N najks skrev:
Relationen? Falsk! :D

ärligt talat, bryr mig inte så mycket om dessa grannar.. för att ta en lång historia kort, mitt ex flyttade in hos grannen, hennes psykotiska far länsade det gemensamma hemmet på det mesta av värde (diskmaskin, micro, osv) när jag inte var hemma.. vilket resulterade i ett rent helvete när man skall på jobbfest, och upptäcker att duschblandaren "försvunnit" när man varit på jobbet!
Vissa saker tillhör ett hus (fastighet) som fast egendom och får inte tas från huset ens vid försäljning. Ditt ex med far gör olagliga ingrepp när de tar delar ur fast egendom. Det är i ditt fall ren stöld. Byt lås!. Det gjorde jag när fru med barn (hennes barn) flyttade ut.
 
Är det inte en kompressor som går. Det ljudet kan bli rätt högt och skramligt. att den går med hyfsat jämna intervall tyder på kompressor, där trycket sjunker av någon anledning.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Skramlande fläkt till en luft-värmepump? De brukar väl varva upp och ned rätt ofta vid visst väder.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S scenic46 skrev:
Vissa saker tillhör ett hus (fastighet) som fast egendom och får inte tas från huset ens vid försäljning. Ditt ex med far gör olagliga ingrepp när de tar delar ur fast egendom. Det är i ditt fall ren stöld. Byt lås!. Det gjorde jag när fru med barn (hennes barn) flyttade ut.
Om det är fast eller lös egendom spelar ingen roll. Äger man den får man normalt flytta den äger man den inte är det lite förenklat stöld.

Vad som normalt anses höra till fastigheten/byggnaden vid en försäljning är inte riktigt relevant här.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Det låter konstigt att den går dygnet runt, hjälper det inte att prata med dem så kan man vända sig till kommunens miljöavdelning och göra en anmälan.

Jag håller själv på att bygga till och för att hinna med barn och jobb så är det ofta sena kvällar som jag kan snickra. Försöker hålla mig lite tystare efter nio men det är inte alla kvällar jag har lyckats med det. Men i ditt fall med grannarna känns det som något annat ligger bakom? Hur är er relation i övrigt?

Det bästa är som sagt att prata med dem lugnt och sansat, en anmälan till kommunen kommer troligtvis inte göra er relation bättre.
Helt rätt tänkt ;)
 
N najks skrev:
Vi har börjat vänja oss vid oljud och larm från grannen som gör en större renovering, ombyggnation

Ofta påbörjas det 08, och fortgår till 20-snåret

Dock har vi på sistone märkt av att de troligen har ställt in en cementblandare på någon "#¤?#"¤"# automat-funktion, vilket gör att den kör ungefär 20 gånger i timmen (ca 30s - 60s per gång)

Är detta helt okej är då min fråga?
För mig låter det som en luftkompressor som står på hela tiden

Har redan frågat om de inte kan ha den stängd nattetid, vi har relativt isolerat för oljud men man hör mullrandet rakt in i sovrummet då de kör den på baksidan, som vetter mot vårt sovrum - utan resultat, den kör ännu!
 
N najks skrev:
Vi har börjat vänja oss vid oljud och larm från grannen som gör en större renovering, ombyggnation

Ofta påbörjas det 08, och fortgår till 20-snåret

Dock har vi på sistone märkt av att de troligen har ställt in en cementblandare på någon "#¤?#"¤"# automat-funktion, vilket gör att den kör ungefär 20 gånger i timmen (ca 30s - 60s per gång)

Är detta helt okej är då min fråga?

Har redan frågat om de inte kan ha den stängd nattetid, vi har relativt isolerat för oljud men man hör mullrandet rakt in i sovrummet då de kör den på baksidan, som vetter mot vårt sovrum - utan resultat, den kör ännu!
Hej
Fattade läget efter att ha läst inläggen. Beteendet är helt tokigt, ja sjukt och oförskämt av grannarna.

I ditt läge skulle jag flytta, (för livet lr viktigare ön att vinna) de vill antagligen det och jävlas för att få dig dit - men eftersom deras ofog kan sänka ditt pris så skulle jag först strida för art de inte jävlas när spekulanter kommer.

Kan nog 3-4 års renovering kallas ”verksamhet” Se nedan

Anmäl enligt Miljöbalken paragraf 13 -
3 § Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd skall utföra de skyddsåtgärder, iaktta de begränsningar och vidta de försiktighetsmått i övrigt som behövs för att förebygga, hindra eller motverka att verksam- heten eller åtgärden medför skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön. I samma syfte skall vid yrkesmässig verksamhet användas bästa möjliga teknik.

