tttomten TomasJor skrev:
Efter lite mer info så verkar det ju som dom skapar ljud för att störa? I så fall är det nog bara att flytta som gäller. Finns många trådar om grannosämja och mig veterligen ingen som slutat med att grannarna blev vänner till slut. Tyvärr :cry:
Det tror jag med. Exet vill jävlas. Om hon är så konstig så att han kallar henne psykotisk och det stämmer då är det säkert så.
 
Fullständigt oacceptabelt att anlägga en dagvattenbrunn på din tomt. Att det väsnas varje natt borde väl dom själva störa sig på? Är det inga andra grannar som reagerat?
 
  • Gilla
Sartopas och 2 till
  • Laddar…
Kanske är det så att du va otrogen mot ditt ex? Då kan det ta hus i helvete (om det inte redan gjort det) och då gör du bäst i att flytta.
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Låter som ett avsnitt i nån dålig tv-serie. Tänkte först skriva "som man bäddar osv" då det antagligen finns en del osagt (två sidor av myntet) men det är ju inget råd. Rådet är, som flera andra redan skrivit: Flytta!

Leta upp nåt nytt på Hemnet och sätt ut ditt hus på försäljning omgående och ge dig av så fort du kan. Byt helst bostadsort om det är möjligt. Det finns inga lyckliga slut på sånt här.

Se det hela som en nystart i livet.
 
Fast med det som nu händer på tomten - och grannens - lär det ju inte bli helt lätt att sälja kåken. Tänker grävskopor, betongklumpar, jordhögar o.s.v. Själv hade jag dragit öronen åt mig fortare än görsnabbt om jag gick på visning och grannens cementblandare drog igång var och varannan minut...
 
T tompaah7503 skrev:
Särskilt i den här typen av historier brukar det finnas en andra sida av myntet.
Fast sånt pratar vi inte om här på byggahus!

Skämt å sido så fick jag, och andra mer än så, höra att man blint ska lita på TS enligt vissa användare.

P Pappa1986 skrev:
Kanske är det så att du va otrogen mot ditt ex? Då kan det ta hus i helvete (om det inte redan gjort det) och då gör du bäst i att flytta.
Nog för att jag tycker otrohet är vedervärdigt men bara för att klargöra så ska en normalt funtad person inte agera på det här viset även om så vore fallet :)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Skämt å sido så fick jag, och andra mer än så, höra att man blint ska lita på TS enligt vissa användare.
OT men... Njae, man kanske inte ska lita blint på TS i alla lägen, men ibland verkar vissa ha som utgångsläge att TS ljuger som en borstbindare. Vilket säkert händer ibland, men oftast inte. Hur som så kan vi ju knappast göra annat än att antingen förutsätta - eller hoppas - att TS skriver sanningen och svara därefter, anta en skeptisk inställning till informationen och svara därefter, förutsätta att TS ljuger och svara därefter, eller förutsätta att TS ljuger och helt enkelt skita i att svara över huvud taget. (Skita i att svara kan man ju iofs göra oavsett...) Förutsätter man att TS ljuger och svarar därefter brukar det oftast inte bli någon bra tråd, i min mening. Vilket alternativ man väljer brukar säga mer om den som svarar än om TS.... ;)
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag bara skummat igenom men är överenskommelsen om att gräva 0,5 m inpå tomten skriftlig eller bara muntlig?

Har fått råd att alltid kräva saker på papper, underskrivet och klart av båda parter, så kan man lägga svart på vitt vad som är sagt.

Har TS och grannen kommit överens enbart om att gräva inpå tomten, så är det ju det som är sagt, inte slänga upp en massa annat som ligger helt utanför ramen. Risk att man som granne tar för givet att det bara är att köra på om ingen säger något... tyvärr.
 
