 260:- eller om du föredrar fast installation en Shelly 1PM ca 210:-.
Fördelen är att du enkelt kan styra elementet, och samtidigt väldigt enkelt se vad det förbrukar.
[länk]
[bild]
Det där var ju en intressant pryl. Synd att inte Wifi:t når inte till garaget. Eller det är på gränsen, går ibland och ibland inte. Men det är väl tänkt att ordnas med någon form av räckviddsförlängare.

/Mats

Element går faktiskt på lite mindre nu fast det är samma temp eller lite kallare ut. Jag var uppe på vinden och försökte hitta och täta till glipor i isoleringen. Seda har väl kanske själva garaget blivit mer uppvärmt och ev fukt torkat upp. Det ska bli intressant med lite mer isolering på vinden och skivor på väggar och tak.

Mats

När det väl är i rätt temp så minskar ju såklart effektbehovet. Sätt upp gipsen, det vindtätar och kommer sänka förbrukningen något, men framförallt så ser det mer färdigt ut!

Jo allt i garaget är ju kallt och lite fuktigt och det tar väl lite tid innan det kommer i jämvikt.

Gipsen ska upp i tak och OSB plus gips på väggarna. Men det är ju skönt med några plusgrader när man jobbar. Sedan är man ju tvungen att ta det lite på om pö när man arbetar på dagarna. Jag ska planera in när jag har ett par dagar ledigt och hyra en skivlyft som klarar 3.5 meter.

Ska man köra med 90 eller 120 bredd på skivorna? Med 120 får man ju fara runt skivlyften med någun stege för att nå och skruva. Men det täcker ju mer och kanske lite billigare.

Mats

Mats

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.