Skånepöjk
BirgitS BirgitS skrev:
Då är det troligt att din tomt slutar vid murens utsida och sen är det vägområde även om inte hela bredden är asfalterad utan det ska också finna utrymme för dike eller annat för att ta hand om regnvatten. Vill du vara säker på var din tomtgräns är kan du betala för en gränsutvisning: [länk]
Fast det verkar inte som att de erbjuder den tjänsten åt privatpersoner längre.
 
BirgitS
Kommunerna brukar göra det i stället och så lär det finnas privata aktörer.
 
  • Gilla
Skånepöjk
  • Laddar…
Skånepöjk
Ah kanske lika bra att försöka minska på muren och flytta in brevlådan 40-50cm.
Problemet är att brevbäraren kommer att ha svårt att leverera post utan att kliva ur bilen. Backen är så brant så han kan inte köra upp med ena däcket.
Vart hade ni placerat brevlådan isfl?
Tänkte införskaffa en slägga imorgon och gå loss på muren.
Smalna av den och minska den...
Kanske ha kvar några stenar på led för att skydda infarten...
 
harry73
Nu står den som den står och om jag uppfattar dig rätt, har ingen klagat än.
Ha is i magen och gör inget än. När folk börjar klaga, kan du fortfarande ta din slägga.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
Skånepöjk
harry73 harry73 skrev:
Nu står den som den står och om jag uppfattar dig rätt, har ingen klagat än.
Ha is i magen och gör inget än. När folk börjar klaga, kan du fortfarande ta din slägga.
Haha tusen tack  :love:(y)jag gör som du säger! Klagar någon så fixar jag det!!
 
Efter att ha snokat lite på Google maps, så skulle jag gissa att gränsen går 0,5-1m in från asfaltkanten. Öriga grannar har indragna murar/staket så mycket. Din granne i norr har lagt kantsten, det kanske hade varit bäst vid asfalteringen? Även om jag misstänker kantstenen ligger en bit in i vägområdet.

Gå och sparka lite i marken, så kanske du hittar ett tomtrör i dina hörn! Har du hittat ett, kan du mäta fram de andra. Dina grannar på andra sidan gata har en sten i tomthörnen, det KAN ju vara någon slags informell gränsmarkering.
 
Du har med största säkerhet blockerat delar av vägområdet. Det är inte tillåtet oavsett var fastighetsgränsen går. Visa lite hänsyn till andra människor och ta bort sten och tunnor en bit. Vägområdet är, som påpekats, bredare än asfaltsvägen.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Skånepöjk
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
En stenmur inom vägområdet kan bli ”Midvinterduell” typ Molin [länk]
Haha :) grejen är att jag tar bort brevlådan om någon tycker det behövs.
Inget jag skulle argumentera om.
Men så länge ingen stör sig på den så tänker jag nog låta den vara kvar.
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Haha :) grejen är att jag tar bort brevlådan om någon tycker det behövs.
Inget jag skulle argumentera om.
Men så länge ingen stör sig på den så tänker jag nog låta den vara kvar.
Om en granne till mig hade gjort detta vet jag inte om jag skulle orkat starta ett bråk med honom... Så troligtvis hade han tyckt att tystnad är samtycke... vilket det inte är.

Jag tycker det är ett jävla sätt att flytta målstolparna hela tiden och räkna med att de flesta inte vill ta en konflikt.

/ATW
 
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
S
Ha ha vilken j-a smäll det blir när snöröjningen smäller in i det där , och även om du tar bort
stenarna så kommer det att smälla i asfaltkanten , resultatet blir nog att din infart blir inplogad
för all framtid
 
  • Gilla
Bumlersson och 1 till
  • Laddar…
Din brevlåda och din mur kommer antagligen inte överleva en vinter. Räkna inte med någon ersättning när plogbilen kommer.

I övrigt är det ganska respektlöst att bygga utanför sin tomt och sedan hoppas på att ingen bråkar. Vägområdet är till för fordonstrafik och vägunderhåll. Du vet att du gjort fel.
 
  • Gilla
Husgubbe och 4 till
  • Laddar…
Skånepöjk
M -MH- skrev:
Din brevlåda och din mur kommer antagligen inte överleva en vinter. Räkna inte med någon ersättning när plogbilen kommer.

I övrigt är det ganska respektlöst att bygga utanför sin tomt och sedan hoppas på att ingen bråkar. Vägområdet är till för fordonstrafik och vägunderhåll. Du vet att du gjort fel.
Det är ju den med plogbilen som är problemet
 
Oavsett förhållandet till vägen är jag inte säker på att jag skulle velat ha en murad kant i perfekt skraphöjd vid min infart. Känns som om du har en perfekt placering av soptunnan i hörnet som bildas av din uppfart.
 
Skånepöjk
Är på BAUHAUS nu ska köpa en slägga. Orkar inte med bråk och vill inte vara respektlös på mina grannar.
Vet däremot inte hur jag ska placera brevlådan nu eller "skydda" uppfarten så inte plogbilen kör sönder den.. :sweat:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.