C Comfort Thomas skrev:
Ser ut som en jula pump eller ser jag helt galet :)
Är en julapump. Köpte 2 st hösten 2018 för totalt 11998 kr och fick då bonus på 2000 så totalt sett kan man säga att de kostade 4 999 st om jag inte räknat helt galet. Bygger om garaget från öppen yta på 54 m2 till garage och förråd och ska ha en pump i garaget och en i förrådet. De ska bara hålla ca. 8 grader den kallaste årstiden och till det tror jag dessa duger alldeles utmärkt.
 
A
P Putte 9497 skrev:
Är en julapump. Köpte 2 st hösten 2018 för totalt 11998 kr och fick då bonus på 2000 så totalt sett kan man säga att de kostade 4 999 st om jag inte räknat helt galet. Bygger om garaget från öppen yta på 54 m2 till garage och förråd och ska ha en pump i garaget och en i förrådet. De ska bara hålla ca. 8 grader den kallaste årstiden och till det tror jag dessa duger alldeles utmärkt.
Behöver själv en pump till garaget,funkar de pumparna under -20?
 
Tss skrev:
Behöver själv en pump till garaget,funkar de pumparna under -20?
Installera en av pumparna för en månad sedan och ärligt talat vet jag inte men det lär nog aldrig bli -20 i Örebro län
 
Lite skiftande kvalite på dessa om jag ska gå på hur många vi bytt ut.
Har man installerat själv så kan man bli utan garanti vilket man får ha i åtanke, men billiga är dom och speciellt när det är rea på dom :)
Gäller bara att man inte får ett måndagsexemplar med tanke på garanti.

Tänk på att när den ska avfrosta så tar den lite hjälp av värmen där innerdelen sitter och kanske inte funkar optimalt om det är för kallt inomhus
 
A
C Comfort Thomas skrev:
Lite skiftande kvalite på dessa om jag ska gå på hur många vi bytt ut.
Har man installerat själv så kan man bli utan garanti vilket man får ha i åtanke, men billiga är dom och speciellt när det är rea på dom :)
Gäller bara att man inte får ett måndagsexemplar med tanke på garanti.

Tänk på att när den ska avfrosta så tar den lite hjälp av värmen där innerdelen sitter och kanske inte funkar optimalt om det är för kallt inomhus
Får hålla koll på reor! hittar ingen info dock om 8/10 läge finns på dem.
 
Qlima-pumparna från Jula har frostskyddsläge allihop vad jag vet. Jag vet dock inte hur bra det funkar...
 
C Comfort Thomas skrev:
Lite skiftande kvalite på dessa om jag ska gå på hur många vi bytt ut.
Har man installerat själv så kan man bli utan garanti vilket man får ha i åtanke, men billiga är dom och speciellt när det är rea på dom :)
Gäller bara att man inte får ett måndagsexemplar med tanke på garanti.

Tänk på att när den ska avfrosta så tar den lite hjälp av värmen där innerdelen sitter och kanske inte funkar optimalt om det är för kallt inomhus
Har en kompis i Jönköping i en tvåplansvilla som enbart värmer huset med julapumpar. Enligt honom har han en på varje våning och de har gjort det som de är till för i fem år nu utan problem.

Mitt val av julas pumpar var att för 12000 får jag två pumpar till ett garage inkopplat och klart. Hade jag anlitat en installatör hade jag fått betala minst det dubbla och ändå fått köpa nytt om den gått sönder efter garantitiden.
 
Finns säkert dom som gått betydligt längre också.
Att dom värmer är det nog ingen som ifrågasätter, dock kanske inte alltid så effektivt i längden så det kanske lönar sig i längden att köpa en märkespump.
Kruxet med att Jula pumpar om man installerar själv nuförtiden så är man utan garanti och trist om dom pajar relativt tidigt så man antingen för köpa en till eller om man väljer någon märkespump med 5års garanti.

Billiga så det kan vara värt i garage men i vanliga fastigheter med en hel del i uppvärmningskostnad vet ej tusan !!
Men valet är fritt :)
 
C Comfort Thomas skrev:
Finns säkert dom som gått betydligt längre också.
Att dom värmer är det nog ingen som ifrågasätter, dock kanske inte alltid så effektivt i längden så det kanske lönar sig i längden att köpa en märkespump.
Kruxet med att Jula pumpar om man installerar själv nuförtiden så är man utan garanti och trist om dom pajar relativt tidigt så man antingen för köpa en till eller om man väljer någon märkespump med 5års garanti.

Billiga så det kan vara värt i garage men i vanliga fastigheter med en hel del i uppvärmningskostnad vet ej tusan !!
Men valet är fritt :)
Jag skulle aldrig sätta en i ett hus som uppvärmning.

Vad krävs det för utbildning för att bli värmepumpsinstallatör?
 
A
P Putte 9497 skrev:
Jag skulle aldrig sätta en i ett hus som uppvärmning.

Vad krävs det för utbildning för att bli värmepumpsinstallatör?
Räcker inte att vara behörig elektriker i alla fall (y)
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Du behöver ta ett Kylcert, sen är det bara att ta anställning :)
Brist på kylmontörer så lätt att få jobb om man är rätt person
 
C Comfort Thomas skrev:
Du behöver ta ett Kylcert, sen är det bara att ta anställning :)
Brist på kylmontörer så lätt att få jobb om man är rätt person
Kanon då kan jag börja i din firma och bedriva filial söder om Västerås;)
 
Inga problem för rätt person :D

Går nog att tjäna en hacka på att driftsätta alla dessa Jula pumpar och liknande om man känner för det.
 
C Comfort Thomas skrev:
Inga problem för rätt person :D

Går nog att tjäna en hacka på att driftsätta alla dessa Jula pumpar och liknande om man känner för det.
Inte så jag tänkte men vore kul att kunna titulera sig både kylmontör och elektriker:cool:
 
Kylcert och fullsmetat elcert är en bra kombo
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.