Har precis köpt en grovdammsugare (Nilfisk Aero 26-21 PC). När man ska suga vätska så plockar man ju bort dammsugarpåsen men filtret lämnar man väl kvar? Så jag antar att filtret blir dränkt i det skit som man nu suger upp, vin, avloppsvatten osv?

Det står något om att filtret (runt filter som Nilfisk kallar PET-fleece filter) är tvättbart, menar dom då på nivån slänga in i tvättmaskin eller att man sköljer dom? För är dom dränkta i vin eller avloppsvatten eller annat mysigt så lär dom ju aldrig bli sig lika av en sköljning?
 
  • Gilla
Jonas_1989
  • Laddar…
Skölj under kran, att köra dom i TM ger bara slitage. Dom kommer säkert inte bli kritvita men dom gör sitt jobb.
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
Kör utan filter, det finns en kula som stoppar om det kommer för mycket vatten.
 
tttomten TomasJor skrev:
Skölj under kran, att köra dom i TM ger bara slitage. Dom kommer säkert inte bli kritvita men dom gör sitt jobb.
Javisst, skölj ur genast efteråt. Töm också ur smutsvattnet ur maskinen och skölj ur omgående.
Om du tycker att filtret ändå är osmakligt, finns ju alltid möjligheten att ha ett extra filter i beredskap för extra smutsiga jobb,
(De gånger jag använt grovdammsugaren för att suga upp vätska, har den varit till stor hjälp.)
 
harry73
P Pettttter skrev:
avloppsvatten
Vill du verkligen suga avloppsvatten med en dammsugare?
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Magnus E K
harry73 harry73 skrev:
Vill du verkligen suga avloppsvatten med en damsugare?
Menar du att en herrsugare skulle vara bättre?
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
Nej man suger inte upp vatten med en dammsugare, man använder en våtsugare.
Min grovsugare klarar båda delarna.

Mina barn provade att tömma en golvbrunn med en dammsugare, den blev sig inte lik efteråt.

Protte
 
Det står ju "grovdammsugare" i inlägget och den klarar vått och torrt. Vätska suger man utan filter!
Dels blir det bättre sug och så finns en "flytkork" som flyter upp och täpper till (sluta och töm när du hör att den börjar yla).
 
Magnus E K
prototypen prototypen skrev:
Mina barn provade att tömma en golvbrunn med en dammsugare, den blev sig inte lik efteråt.

Protte
Vad hände? Blev vattenlåset otätt?
 
Det är som sagt en grovdammsugare som är gjord för att vått och torrt.

Ni kör alltså utan filter?? Finns det inte risk att det kommer in skit i motorn? Eller filtret är endast till för att stoppa skit från att komma ut igen inte för att skydda dammsugaren?
 
P Pettttter skrev:
Det är som sagt en grovdammsugare som är gjord för att vått och torrt.

Ni kör alltså utan filter?? Finns det inte risk att det kommer in skit i motorn? Eller filtret är endast till för att stoppa skit från att komma ut igen inte för att skydda dammsugaren?
Filtret är till för att damm ska fastna och inte blåsa ut igen. Flytkroppen är till för att hindra vatten att blåsa ut. Motorn är inte exponerad för varken damm eller vatten (då skulle inte dammsugaren hålla många timmar).
Suger du torrt damm och vatten samtidigt ska du ha filtret på!
Suger du vatten/flytande behöver du inte ha filtret. Filtret går oftast sönder av vätska...
 
Jag pratar med en väldigt förvirrad person på Nilfisk support och blir faktiskt lite osäker på vad som gäller. Först säger hon att man kan köra utan filter, men i ett senare mail säger hon att filter förlänger livslängden på dammsugaren. Tror inte det står i hennes pärm med svar exakt hur det här fungerar =)

Jag skulle vilja se en illustration över hur luftströmmarna rör sig i en grovdammsugare. Jag förutsätter att luftströmmen ofiltrerat rör fläktbladen om man kör utan filter. Dvs det sitter inget tätt filter i serie med fläkten det hade varit för stort tryckfall där. Så då gäller det att axeln (alternativt motorn om fläkten är monterad direkt på motorn som dom flesta fläktar) för fläkten har hög IP klassning så att dom delar av fläkten som luftströmmen(med vätska och fasta partiklar) når i princip tål att dränkas. Inte omöjligt att dom har löst det men jag får inte intrycket av att grovdammsugare är en såpass avancerad produkt.
 
Kanske såhär. Alltså kammare med mindre undertryck vilket gör att tyngre partiklar faller ner. Vätska borde falla under den kategorin medans filter behövs för tex slipdamm. Känns lite risky, en del borde nå motorn i så fall men kanske är kombinerat med någon nivå av skydd av motorn.
https://home.howstuffworks.com/vacuum-cleaner3.htm
 
Du skulle ha sett filtret i min Nilfisk grovdammsugare när den sugit upp några pölar på garagegolvet. Jag hade ändå sopat golvet ett halvår tidigare. Det var mycket att skölja bort.
En annan gång tog jag itu med toalettcisternen, efter att vi installerat vattenfilter. Där fanns ett tjockt lager av järnoxid och manganoxid i botten. Det kunde vattentrycket ha rensat självt, men jag tänkte att jag skulle få bort det värsta, för ifall jag skulle få ont i magen någon gång och undra vad jag själv släppt ner i toan. Det var ett äventyr, kan man säga så här efteråt: oförglömligt. Massor med faluröd gegga - det syns på filtret fortfarande.

Men till saken: det är större risk med att köra utan filtret än med. Hellre sabba ett filter än en hel maskin.
 
C Cider skrev:
Du skulle ha sett filtret i min Nilfisk grovdammsugare när den sugit upp några pölar på garagegolvet. Jag hade ändå sopat golvet ett halvår tidigare. Det var mycket att skölja bort.
En annan gång tog jag itu med toalettcisternen, efter att vi installerat vattenfilter. Där fanns ett tjockt lager av järnoxid och manganoxid i botten. Det kunde vattentrycket ha rensat självt, men jag tänkte att jag skulle få bort det värsta, för ifall jag skulle få ont i magen någon gång och undra vad jag själv släppt ner i toan. Det var ett äventyr, kan man säga så här efteråt: oförglömligt. Massor med faluröd gegga - det syns på filtret fortfarande.

Men till saken: det är större risk med att köra utan filtret än med. Hellre sabba ett filter än en hel maskin.
Ja jag håller med dig, helt klart bättre att sabba filter än att sabba maskin. OM det nu är så att smutsen har möjlighet att sabba maskinen, alltså om dom inte löst det på något avancerat sätt så att motor och fläkt aldrig rör smutsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.