prisskillnaden är förutom som du skriver att det kan skilja i vad som ingår i installationen men det är
inte samma modeller så det blir lite tokigt att jämföra priser på 2 olika produkter.

Om nu som sagt inte Daikin låter postorderföretagen ha tillgång till hela deras sortiment som tidigare bara "riktiga" Daikin återförsäljare har/hade ?
Bara jämföra hela modellbeteckningen på inne och utedel så får man svaret.
 
Registrerar jag daikin pumpen efter installation på deras hemsida får jag 16 års garanti
 
Rickard_nr1 Rickard_nr1 skrev:
Prisskillnaden är kanske att postorderföretaget inte rör elen utan kopplar in den med stickpropp och skarvsladd. Lokala har kanske räknat med en riktig installation. Ska du ha dit en elektriker för att dra fram kabel och brytare för fast installation är du snart uppe i mellanskillnaden och kanske lite till
Kort och gott, jämför inte att får en produkt för totalsumman utan kolla främst vad som ingår i installationen som du med betalar för.
Elen är redan framdragen och kostade nada
 
  • Haha
Nalleman64
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Registrerar jag daikin pumpen efter installation på deras hemsida får jag 16 års garanti
Nä du har möjlighet att få det om du köper en försäkring efter att den 5/6 åriga garantin gått ut, om det är värt det beror på vad försäkringen kostar per år.

Försäkringen via arctic eller vad dom heter använder många tillverkare för värmepumpar.

Vet inte riktigt vad försäkringen har med saken att göra då vi skrev om olika modeller gällande postorderföretagen och daikins ”riktiga” återförsäljare
 
C Comfort Thomas skrev:
Nä du har möjlighet att få det om du köper en försäkring efter att den 5/6 åriga garantin gått ut, om det är värt det beror på vad försäkringen kostar per år.

Försäkringen via arctic eller vad dom heter använder många tillverkare för värmepumpar.

Vet inte riktigt vad försäkringen har med saken att göra då vi skrev om olika modeller gällande postorderföretagen och daikins ”riktiga” återförsäljare
Det är möjligt att det är som du säger. Förstår att du är emot postorderföretagens värmepumpar som konkurrerar bort små företag. Men då får ni sänka priserna för att få mer jobb.
 
Du kanske ska kika på dina handlingar om du tror dig ha 16 års garanti utan vidare kostnader/försäkringar.
Blir lite tokigt om om fler tolkar att man får 16 års års garanti och räknar med det efter att ha läst inlägg på forum.

Är inte emot postorderföretagen då jag själv sålde på liknande sätt för länge sedan, men man måste skilja på vad man köper och jämför med samt att det kan tillkomma en hel del via postorder som inte ingår i standardinstallation.

Att mindre företag är dyrare är inte så konstigt då det kostar lite tid/pengar att åka runt och kika på plats hos kunder så man kan se förutsättningar för att rekommendera plats och lämplig modell, kan vara stor skillnad i besparing om rätt modell monteras.

Eventuella tillval som tex tak, stålfjäderdämpare, markstativ, wifi moduler eller hjälp av elektriker kan många gånger vara betydligt billigare via den lokala handlaren så det jämnar många gånger ut sig men absolut inte alltid.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A
Vore kanon med 16-års garanti:D
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ha ha
ja det kan jag hålla med om och gärna på övriga vitvaror och telefoner :)
Försäkringar finns dock för detta med för den som är sugen på detta, Elgiganten brukar tjata ihjäl sig på att man ska teckna försäkring på både det ena och det andra när man köper något där!
 
  • Gilla
David2799 och 1 till
  • Laddar…
Jag ville köpa via en lokal firma, men firma nr1 tog ca 5000 mer för i princip samma produkt utan att de kunde få mig att förstå varför. Firma nr 2 ville sälja en lvvp istället och var inte intresserade egentligen av llvp. Firma 3 och 4 hörde aldrig av sig.

Med PP hade jag ett bra första telefonsamtal. Skickade därefter planlösning och bilder inne och ute. Vi diskuterade olika lösningar. Blev sedan rekommenderad en pump som uppfyllde mina krav.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Med Daikin C -35 R får jag 5 års totalgaranti om jag registrerar produkten på Daikins hemsida. Vet inte vart jag fick 16 års garanti ifrån. Måste tullat i barskåpet:thinking:
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Trist att dom lokala inte var mer intresserade eller att prisskillnaden var stor .
Ibland fungerar bilder och övriga förutsättningar via mail men långt ifrån all gånger.
Har det suttit en där tidigare så sitter kunden redan på facit om placeringen är riktigt bra och man kan lista ut om det räcker med samma effekt eller om man bör gå upp i effekt.

H Hammarfall skrev:
Jag ville köpa via en lokal firma, men firma nr1 tog ca 5000 mer för i princip samma produkt utan att de kunde få mig att förstå varför. Firma nr 2 ville sälja en lvvp istället och var inte intresserade egentligen av llvp. Firma 3 och 4 hörde aldrig av sig.

Med PP hade jag ett bra första telefonsamtal. Skickade därefter planlösning och bilder inne och ute. Vi diskuterade olika lösningar. Blev sedan rekommenderad en pump som uppfyllde mina krav.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Med Daikin C -35 R får jag 5 års totalgaranti om jag registrerar produkten på Daikins hemsida. Vet inte vart jag fick 16 års garanti ifrån. Måste tullat i barskåpet:thinking:
Brukar gå att teckna försäkring efter dina 5år och troligen därifrån du fått detta ifrån :)
 
C Comfort Thomas skrev:
Brukar gå att teckna försäkring efter dina 5år och troligen därifrån du fått detta ifrån :)
Troligtvis.
 
Denna har jag installerat i garaget, fungerar klockrent ännu så länge. Luftkonditioneringsenhet installerad på en garagevägg ovanför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Ser ut som en jula pump eller ser jag helt galet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.