H
Orkar pumpen pumpa dit upp?
Det är inte det som är problemet som termoventiler på pekar!
 
Problemet skulle nog snarare kunna vara det motsatta. Det är grova rör och en höjdskillnad som ger självcirkulation. Det kan medföra att flödet blir högre än vad pumpen hinner med.
 
S
Tror du är inne på rätt spår där.
 
Med laddomaten invid tankanslutningen skulle nog tryckförhållandena bli vettigare för bot av detta symptomet, självcirkulationen är försumbar så fort man blandar in pumpning i alla normala fall. Strypning i bypass och/eller ev stelopererad klaffventil om man kan avvara den funktionen går säkert också fint.

Hoppas mexitegel kommer igen med hur det går med packningar osv.
 
Lovar att uppdatera (y). Jag har också föreslagit att blockera backventilen för att testa men vet inte om det innebär några nackdelar om man skulle göra det permanent?
 
S
Om du blockerar backventilen går du miste om pannans värmeinnehåll efter eldning när laddpumpen stannat, vilket utgör c:a 3% av den omsatta energin. En loppspott i sammanhanget.
Pannan kallnar ner långsammare och värmen blir förluster till pannrum och skorsten.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Aha! Jag trodde det hade med strömavbrott att göra och ev. säkerhet.
 
S
Jo, där har du rätt. Vid strömavbrott går du miste om en viss cirkulation, men om den skulle vara tillräcklig genom backventilen är väl tveksamt.
Är nog säkrare att koppla laddpumpen till ett litet elverk i nödläge.
 
Ja, det är sant. En liten UPS för både panna och laddomat vore kanske egentligen det bästa så pannan inte nödstoppar. Vid längre strömavbrott måste ju även kulvertstyrningen ha ström för att få värme i huset
 
Ja, backventilen har med att få viss kylning vid spännngsbortfall att göra också. UPS låter omständigt om msn inte har problem med elnätet.

Men jag tror mer och mer på min teori. Det som är annorlunda mot hur det brukar se ut är att det är grova rör och tanken högt i förhållande till pannan. Jag skulle tro att självcirkulationen blir så stark att pumpen inte kan hålla backventilen stängd.

Om pumpen inte går på högsta fart så testa att öka pumphastigheten.
En omständig lösning är att flytta upp laddomaten till tanken. Annars är en strypning på pannslingan en fungerande lösning. Eller att öka vikten på backventilen, men det förstör ju funktionen till viss del.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle tro att självcirkulationen blir så stark att pumpen inte kan hålla backventilen stängd.
Jag brukar försöka undvika påpekanden i onödan eller frågor om påståenden men här gör jag ett undantag. Har du funderat på vilka drivtryck självcirkulation bygger på och vad en pump i de här sammanhangen ger oavsett hur klen? Sitter inte backventilen i princip parallellt med pumpen i huset?
 
Det stämmer att pumpen i princip sitter parallellt med ventilen. Det stämmer också att pumpen ger ett mycket högre statiskt tryck är vad självcirkulationen kan generera.

Men det är flödet som är avgörande, om min teori stämmer. När flödet överstiger pumpens kapacitet så ger den inget tryck.

Jag kan absolut ha fel, men det är det som är min teori. Du får gärna punktera den om den är fel.
 
Ligga upp en ritning av hur det ser ut.
 
Vi har faktiskt testat att köra pumpen på maxfart då jag också hade en teori om att självcirkulationen var starkare än pumpen men det gjorde ingen skillnad.

Helt klart ett mysterium detta, packningen borde dyka upp i nästa vecka.
 
Byt laddtermostaten till en lägre, min förde ett sånt jävla liv att jag trodde de var raveparty i pannrummet....
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.