C Comfort Thomas skrev:
Stirra dig inte blind på SCOP eller SEER då det inte är det som värmer eller kyler .
Effektbehovet för ytan du når bör vara någorlunda rätt när det är normal vinter , eventuella ljudnivåskillnader eller funktioner kan även det vara avgörande .
Och gå inte på hur många kvadratmeter dom olika värmepumparna klarar då det beror på tex utetemperatur, isolering , börtemperatur och ventilation.
Viss skillnad på utetemperatur i Kiruna jämfört med Malmö.

Du får väl ta hem postorderföretaget så dom kan se alla förutsättningar och ge förslag på modell, placering och pris inkl installation.
Nu är det så att jag bor i Örebro län och eldar med ved (har vattenburen värme) och tanken med pumpen är mest att få lite govärme så att man inte behöver elda så ofta i pannan mer än när det är riktigt kallt och till varmvatten.:cool:
 
P Putte 9497 skrev:
Nu är det så att jag bor i Örebro län och eldar med ved (har vattenburen värme) och tanken med pumpen är mest att få lite govärme så att man inte behöver elda så ofta i pannan mer än när det är riktigt kallt och till varmvatten.:cool:
Ja det säger ju allt så då är det bara att köra på postorder :)
 
Bygger garage och köpte två LVP på Jula till garaget Qlima och de fungerar klockrent och håller riktigt bra värme. ;)
 
T
P Putte 9497 skrev:
Bygger garage och köpte två LVP på Jula till garaget Qlima och de fungerar klockrent och håller riktigt bra värme. ;)

Ja men dåså! Bara köra på Jula, blir säkert jätte bra. Speciellt om det är -20 ute.
 
Om dom fungerar klockrent och du är nöjd så förstår jag inte riktigt varför du kikar på något annat för billigare lär du knappast komma undan i rent inköpspris.
 
  • Gilla
imported_Benno och 2 till
  • Laddar…
Men julas vet man inte hur länge de rullar och dessutom är de kanske inte avsedda att orka trycka luften i huset som jag vill.

Julas pumpar koppla jag in själv men numera behöver man en tekniker för att ens få köpa en.:rolleyes:
 
T Thomas' skrev:
Ja men dåså! Bara köra på Jula, blir säkert jätte bra. Speciellt om det är -20 ute.
Sällan det är minus 20 ute nuförtiden i mina breddgrader:cool:
 
P Putte 9497 skrev:
Men julas vet man inte hur länge de rullar och dessutom är de kanske inte avsedda att orka trycka luften i huset som jag vill.

Julas pumpar koppla jag in själv men numera behöver man en tekniker för att ens få köpa en.:rolleyes:
Ok, ingen produkt du litar på och inget vidare flöde på luften om jag tolkar dig rätt.

Då är du tillbaka på att handla postorder eller från lokala handlaren så det är bara jämföra modellerna du är intresserad av och totalpriset på dessa då jag antar att du haft hembesök så det är rätt modeller och inte tex en golvmodell som vore bäst för era förutsättningar.
 
Jag bor i Örebro och köpte nyligen en panasonic hz35uke från Polarpump.
Har bara haft pumpen en vecka, men den värmer fint just nu iaf.
Jag är nöjd med Polarpumpen som leverantör, och även nöjd med företaget som installerade pumpen.
Dom kom med förslag på vart den skulle sitta, snygg installation och ett super snabbt jobb.
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Nackdelen med att köpa Panasonic därifrån är väl att man bara får 3års garanti.
Om dom nu inte ändrat sina garantier ?
 
3års totalgaranti men 5år på kompressor
 
Jo men bättre om det är 5års totalgaranti för dig som slutkund.
Det är sällsynt att kompressorer havererar men elektronik och fläktmotorer är vanligare och det är inte direkt gratis inkl byte.

Sen hade du sparat några kronor på att välja 25:an då det är lite för liten effektskillnad när det är kallt ute mellan 25 och 35 modellen med tanke på prisskillnaden det brukar vara men det talade postorderfirman troligen om för dig eller så var det nästan ingen prisskillnad
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag bor söder om Örebro och har beställt en daikin r35 från polarpumpen. Varför betala mer när man inte behöver.
 
Har ingen koll på prisskillnaden mellan postorderfirmorna som säljer den Daikin modellen men dom kanske hade bäst pris eller att det ingick mer i installationen än övriga så då är det bra :)

Har du jämfört pris med en så kallad "riktig" Daikin återförsäljare så har dom inte samma modellbeteckning och svårare att jämföra.
Eller så har postorderföretagen numera tillgång till hela Daikin sortimentet och inte bara egna tilldelade modeller ?

Huvudsaken är att man känner att man fick rätt modell för förutsättningarna och att man då är nöjd och att priset blev ok.
 
Prisskillnaden är kanske att postorderföretaget inte rör elen utan kopplar in den med stickpropp och skarvsladd. Lokala har kanske räknat med en riktig installation. Ska du ha dit en elektriker för att dra fram kabel och brytare för fast installation är du snart uppe i mellanskillnaden och kanske lite till
Kort och gott, jämför inte att får en produkt för totalsumman utan kolla främst vad som ingår i installationen som du med betalar för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.