Till våren tänkte jag sätta upp lite solceller.
Min tanke var att fylla södersidan på huset så gott det går.

Det jag undrar är era tankar om för och nackdelar med att utnyttja hela takytan?
Den lokala firman jag varit i kontakt med tycker att man ska ha fri takyta runt panelerna?

Taket ska jag byta till TRP-takplåt, så placeringen bör bli ganska fri.
Jag vill helst få plats med 38 paneler,
3D-modell av ett hus med solpaneler som täcker större delen av taket på södersidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller 36,
3D-modell av ett hus med solpaneler som täcker nästan hela södersidan av taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lokala firmans förslag, de vill helst bara sätta upp 30 paneler.
3D-modell av ett hustak med utlagda solpaneler som täcker stora delar av ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
F
Det är väl så att enligt alla installationsrekommendationer så är det minst 30cm tak på alla sidor som gäller.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Jag antar att firman finner det enklare att ha yta att gå på under monteringen. Eller fråga dom varför.
Kan det vara att vinden fattar på cellerna om de ligger närmare kanten?
Är man igång då ska man maxa.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
F
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag antar att firman finner det enklare att ha yta att gå på under monteringen. Eller fråga dom varför.
Kan det vara att vinden fattar på cellerna om de ligger närmare kanten?
Är man igång då ska man maxa.
30cm runtom är för vinden. Sen är det skitfint att ha 60-70cm på en sida så man kan krypa upp men det är ju lyx.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag antar att firman finner det enklare att ha yta att gå på under monteringen. Eller fråga dom varför.
Kan det vara att vinden fattar på cellerna om de ligger närmare kanten?
Är man igång då ska man maxa.
Så här motiverar formulerar firman det,

"När man monterar en solcellsanläggning man bör ha lite mer marginaler runt om anläggningen än vad du räknat med i din skiss.
I ovankant rekommenderas ca 30-40 cm (beroende på takets lutning) för att anläggningen inte ska sticka upp över nock. Detta är för att vindlasten annars kan bli för hög.
I nederkant rekommenderas ungefär samma avstånd ca 30-50 cm på att hängrännorna ska fortsätta fungera som planerat. Är avståndet mindre finns hög risk att vattnet som rinner längs panelerna missat hängrännorna.
På vardera sida om anläggningen lämnas generellt 30-40 cm också för att vindlasten ska minimeras.
Sedan är en solcellsanläggning en elinstallation som ska vara servicebar. Vilket också innebär att viss marginal måste lämnas runt om anläggningen.
För att få in så många paneler som möjligt, men ändå hålla oss inom ramarna, så har jag istället valt att montera panelerna i landskapsläge, alltså liggande. Men det gör då att färre paneler ryms."

Låter väl vettigt det mesta, men jag blir ändå inte övertygad.
Det viktigaste för mig är att det inte blir farligt på något sätt, men att panelerna skulle blåsa iväg tycker jag borde vara en väldigt liten risk.
Min befintliga takplåt är 30 år gammal och sitter med ett par skruv/kvm.
Servicebar tycker jag den borde vara då taket är ganska lågt, och man kommer även åt från andra sidan av taket.
 
F
Peter2400 Peter2400 skrev:
Så här motiverar formulerar firman det,

"När man monterar en solcellsanläggning man bör ha lite mer marginaler runt om anläggningen än vad du räknat med i din skiss.
I ovankant rekommenderas ca 30-40 cm (beroende på takets lutning) för att anläggningen inte ska sticka upp över nock. Detta är för att vindlasten annars kan bli för hög.
I nederkant rekommenderas ungefär samma avstånd ca 30-50 cm på att hängrännorna ska fortsätta fungera som planerat. Är avståndet mindre finns hög risk att vattnet som rinner längs panelerna missat hängrännorna.
På vardera sida om anläggningen lämnas generellt 30-40 cm också för att vindlasten ska minimeras.
Sedan är en solcellsanläggning en elinstallation som ska vara servicebar. Vilket också innebär att viss marginal måste lämnas runt om anläggningen.
För att få in så många paneler som möjligt, men ändå hålla oss inom ramarna, så har jag istället valt att montera panelerna i landskapsläge, alltså liggande. Men det gör då att färre paneler ryms."

Låter väl vettigt det mesta, men jag blir ändå inte övertygad.
Det viktigaste för mig är att det inte blir farligt på något sätt, men att panelerna skulle blåsa iväg tycker jag borde vara en väldigt liten risk.
Min befintliga takplåt är 30 år gammal och sitter med ett par skruv/kvm.
Servicebar tycker jag den borde vara då taket är ganska lågt, och man kommer även åt från andra sidan av taket.
Du har inte 10 cm luft under ditt plåttak som vinden får tag i. Vinden accelererar över nock med.
 
