Sköljer du disken innan du ställer in den i diskmaskinen?

  • Antal röster
    2 224
A Anders_Nilsson skrev:
Därför kan man säga att varmvattnet i detta fall blir gratis,
Tack! Ska upplysa min fjärrvärmeleverantör för de envisas men att fakturera för fjärrvärmen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det gäller bostäder anslutna till fjärrvärme. Fjärrvärmen är en biprodukt av elframställning i kolkraftverk av mottryckstyp. Det du har ont om är el, men tyvärr blir bara cirka 30% av värmen el. Resten av värmen blir spillvärme, men genom att sätta en värmeväxlare kan man enkelt få ut upp till 60%-enheter extra som värme. Denna används i fjärrvärmeverk till fjärrvärmen. Därför kan man säga att varmvattnet i detta fall blir gratis, speciellt på sommaren, eftersom det alltid är el man har ont om och värme man har överskott på. Så att ansluta diskmaskinen till fjärrvärmevärmt tappvamrvatten förbättrar balansen i nätet.
Det här stämmer inte riktigt. I ett kondenskraftverk kan man få ut 30% verkningsgrad. Då kyler man till den lägsta temperatur man lyckas uppbringa vilket i Sverige vanligen är havsvatten. Då kan man alltså inte använda kylvattnet till något vettigt.

För att kunna ta vara på värmen så kan man i stället bygga ett mottryckskraftverk. Eller kraftvärmeverk som det brukar kallas. I och med att man tar ut värmen på slutet vid en högre temperatur så minskar det möjliga utbytet av el drastiskt. I ett mottryckskraftverk får man inte ut mer än 15% som el. Så ett mottryckskraftverk bör man snarare se som att man passar på att göra lite el när man ändå skall göra fjärrvärme. Är det elen som är huvudsaken så bygger man inte ett mottryckskraftverk.

kisumisu kisumisu skrev:
Rörisen som någon gång slutet av 80talet kopplade in maskinen hävdade att man spar el. Jag som barn redan förstod att värma vatten med el i beredare eller värna den i diskmaskin samma sak
Det var begåvat av dig att förstå det redan som barn. Många vuxna inklusive rörisar har inte den förståelsen. Det märks inte minst i detta forum där det ofta kommer frågor om hur mycket el man sparar på att byta till ny varmvattenberedare eller nya elradiatorer till exempel.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
S
Om vi pratar riktig forntid, typ 60-talet, så var det helt enkelt billigare med varmvatten från fjärrvärme och oljeeldade pannor i villor, jämfört med direktverkande el i diskmaskinen. När kärnkraften byggts och dessutom oljekrisen slog till på 70-talet så blev det tvärt om.

A Anders_Nilsson skrev:
Det gäller bostäder anslutna till fjärrvärme. Fjärrvärmen är en biprodukt av elframställning i kolkraftverk av mottryckstyp. Det du har ont om är el, men tyvärr blir bara cirka 30% av värmen el. Resten av värmen blir spillvärme, men genom att sätta en värmeväxlare kan man enkelt få ut upp till 60%-enheter extra som värme. Denna används i fjärrvärmeverk till fjärrvärmen. Därför kan man säga att varmvattnet i detta fall blir gratis, speciellt på sommaren, eftersom det alltid är el man har ont om och värme man har överskott på. Så att ansluta diskmaskinen till fjärrvärmevärmt tappvamrvatten förbättrar balansen i nätet.
Tyvärr är det inte riktigt gratis värme som man får från kraftvärmeverk. Grovt uttryckt får man ca 3kW värme istället för 1kW el. Rent teoretiskt skulle man alltså kunna få ut 100kW värme eller 33kW el eller någon kombination däremellan från ett kraftvärmeverk som matas med 100kW bränsle. T ex 70kW värme och 10kW el. I praktiken är det inte en linjär kurva och någonstans mellan extremvärdena finns ett optimum där man får en bra balans och utnyttjar energin så bra som möjligt.
En värmepump gör väsentligen tvärt om, omvandlar 1kW el till 3kW värme, fortfarande grovt räknat.

