Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
Är det meningen att en forumsida som ska handla om byggnation och tips på hur man ska göra vid byggnadstekniska saker ska handla om politik?

På kort tid har flera artiklar och frågor karaktären av politiserade åsikter undercover. En handlade om fastighetsskatt. Nu finns en sida om hur klimatförändringarnas påverkan av skyfall påverkar vår byggnation fast i TS så får vi inte prata om CO2 eller klimatet.

Hur i he tillåts en sån trådstart.

Trådstarten kunde möjligen accepteras utan klimattjafs om den formulerade så här:

"Igår i Malmö kom det 90mm regn och min källare flöt bort. Vad ska jag göra om det händer igen. Är det möjligt att bredda stuprören?"

Nu används trådstarten till att förtäckt påskina en klimatförändring. Utan att vi får debattera olika åsikter om att det förmodligen inte påverkar byggnationer lokalt. Al Gore byggde förövrigt en fastighet vid stranden. Lustigt då han förutspådde en vattenhöjning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Jag tycker att det är en bra ide på en trådstart, önskemålet är väl att diskutera byggnationer, utan att tråden blir nerlusat av klimatstrutsar, som förnekar klimatförändringen. Den striden kan utkämpas i andra befintliga trådar.
 
  • Gilla
drömmar1 och 5 till
  • Laddar…
Både klimatstrutsar och klimatparanoider kan hålla sig borta.

Märkligt egentligen, när man inte exakt kan förutspå vädret en vecka framåt men ändå veta hur klimatet ska bli om 50 år :thinking:
 
  • Gilla
roffer och 5 till
  • Laddar…
A
K Keld skrev:
Jag tycker att det är en bra ide på en trådstart, önskemålet är väl att diskutera byggnationer, utan att tråden blir nerlusat av klimatstrutsar, som förnekar klimatförändringen. Den striden kan utkämpas i andra befintliga trådar.
Det är möjligt att du är politiskt hemmahörande i att klimatet påverkas av heterosexuella män i medelåldern som kör suv till jobbet.

Men om du sansar dig lite så inser du att TS i det fallet använder sig av en artikel från Aftonbladet som beskriver ett framtida scenario. Alltså inte verkligheten just nu. Det blir alltså spekulationer om vad som kan hända om det eventuellt blir skyfall i framtiden i en dignitet vi inte haft just nu.

Hur kan du undvika att se det som ett politiskt ställningstagande som vi ska gissa runt utan att ta ställning till CO2 debatten?

Vi ska spekulera om saker vi inte vet kommer hända utan vi gissar vad vi ska göra vid olika klimat händelser?

Edit:

Klimatstrutsar som förnekar klimatet såg då inte jag i den debatten. Klimatet förändras och det har det alltid gjort. Vi har en klimat förändring men på vilket sätt kan vi påverka den. Du får leva men den och förändra dig efter det.

Där jag bor i södra Sverige har det inte blivit annorlunda än det varit tidigare. Visserligen så var det betydligt varmare här på stenåldern då vi hade medelhavs temperatur här 1600-talet var det lilla istiden. Krigsvintrarna var kyliga och jag har upplevt stränga vintrar och varma somrar tidigare.

Ska vi bygga hus efter förra sommaren eller förra vintern ska vi bygga hus om det blir annorlunda om 10 år. Vi kanske ska bygga hus som man gjorde för 50 år sen då dom visst hur och var man skulle bygga.

Jag ska förmodligen hålla truten och bara gunga på min gungstol.

Tyckte detta var en trevlig sida utan politik med fokus på byggnadsteknik. Men den har utvecklats till en sida där snöflingor utan ansvar klagar på hantverkare.

Ja jag är tillräckligt gammal för att flina åt er och tänka. EMT "Efter min tid"

Innebär inte att jag gör som jag vill och skiter i vad ni får ärva. Det innebär att jag skakar på huvudet och undrar vad får ni för liv i detta pk hjärntvättar värld.
 
Redigerat:
  • Gilla
UlrikaSpg och 1 till
  • Laddar…
C
1066Hastings skrev:
Al Gore byggde förövrigt en fastighet vid stranden. Lustigt då han förutspådde en vattenhöjning.
Du kunde inte hålla dig heller, ser jag :crysmile:
 
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Du kunde inte hålla dig heller, ser jag :crysmile:
Nej det kan jag inte!