  • Gilla
jleol och 1 till
  • Laddar…
Trösta dig med att det är ännu jobbigare för grannen att köra maskiner dygnet runt...
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Har en granne som är "egen" och därmed inga regler. Behöver ingen egen väckarklocka då grannen är som ett eget urvärk. Kan dock bli lite enerverande på lång sikt Nu spikas det i form av någon utbyggd från morgon till kväll men det är bara att höja volymen och acceptera, kunde ha varit tvärtom ☺️
 
denna situation har passerat absurd för länge sedan. kommer knappt lösas med några inlägg på ett webbforum. det jag läst hittills säger mig att TS mår bra där han är, annars hade han redan agerat. någon har varit hos honom och rensat huset, hans ex har 'plötsligt' flyttat in med grannen, det finns byggavfall överallt.. och det enda han hakar upp sig på är att någonting som kanske, eller kanse inte är en cementblandare, låter på natten.

fyra nyanser av brunt.
 
  • Gilla
  • Haha
ppettersson och 6 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Särskilt i den här typen av historier brukar det finnas en andra sida av myntet.
Bästa rådet: Flytta och gå vidare.

Den här geggamojjan kommer du aldrig få rätsida på, oavsett om du har rätt eller inte. Och har du rätt behöver du ändå flytta för att acceptera sådant mot dig kommer bara bryta ner dig.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Fast med det som nu händer på tomten - och grannens - lär det ju inte bli helt lätt att sälja kåken. Tänker grävskopor, betongklumpar, jordhögar o.s.v. Själv hade jag dragit öronen åt mig fortare än görsnabbt om jag gick på visning och grannens cementblandare drog igång var och varannan minut...
Då har man bara en mäklare som kör med valsen "Ja, grannen renoverar nu. Dom har visst hållt på något år så det är väl klart tills ni får tillträde så det blir finfint!"
 
N najks skrev:
Vi har börjat vänja oss vid oljud och larm från grannen som gör en större renovering, ombyggnation

Ofta påbörjas det 08, och fortgår till 20-snåret

Dock har vi på sistone märkt av att de troligen har ställt in en cementblandare på någon "#¤?#"¤"# automat-funktion, vilket gör att den kör ungefär 20 gånger i timmen (ca 30s - 60s per gång)

Är detta helt okej är då min fråga?

Har redan frågat om de inte kan ha den stängd nattetid, vi har relativt isolerat för oljud men man hör mullrandet rakt in i sovrummet då de kör den på baksidan, som vetter mot vårt sovrum - utan resultat, den kör ännu!

https://lawline.se/answers/storande-grannar-i-villaomrade
 
N najks skrev:
Låt vara att vi inte kunnat nyttja vår tomt alls pga detta i sommar, konstant jobb och grävmaskiner/traktorer igång

Att den nu även börjar inkräkta på nattsömnen, där drar jag gränsen helt enkelt!

De har dessutom behövt gräva upp ca 0.5-1m in på vår tomt för att anlägga en stödmur,
ser överjävligt ut, och vi har inte ens kunnat klippa gräset på 4mån pga grushögar, betongklumpar, traktorskopor osv...
Jag inser hur lätt det är att vara förstående för en grannes behov av att ha tillgång till din tomt vid byggande av en stödmur, framför allt om denna dessutom ska placeras i tomtgräns. Vad du borde ha gjort (kanske du har) är att ingå ett tydligt avtal om detta intrång där det föreligger en tydlig verksamhetsplan och avslutsdatum, kopplat till att grannen får stå för all återställning av din tomt, oavsett om han återställer själv eller om det ska ske på annat sätt. En annan fråga som borde beaktas är om det behövs s.k. marklov för åtgärden. Har grannen fått beviljat bygglov för muren? Allt detta beror på höjder, placering m.m. runt i kring, men kolla att allt är rätt med marklov, bygglov, grannegodkännande eller vad som behövs. Tråkigt om han skulle tvingas att riva muren två veckor efter att den är färdig, efter allt du fått utstå. Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.