Dessa försiktighetsmått skall vidtas så snart det finns skäl att anta att en verksamhet eller åtgärd kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön.
 
M
Det här ljudet kan jag mycket väl tänka mig är en öppen dräneringsbrunn med en rostfri pump med vippbrytare som sugit i sig småsten. Inget lock på brunnen och det blir som värsta gitarrlådan och ljudet låter inte helt olikt det från en cementblandare. Men en cementblandare med cement eller tom för den delen, brukar inte väsnas direkt mycket. Blir bara ett lågt malande ljud ifrån en sådan.
 
  • Gilla
Sartopas och 2 till
  • Laddar…
G GurraGrus skrev:
Är det inte en kompressor som går. Det ljudet kan bli rätt högt och skramligt. att den går med hyfsat jämna intervall tyder på kompressor, där trycket sjunker av någon anledning.
Kompressor med läckande körl/ventil/slang/verktyg?
 
N najks skrev:
Låt vara att vi inte kunnat nyttja vår tomt alls pga detta i sommar, konstant jobb och grävmaskiner/traktorer igång

Att den nu även börjar inkräkta på nattsömnen, där drar jag gränsen helt enkelt!

De har dessutom behövt gräva upp ca 0.5-1m in på vår tomt för att anlägga en stödmur,
ser överjävligt ut, och vi har inte ens kunnat klippa gräset på 4mån pga grushögar, betongklumpar, traktorskopor osv...

Stödmur på ERAN tomt ??????
Ehh det hade jag ALDRIG gått med på
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T ToRy skrev:
OT men... Njae, man kanske inte ska lita blint på TS i alla lägen, men ibland verkar vissa ha som utgångsläge att TS ljuger som en borstbindare. Vilket säkert händer ibland, men oftast inte. Hur som så kan vi ju knappast göra annat än att antingen förutsätta - eller hoppas - att TS skriver sanningen och svara därefter, anta en skeptisk inställning till informationen och svara därefter, förutsätta att TS ljuger och svara därefter, eller förutsätta att TS ljuger och helt enkelt skita i att svara över huvud taget. (Skita i att svara kan man ju iofs göra oavsett...) Förutsätter man att TS ljuger och svarar därefter brukar det oftast inte bli någon bra tråd, i min mening. Vilket alternativ man väljer brukar säga mer om den som svarar än om TS.... ;)
För att bilda sig en uppfattning kan man ju som alltid klicka på TS profil och se andra inlägg. Verkar dessutom ha två olika användarnamn.
Jag lämnar tråden nu:p
 
  • Gilla
Ensam kvinna kan
  • Laddar…
kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Om det är fast eller lös egendom spelar ingen roll. Äger man den får man normalt flytta den äger man den inte är det lite förenklat stöld.

Vad som normalt anses höra till fastigheten/byggnaden vid en försäljning är inte riktigt relevant här.
Ja så är det!

Flyttade själv lite grejor när första huset såldes.

Det som inte finns på visning kan man inte sakna heller ;)
Dessutom går det alltid göra skriftliga avtal och avvikelser i köpekontraktet. Tex slippa energibesiktning, ansvar på 10 år osv. Men är nog inte många som vet det. Gjorde själv det då köparen av mitt gamla hus var väldigt besvärlig med frågor innan köpet och tänkte att här blir det problem :thinking: Men dom skrev på avtalet och sen dess har jag inget mer hört heller :rofl:

Däremot är det ju stöld om det är bodelning dock :thinking:
 
Sockerhög Sockerhög skrev:
För att bilda sig en uppfattning kan man ju som alltid klicka på TS profil och se andra inlägg. Verkar dessutom ha två olika användarnamn.
Jag lämnar tråden nu:p
Utan att läsa för ingående hittar jag en mängd renoveringstrådar med en uppsjö av frågor kring bastu mm. Vad menar du fick dina larmklockor att ringa?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
N najks skrev:
Relationen? Falsk! :D

ärligt talat, bryr mig inte så mycket om dessa grannar.. för att ta en lång historia kort, mitt ex flyttade in hos grannen, hennes psykotiska far länsade det gemensamma hemmet på det mesta av värde (diskmaskin, micro, osv) när jag inte var hemma.. vilket resulterade i ett rent helvete när man skall på jobbfest, och upptäcker att duschblandaren "försvunnit" när man varit på jobbet!
Låter som "egenmäktigt förfarande" Polisanmäl !
 
Slottsbäcksväktarn Mats Engquist skrev:
Trösta dig med att det är ännu jobbigare för grannen att köra maskiner dygnet runt...
För att inte tala om driftkostnaden på det :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.