F fsn skrev:
Du har inte 10 cm luft under ditt plåttak som vinden får tag i. Vinden accelererar över nock med.
Det är sant, men om jag går på bild #2 med 36 paneler, så har takytan med minst marginaler ändå 22cm till närmsta kant.
Det tror jag fortfarande borde räcka:)
 
Plåttaket TRP tänker du väl ha ända ut till gavelkanten och ända upp mot nock och ner mot takfoten. Då har du ju i så fall enligt din solcellsfirma vindlast på plåttaket. Då skulle plåttaket blåsa bort enligt din firma? Det är inte vindlast som är problemet med hållfastheten på solcellsmoduler i Sverige, utan snölasten. Den högsta dimensionerande vindhastigheten i Sverige är maximalt, tror jag, 26 m/s. Snölasten gör att man får ha starkare eller fler fästpunkter i taket. Kanske din solcellsfirma tänker använda klent och billigt montagematerial och då förstår man att de vill ha gångar kring panelfälten för att kunna reparera.
Det är givetvis bekvämt att ha gångar kring panelfälten för att inspektera och ev rengöra pga fågelexkrement och annat, men ofta vill man som ägare fullbelägga. Ska du monterar själv?
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Det är givetvis bekvämt att ha gångar kring panelfälten för att inspektera och ev rengöra pga fågelexkrement och annat, men ofta vill man som ägare fullbelägga.
Ja, dessutom kan man undra varför det är viktigt att kunna gå runt ett panelfält av serviceskäl, då man ändå inte når panelerna mer än de som är närmast gången. I såna fall skulle man ju lämnat 60 cm spalt mellan varenda panel om man nu vill ha det av serviceskäl.
 
A Arnodt skrev:
Ska du monterar själv?
Hade tänkt det, givetvis med support från en elektriker som hjälper till med det han känner att han måste hjälpa till med.

T Thomas_Blekinge skrev:
Är man igång då ska man maxa.
Så tänker jag med, annars kan det nästan kvitta.
36 mot 30 paneler är ändå 20% fler.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
F
T tompaah7503 skrev:
Ja, dessutom kan man undra varför det är viktigt att kunna gå runt ett panelfält av serviceskäl, då man ändå inte når panelerna mer än de som är närmast gången. I såna fall skulle man ju lämnat 60 cm spalt mellan varenda panel om man nu vill ha det av serviceskäl.
Man kan krypa på paneler om man tänker till lite och breder ut lasten. Tar man tex två tjocka formplyfa som är 120x120cm och sätter en djup list på den så man kan hänga den på överkant panelen så kan man krypa på dom utan att riskera panelerna.

Jag har 11x5 stående paneler på ett tak och med 5 installerade rader så blir det för mycket att förskjuta för att ge en korrekt placering på skenorna så det installerades med ett anstånd på ca 12-15cm mellan raderna och det räcker för att ta sig fram hjälpligt.
 
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Man kan krypa på paneler om man tänker till lite och breder ut lasten.
Har funderat på något liknande, det är ändå ca 2 cm mellanrum mellan panelerna, borde kunna konstruera något som går över en panel och hänger i fästena. Den dagen den sorgen tänker jag..
 
  • Gilla
MagnusHass2
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Så här motiverar formulerar firman det,

"När man monterar en solcellsanläggning man bör ha lite mer marginaler runt om anläggningen än vad du räknat med i din skiss.
I ovankant rekommenderas ca 30-40 cm (beroende på takets lutning) för att anläggningen inte ska sticka upp över nock. Detta är för att vindlasten annars kan bli för hög.
I nederkant rekommenderas ungefär samma avstånd ca 30-50 cm på att hängrännorna ska fortsätta fungera som planerat. Är avståndet mindre finns hög risk att vattnet som rinner längs panelerna missat hängrännorna.
På vardera sida om anläggningen lämnas generellt 30-40 cm också för att vindlasten ska minimeras.
Sedan är en solcellsanläggning en elinstallation som ska vara servicebar. Vilket också innebär att viss marginal måste lämnas runt om anläggningen.
För att få in så många paneler som möjligt, men ändå hålla oss inom ramarna, så har jag istället valt att montera panelerna i landskapsläge, alltså liggande. Men det gör då att färre paneler ryms."

Låter väl vettigt det mesta, men jag blir ändå inte övertygad.
Det viktigaste för mig är att det inte blir farligt på något sätt, men att panelerna skulle blåsa iväg tycker jag borde vara en väldigt liten risk.
Min befintliga takplåt är 30 år gammal och sitter med ett par skruv/kvm.
Servicebar tycker jag den borde vara då taket är ganska lågt, och man kommer även åt från andra sidan av taket.
Taksäkerhetskommitten har gett ut ett särtryck av branschstandarden som är riktad mot solcellsanläggningar.

http://www.taksakerhet.se/wp-content/uploads/2019/10/Sartryck-branschregler_7-okt-2019.pdf
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Taksäkerhetskommitten har gett ut ett särtryck av branschstandarden som är riktad mot solcellsanläggningar.

[länk]
Om det där är deras rekommendation för villor kan de byta namn till takidiotkommitten.
 
F
K Krillehus skrev:
Om det där är deras rekommendation för villor kan de byta namn till takidiotkommitten.
Fast det är väl rätt uppenbart att det inte är villor som avses.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.