Ahh, det där är så snyggt! Så väl genomtänkt, så väl utfört och så lyckat i praktiken märkte jag i helgen.
Skulle gärna haft Emmas hjälp när det blir dags att göra egna verktygshållare men det får väl bli mina egna taffliga lösningar — som vanligt...
Både Emma och Rasmus verkar ha framtiden för sig tror jag.

//Ronnie
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Mitt senaste bygg MDF luckor med ask ben
 
  • MDF-skåp med mönstrade luckor och askträben mot en vägg, med spegel och kablar ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
tabasco och 40 till
  • Laddar…
B berne88 skrev:
Mitt senaste bygg MDF luckor med ask ben
Mycket snyggt. Hur har du målat denna för att få till en fin blank yta och gjorde du något speciellt med ändträ på mdf?
 
Väldigt snyggt!
Fast med tanke på vart det står så kan man kan nästan tro att du använde en talmeter när du mätte upp hur brett skåpet skulle vara ;-)
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
Väldigt snyggt!
Fast med tanke på vart det står så kan man kan nästan tro att du använde en talmeter när du mätte upp hur brett skåpet skulle vara ;-)
Tycker du att det ser ut att vara en decimeter för kort?
 
F fiskbuggaren skrev:
Tycker du att det ser ut att vara en decimeter för kort?
Det finns i det närmaste oändligt många sätt att mäta fel med en talmeter... :oops::surprised::rolleyes::cry:
 
Skånelängan Skånelängan skrev:
Mycket snyggt. Hur har du målat denna för att få till en fin blank yta och gjorde du något speciellt med ändträ på mdf?
Kanske är vinyl?
 
Skånelängan Skånelängan skrev:
Mycket snyggt. Hur har du målat denna för att få till en fin blank yta och gjorde du något speciellt med ändträ på mdf?

Jag har sprutmåleri:) så den är målad med syra färg, samma färg som flera kökstillverkare använder sig av. ändarna slipas... med 120papper, sedan lägger sprutat jag kanterna... väntar någon min, lägger bara kanten igen.
Å sen målar jag baksidan på den ink kanterna det brukar bli bra:)
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Äh, fusk! Du vet ju hur man gör :D
Själv måste jag testa 9 gånger och ändå inte få det rätt ...
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Äh, fusk! Du vet ju hur man gör :D
Själv måste jag testa 9 gånger och ändå inte få det rätt ...
inte alltid man har tur... även om man har kunskapen (för det mesta)
 
  • Vit dörr med ny påbörjad men misslyckad tätning och kvitto på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lika delar soffbord, lärlings-skryt och bilskruvande!

Lärlings-Jesper snickrar inte bara hos oss utan även i skolan. Senaste projektet var ett soffbord av egen design. Ett mycket fint hantverk, speciellt med hänsyn till att detta bara är hans andra år i gymnasiet. Jag är också imponerad av designen, de raka formerna kombinerat med den lilla avvikelsen i mötet mellan de sneda inläggningarna som lyfter hela bordsytan. Tycker jag som förvisso kan tänkas vara aningen partisk...1f609.png;)

Skivan är i MDF, parkettläggning i valnöt och sen med nerfrästa inlägg i ask och valöt. Kantlisten är relativt bred och därför kexad i skivan. Även i geringarna sitter det ett kex.

Sargen är furu i grunden, sen massivträ valnöt längst ner (för att kunna fräsa den runda formen) varpå allt är fanerat i efterhand. Jesper var dessutom noga med att faneret på sargen är taget från ett långt blad så att ådringen på en sida sen fortsätter på nästa sida. Benen är koniska på insidan och fästa i sargen med lösa tappar. Ytbehandlingen är Osmo hårdvaxolja. Ett myckt fint jobb Jesper!

Men det är inte bara snickrande som gäller för vår hårt prövade lärling. Idag blev det underhåll av fordon och byte av olja+filter, luftfilter, rengöring batteripooler. Nästa sväng blir bränslefilter, kamrem och växellådsolja. Mycket att träna på, dags för körkort nästa år, så det gäller att vara redo!

Handtillverkat soffbord i MDF och valnöt med inlägg i ask, fanerad sarg och koniska ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverksmässigt tillverkat soffbord med raka ben, MDF-skiva parkettbelagd i valnöt och inlägg i ask, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handtillverkat soffbord med MDF-skiva, inlägg i valnöt och ask, kantlist och sarg i furu, fanerad valnöt och koniska ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverksmässigt soffbord av lärling med valnöts-parkett, askinläggningar och koniska ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
MichelleW och 22 till
  • Laddar…
Han börjar skämma bort oss med bra och snygga byggen, den där Jesper!

;)
Ronnie
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
En liten köksö på 860*2200*90=120 kg
Är tänkt att passa till mina skärbrädor
 
  • Obehandlad köksö i trä med varierande mönster och färger, med måttband och slipverktyg på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En trä köksö med många tunna skivor sammansatt, placerad i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träköksö med blandade mörka och ljusa skärbrädor som yta, sett ovanifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Långsträckt köksöyta i ädelträ med varierade bruntoner anpassad för skärbrädor, sedd ovanifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksö av blandade träslag i förgrunden med verktyg och byggmaterial i en rörig verkstad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksö med mosaikmönster av flera träslag, utformad för att matcha skärbrädor, på en verkstadsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Johnny Beebo och 24 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
En liten köksö på 860*2200*90=120 kg
Är tänkt att passa till mina skärbrädor
Ja den va ju liten o nätt:D Är skivan massiv = hoplimmad av en massa smala stavar?
 
Snygg köksö. Jag anar varför @Ola C undrar. Den där kantlisten på änden kommer släppa alternativt få hela skivan skev om nu de smala stavarna är massiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.