En diskmaskin som ansluts till varmvatten från värmepump eller fjärrvärme kommer därför använda värme som smartare producerad, men i gengäld används mer varmvatten. Förmodligen går det på ett ut. I vilket fall är det bara några ören skillnad så det finns nog mer pengar att tjäna på att använda billigare diskmedel.
Har man däremot en varmvattenberedare med direkverkande el skall man givetvis inte ansluta diskmaskinen till varmvattnet.
Har man solfångare och gratis varmvatten halva året blir valet också lätt.
 
S STB skrev:
I praktiken är det inte en linjär kurva och någonstans mellan extremvärdena finns ett optimum där man får en bra balans och utnyttjar energin så bra som möjligt.
Finns det ens några stora kraftvärmeverk? I Sverige har vi dels kärnkraftverk som är ren kondenskraft. De maximerar utbytet av el och ger ingen fjärrvärme alls. Dessutom har vi några små kraftvärmeverk som är dimensionerade för den mängd fjärrvärme som behövs, men de producerar lite el när de ändå håller på. Att spillvärme blir fjärrvärme är inte ovanligt. Men då pratar vi inte om spillvärme från kraftverk.
 
kisumisu
BirgitS BirgitS skrev:
Det jag minns från den tiden är att det tipsades om att man i lägenheter kunde ansluta till varmvattnet för att "någon annan" skulle betala för uppvärmningen medan man i hus skulle koppla till kallvattnet. Flyttade -93 och vet att jag kollade då att diskmaskinen var kallvattenansluten. Men det kan ju ha varit tidigare som det pratades om att alltid ansluta till varmvattnet

-Japp den teorin stämmer även idag :cool:
Men det här var tal om en villa som de hävdade att även elpanna skulle det löna sig, vilket ju är helgalet!

För att det inte drar någon energi.

-Ingen energi?
På min Miele sätts en fläkt igång ungefär dom sista 30Min som kvar.
Märkte det tom när höljet är urskruvat var en massa damm inne där där luftintaget är. Det är princip det enda programmet som även låter också i maskinen. Inte för att man störs men man hör det tydligt!

Tabletter nu för tiden har ju ett tunt lager plast eller liknande runt sig så man kommer inte längre i kontakt med själva tabletten (höljet löser upp sig i kontakt med vattnet).

-Så sant.
Men finns tabletter som är inne i en plastpåse som måste tas sönder osv massa pilljobb och tyvärr envisas min arbetsgivare med sådana tabletter till diskmaskinen :worried:

Jag har gått över till det billigaste pulvret. Mycket enkelt när den är i en kartong låda.
Finns även dom i plastpåsar dom kan man hälla över till gammal glassförpackning och ha en matskedsmått inte så farligt spillande då.

Sedan finns det också gel. Den är nästan lättaste men den är lika dyr som tabletter att använda.

Skall också nämna att det var INTE pulvret som tog sönder maskinen.
Använde förut märkestabletter.
 
Redigerat:
A Avemo skrev:
Finns det ens några stora kraftvärmeverk? I Sverige har vi dels kärnkraftverk som är ren kondenskraft. De maximerar utbytet av el och ger ingen fjärrvärme alls. Dessutom har vi några små kraftvärmeverk som är dimensionerade för den mängd fjärrvärme som behövs, men de producerar lite el när de ändå håller på. Att spillvärme blir fjärrvärme är inte ovanligt. Men då pratar vi inte om spillvärme från kraftverk.
Vet inte vad du räknar som stort men Rya Kraftvärmeverk i Göteborg finns ju bla.
 
BirgitS
kisumisu kisumisu skrev:
-Ingen energi?
På min Miele sätts en fläkt igång ungefär dom sista 30Min som kvar.
Märkte det tom när höljet är urskruvat var en massa damm inne där där luftintaget är. Det är princip det enda programmet som även låter också i maskinen. Inte för att man störs men man hör det tydligt!
Okej, jag har inte haft någon sådan diskmaskin utan de senaste har ju bara stått och väntat på att vattnet ska rinna av/torka upp av värmen från sista sköljningen. Den nuvarande är från 2015. Går man tillbaks till 90-talet försökte man ju komma ihåg att stänga av och öppna luckan när torkningen startade (förutom de få gånger det var bråttom med att få det torrt).
 
kisumisu
A Avemo skrev:
Det här stämmer inte riktigt. I ett kondenskraftverk kan man få ut 30% verkningsgrad. Då kyler man till den lägsta temperatur man lyckas uppbringa vilket i Sverige vanligen är havsvatten. Då kan man alltså inte använda kylvattnet till något vettigt.

