Det är steg ett, jag gissar att TS vet var fastighetsgränsen går. Men gränsen mellan vägområde och tomt behöver inte vara lika uppenbar.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Det är ca 1m in på min tomt. Det är inte jättestörande men varför ska han köra på min tomt bara för att han har en stor båt?
Gör inget stort problem av en skitsak bara för att du kan. Men gör en tydlig markering att du är inte att leka med om han vill bråka.Men bråk med grannarna är ju ingen hitt . Jag hade frågan grannen hur han tänkte när han ansåg sig ha rätt att använda din tomt utan att fråga först. Och hade han svarat fel på den enkla frågan så hade han haft varken bil eller båten kvar om han inte slutade köra på min tomt. Men det är troligen så enkelt att han har missuppfattat din reaktion och att det kanske inte är en så stor sak igentligen även om du har helt rätt.
 
T Träbocken skrev:
Har tittat lite sporadiskt här.
Och kommenterat.
Finns det en bild på eländet så man kan se med egna ögon?
Eller är det bara en anka.
Kwak kwak och hör men inte ser.
Ingen bild. TS har inte varit inloggad sedan 26/6. Som vanligt fortsätter/urartar diskussion.
 
  • Gilla
Sockerhög och 1 till
  • Laddar…
Det finns en handritad skiss i inlägg #130 men inga mått på vägområdets bredd eller fastighetsgränsens placering.
 
A
L larka742 skrev:
Nej, vägområdet, så det var "hans" massor på det sättet....

men ja, det blir ju att grannen tar massorna för att bredda vägen, sedan tar TS det till en kompis..... inte som att TS äger gruset så pass att han kan göra vad han vill med det bara för att grannen breddat vägen på fel ställe....
blackarrow blackarrow skrev:
Det finns en handritad skiss i inlägg #130 men inga mått på vägområdets bredd eller fastighetsgränsens placering.
Gränsen är utritad om man läser förklaringen på kartsymbolerna.
 
Hemmakatten
Tråden håller snabbt på att urarta. Känner att det inte finns så många fler svar, men om ni tror att ni kan bidra så håll er till ämnet = TS fråga. /moderator
 
  • Gilla
Manuel Manolo
  • Laddar…
köp/hyr några riktiga betongsuggor och placera ut 30cm mellanrum... man får ju gör vad man vill på egna marken =) kan säga är ett nytt "arkitektflum" staket ala 2020 koncept
 
HogeN HogeN skrev:
köp/hyr några riktiga betongsuggor och placera ut 30cm mellanrum... man får ju gör vad man vill på egna marken =) kan säga är ett nytt "arkitektflum" staket ala 2020 koncept
Japp, men dessa kan flyttas. Ett annat förslag är att gräva upp lite och lägga ner L-stöd i betong som blir svårare att bara flytta. Tyvärr måste man markera mot sådana här typer, annars flyttar de bara fram gränserna. Nästa gång har han släktmiddag och alla parkerar på TS tomt.
 
Körbana + 2m kantremsa, mätt från kanten på båda sidor och utåt.
Så brukar det vara för vägsamfälligheter, alltså vägföreningen äger troligtvis detta område.
 
B bananarne skrev:
Körbana + 2m kantremsa, mätt från kanten på båda sidor och utåt.
Så brukar det vara för vägsamfälligheter, alltså vägföreningen äger troligtvis detta område.
Vägföreningar äger normalt ingen mark. Däremot har de tillstånd att använda den.
 
  • Gilla
Manuel Manolo
  • Laddar…
wolw wolw skrev:
Be närmsta bonde med traktor att köra dit två dekorativa stenar till din infart !
Problemet är att vi vet nästan ingenting. Hade varit TS infart hade nog funnits plats att svänga på? Vi vet bara att det är grannen i tomten mitt emot, och att denne har själv ett dike inte vill jobba på. Men inget att Ts tomt har dike eller infart eller npgot överhuvudtaget på den del av tomten!
 
thomarv thomarv skrev:
Jag skulle råda att undersöka fakta om vägen först. 1 Hur många meter bred väg är uttagen? (Lantmäteriet)
2 Var befinner sig vägområdet? Försök fastställa detta.

Är uttagen väg 8 m bred t.ex. så blir det 4 m åt vart håll från mitten räknar. Diken skall rymmas inom detta avstånd. Dvs åt grannens håll sträcker sig närområdet över halva vägbanan + diket. Sedan sträcker sig närområdet lika långt åt TS håll. Eftersom det inte finns dike här så blir det kanske så att vägområdet faktiskt går in på TS tomt och inbegriper det område grannen låtit fylla upp.

Kan du få reda på svaret på frågan 1 så kan du kanske sätta några markeringspinnar där det vägområdet tar slut och din tomt börjar. Jag tror det är bra om du gör detta först så att du verkligen försäkrar dig om att det är din tomt ( på vilken du absolut bör sätta upp ett litet staket). Det finns ju möjlighet för grannen att lösa problemet på sin sida men tänk också på att han har rätt att använda vägområdet. Är du/grannen överens om att han gått utanför vägområdet så be honom ta bort fyllningen.

I övrigt gillar jag idén om bygglov för båten men det är ju bara aktuellt om grannen gjort en ställning över båten. Själv skulle jag kolla noga vilka ev överträdelser jag själv kanske gör innan jag tog till åtgärden anmäla.
Att reta sig i onödan... att kanske själv göra misstag som kan stå en dyr... att reta sig (vara avundssjuk) på att grannen har en stor dyr båt...
 
A Anders_Nilsson skrev:
Japp, men dessa kan flyttas. Ett annat förslag är att gräva upp lite och lägga ner L-stöd i betong som blir svårare att bara flytta. Tyvärr måste man markera mot sådana här typer, annars flyttar de bara fram gränserna. Nästa gång har han släktmiddag och alla parkerar på TS tomt.
Tog förgivet att folk är förlata att göra det ^^ men men man vet ju aldrig
 
M Manuel Manolo skrev:
Att reta sig i onödan... att kanske själv göra misstag som kan stå en dyr... att reta sig (vara avundssjuk) på att grannen har en stor dyr båt...
Jag hade inte sett kartan Ts la, i mobilen blir jag lätt vilsen. Förlåt!
 
D
Grannen hyrde en grävare och gjorde om sin utfart. Båtsäsongen är över och hans båt står återigen på hans tomt.

Vi har en kylig relation men min tomt är just nu ingen vändplats.
 
  • Gilla
StefanF67 och 32 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.