Föddes förmodligen som en surgubbe och jag kommer dö som en surgubbe.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Ja vem är snöflingan egentligen?
 
R
1066Hastings skrev:
Nu används trådstarten till att förtäckt påskina en klimatförändring.
Surgubbe, jag kan personligen (av erfarenhet) säga att Optimums agenda inte är "att förtäckt" argumentera FÖR en mänskligt skapad klimatförändring. Snarare det exakt motsatta.

K Keld skrev:
Jag tycker att det är en bra ide på en trådstart, önskemålet är väl att diskutera byggnationer, utan att tråden blir nerlusat av klimatstrutsar, som förnekar klimatförändringen. Den striden kan utkämpas i andra befintliga trådar.
Det finns väl inga andra trådar? Den befintliga stängdes tyvärr.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
dd88 dd88 skrev:
Ja vem är snöflingan egentligen?
Jag måste erkänna att du behöver utveckla det en hel del för att det inte ska räknas som idiot onliner.
 
A
R RoAd skrev:
Surgubbe, jag kan personligen (av erfarenhet) säga att Optimums agenda inte är "att förtäckt" argumentera FÖR en mänskligt skapad klimatförändring. Snarare det exakt motsatta.



Det finns väl inga andra trådar? Den befintliga stängdes tyvärr.
Då kan denna stängas också så kan vi återgå till byggnadsteknik
 
Välkommen till internets värld.

Där vi kan trycka in på vilken länk vi vill.
Du kan ignorera den.

Kan lova dig att det finns forum som är mer sjövilda än detta lilla.
 
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
När det gäller ev. förändringar i nederbördens styrka, så har jag flera gånger bett de diskuterande att hålla sig till ursprungsfrågan och svara på TS frågeställning., men det verkar svårt att inte spåra ur. När det gäller politisering, så är ju allt beroende av politik, så det blir svårt att undvika, men det skulle bli bra mycket bättre om vi behandlar 1 ämne i taget. Sedan kan vi ju lägga ihop olika trådar för att skaffa oss en uppfattning av ett mer vittomspännande ämnesområde.
Hur ska vi klara ändrat klimat, med bibehållen elsäkerhet och tilltro till hantverkare och grossister......?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
När det gäller ev. förändringar i nederbördens styrka, så har jag flera gånger bett de diskuterande att hålla sig till ursprungsfrågan och svara på TS frågeställning., men det verkar svårt att inte spåra ur. När det gäller politisering, så är ju allt beroende av politik, så det blir svårt att undvika, men det skulle bli bra mycket bättre om vi behandlar 1 ämne i taget. Sedan kan vi ju lägga ihop olika trådar för att skaffa oss en uppfattning av ett mer vittomspännande ämnesområde.
Problemet uppstår då ena sidan kan trumma in sin agenda utan mothugg
 
  • Gilla
Edgarsven och 3 till
  • Laddar…
1066Hastings skrev:
Problemet uppstår då ena sidan kan trumma in sin agenda utan mothugg
Läs mitt uppdaterade inlägg, så inser du att det finns många ???????

Det finns inget som hindrar dig från att starta en tråd " Varför vi ska bygga som förut, för ingen förändring i klimat kan ju påvisas, som motiverar en förändring".
 
A
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Läs mitt uppdaterade inlägg, så inser du att det finns många ???????

Det finns inget som hindrar dig från att starta en tråd " Varför vi ska bygga som förut, för ingen förändring i klimat kan ju påvisas, som motiverar en förändring".
Men om du startar en tråd om förändringen i klimatet som i framtiden kommer innebära mer regn enligt en "expert" men som inte har hänt så blir det väldigt hypotetiskt. Med tanke på hur just det ämnet är väldigt politisk så borde det inte höra hemma i byggahus.se

Att ämnet berör är helt okej men kan du inte se att ämnet även vinklar det till en politisk diskussion som inte hör hemma i byggahus.se.

När du inte ens får diskutera klimatet. Det blir lite som att du får påstå något som inte är sanning men slipper mothugg.

Nice men hör det verkligen hemma i ett forum om byggnadsteknik?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.