För att kunna ta vara på värmen så kan man i stället bygga ett mottryckskraftverk. Eller kraftvärmeverk som det brukar kallas. I och med att man tar ut värmen på slutet vid en högre temperatur så minskar det möjliga utbytet av el drastiskt. I ett mottryckskraftverk får man inte ut mer än 15% som el. Så ett mottryckskraftverk bör man snarare se som att man passar på att göra lite el när man ändå skall göra fjärrvärme. Är det elen som är huvudsaken så bygger man inte ett mottryckskraftverk.


Det var begåvat av dig att förstå det redan som barn. Många vuxna inklusive rörisar har inte den förståelsen. Det märks inte minst i detta forum där det ofta kommer frågor om hur mycket el man sparar på att byta till ny varmvattenberedare eller nya elradiatorer till exempel.
Ja vad kan man säga.
Känner en som inte lyssnade på mig, han bytte från direktvärme till direktvärme.
Gamla radiatorer som var bättre kvalite än dom billiga olje han köpte som han även fick problem med.

Jag säger inte att oljefyllda är dåligt men då måste man ju satsa på kvalite och onödigt byta sådant som fungerar om man nu inte byter helt system t ex till vattenburen bergvärme eller liknande.

Funderat själv på att byta då jag tycker just varmvattenberedare tar en hel del el.
Men då är det som sagt byta helt tekniken, kostar en hel del och kompressorn låter en hel del.

Så ja vad är värt egentligen...

Blir även lite irriterad på folk som tjatar om luftvärmepump. Den fungerar säkert bra om man har helt öppen planlösning eller litet hus. Men en enda enhet klarar inte 145kvm+ övervåning stängda rum osv.

Det vet jag har bakugn som jag kan värma vardagsrum kök till +30 likförbannad är det bara +18 eller kallare på övervåning och inne på rummen där dörr stängt.
 
tttomten TomasJor skrev:
Vet inte vad du räknar som stort men Rya Kraftvärmeverk i Göteborg finns ju bla.
Den kände jag inte till. Intressant. Det har en helt annan verkningsgrad än vad som talats om tidigare i tråden. En snabb koll ger att den minsta svenska kärnrektorn i drift (Ringhals 1) ger 865 MW el. Rya kraftvärmeverk ger 261 MW el och 294 MW värme. Så litet är synd att säga. Men fortfarande mindre än de kraftverk som är avsedda att göra mycket el.
 
2017 kom 9,4 % av Sveriges elproduktionen från kraftvärmeverk (samtidig produktion av el och fjärrvärme). Detta är en av faktorerna tillsammans med utbyggd vattenkraft och vindkraft som gör att Sverige har en bland Europas högsta högsta andel förnyelsebar energitillförsel (över 50% förnyelsebart).
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
F FatMikeSlim skrev:
2017 kom 9,4 % av Sveriges elproduktionen från kraftvärmeverk (samtidig produktion av el och fjärrvärme). Detta är en av faktorerna tillsammans med utbyggd vattenkraft och vindkraft som gör att Sverige har en bland Europas högsta högsta andel förnyelsebar energitillförsel (över 50% förnyelsebart).
Vet du hur stor andel av kraftvärmen som är förnyelsebar? Det just omtalade Rya kraftvärmeverk är ju drivet med fossila bränslen exempelvis. Vi kommer ju lite långt ifrån diskmaskiner nu. Det brukar anges som ett argument för att kallvattenansluta diskmaskinen att det är bättre för diskresultatet att börja spola med kallt vatten som sedan värms upp. När det gäller energiaspekten är det väl så att det finns inget entydigt svar. Om varmvattnet är producerat med bergvärme, biobränsle eller solfångare är det bättre att ansluta diskmaskinen till varmvatten. Är varmvattnet producerat med elektrisk varmvattenberedare är det bättre att ansluta maskinen till kallvatten. Är varmvattnet värmt med fossilt bränsle blir det eventuellt svårare att avgöra vad som är bäst.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Inom Sverige totalt är energitilförseln från kraftvärmeverk omkring 95% förnyelsebar eller återvunnen energi (från t ex industriprocesser). Varierar mellan olika orter.

Kan jämföras med energitilförseln i värden som helhet där ca 10 % är förnyelsebart, 86 % fossilt och resten kärnkraft.

Förnyelsebar energi är en bristvara i energisystemen globalt sett med andra ord.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Ironiskt nog tipsade man i början av 90 talet koppla in diskmaskinen till varmvatten just för att spara energi :crysmile:

Jag har dock alltid haft min till kallvatten, står tom i bruksanvisningen att den måste anslutas till kallt.

Mina föräldrar har dock anslutet till varmt. Det jag uppkevt att deras maskin diskar snabbare. Sen om det beror på det eller att det är annan maskin låter jag vara osagt.

Rent energimässigt spelar det nog ingen roll heller då varmvatten oavsett kostar.
Enda man möjligtvis sparar om man bor i hyreshus där varmvatten ingår eller om man har en vedpanna eller liknande! Så man slipper värma vattnet med elräkningen ;)
Frågan är hur varmt vattnet är som maskinen tar in om man kopplat till varmvattnet.
Som många vet så kan man få spola en stund för att få varmvatten.
Tar maskinen in säg fem liter, så är det inte säkert att det är mycket varmare än kallvattnet. (Vattnet i ledningarna har svalnat) Det enda man har gjort då är att fylla beredaren med kallvatten. (Eller låta fjv-växlaren producera vv)

El var gratis förr, eller så eldade man typ gratis, därav är många maskiner kopplade på vv.
 
Mikael_L
A Avemo skrev:
Finns det ens några stora kraftvärmeverk?
Ja fortfarande lite villospår i tråden, men jag måste bara nämna Lukab, lulekraft, som eldas med gasöverskott från stålverket i Luleå.
http://lulekraft.se/verksamheten/aarsproduktion.aspx

Totalt tillförd energi 2000 GWh per år:
  • Masugnsgas 70% av energinnehållet
  • LD-gas 20%
  • Koksgas 10%
Olja används vid behov, de kallaste dagarna.

Totalt levererad energi 1500 GWh per år:

  • Hetvatten 770 GWh
  • Elkraft 600 GWh
  • Torkgas 100 GWh
  • Processånga 30 GWh
Vår energiverkningsgrad (µ) är 75% på helårsbasis.

Alla siffror är ungefärliga och leveranserna varierar kraftigt över året.
 
kisumisu
M Mjukis skrev:
Frågan är hur varmt vattnet är som maskinen tar in om man kopplat till varmvattnet.
Som många vet så kan man få spola en stund för att få varmvatten.
Tar maskinen in säg fem liter, så är det inte säkert att det är mycket varmare än kallvattnet. (Vattnet i ledningarna har svalnat) Det enda man har gjort då är att fylla beredaren med kallvatten. (Eller låta fjv-växlaren producera vv)

El var gratis förr, eller så eldade man typ gratis, därav är många maskiner kopplade på vv.
Ja det är sant och det är ju slöseri speciellt om rören går i "backen" eller med rätta ord kanske under golvet. Är rören synliga utan isolering värmer dom ju huset. Fast hur man än vänder på det är det ju ingen vinst i alla fall då varmvattenberedaren får jobba. Såvida man inte tjuvkopplat från grannen :crysmile::rofl:

Är nog det som största problemet säg att har man 80 grader i varmvatten (vilket inte ovanligt spec på äldre pannor och i gemensamma föreningars varmvatten) lär man nog förstöra maskinen om man inte shuntar ner temperaturen.

Är väl så att dagens diskmaskiner som är huvudsak gjorda av plast helt enkelt håller inte :thinking:
Dessa gamla maskiner tom biligare modeller fanns munstycken och allt i rostfritt. Numera är drt ju plast oavsett märke. :thumbdown:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.