Hej!
Vi har ett dilemma. Vi står och väljer mellan ett Trivselhus och ett Sävsjö Trähus. Husen är väldigt lika och standarden verkar vara likvärdig. Problemet är att Sävsjö-huset är ca 75 000:- dyrare. Till dess fördel är att säljaren och arkitekten är väldigt bra, engagerade och förtroendeingivande. Sävsjö-huset verkar även ha en något gedignare konstruktion. Är det någon som har erfarenhet och tips som kan underlätta vårat val ???
Mvh/ Chefen
 
För vår del så föll valet på Sävsjö Trähus eftersom konstruktionen på deras hus, tycker vi, är bättre än den som Trivselhus har. Dessutom så råkade vi ut för en mindre bra säljare hos Trivselhus....Våra kontakter med Sävsjö Trähus har fungerat mycket bra hittills. Sävsjö Trähus konstruktion är mer gedigen dvs de använder råspont i väggar och tak samt att man i princip kan bygga det hus man själv vill ha. Det står en alltså fritt att rita sitt eget hus som vi själva har gjort. I vårt tycke så får man helt enkelt mer samt ett stabilare hus för pengarna.

/Ulsi
 
Jag hade definitivt lagt lite extra på ett Sävsjöhus.
Jag kan för mitt liv inte förstå hypen kring Trivselhus. De har vissa fina modeller, men just modellerna är ju det sista man ska låsa sig vid när man ska bygga hus. alla tillverkare kan i princip bygga alla modeller.
Personligen tycker jag att de Trivselhus jag varit i känts smäckiga. I Sävsjöhus får man en helt motsatt känsla.
 
Håller med Karl12. Det var inte svårt för oss att välja bort Trivselhus.

/Fredrik
 
Vi har valt TH och är jätte nöjda. Vi bygger ett GL 11o som skiljer sig från "standardhusen" som finns i alla kataloger. Jag vet inte mkt om Sävsjöhus men att bygga tex ett Eksjöhus eller Myresjöhus var för oss helt otänkbart - de är alltför standardmässiga. I vårt hus har vi valt mkt av "det vanliga" och lagt våra pengar på detaljer som ska göra vårt hus "icke-vanligt" - ¨det kommer att kosta men det är det värt. Förhoppmingsvis är det det enda huset man bygger. Vi är helnöjda med vårt val av hus och leverantör!
 
Tack för svaren. Vi tycker som sagt också att Sävsjöhuset är något bättre. Men det är ca 225tkr över vår ursprungliga gräns, medan Trivselhuset "bara" är 150tkr över. Men båda husen är så fina att vi ska ha nåt av dem. Men hur viktig är egentligen säljaren? Har man mycket kontakt med dem under byggandet? Sävsjö-säljaren spelar en division högre. Han är jättebra att ha att göra med.
Mvh/ Chefen
 
de använder råspont i väggar och tak samt att man i princip kan bygga det hus man själv vill ha.
Det är inga problem med Trivselhus heller - råspont eller släta tak, sen kan du gå upp till deras arkitekt och rita vilket hus du vill.

Ulsi : vilket trivselhus jämförde du med när du jämförde ?
Vi kommer bygga Greenline 111 och där är standarden hög, Tälgstenskamin och bastu osv osv ingår ..

När jag hörde av mig till Sävsjöträhus så råkade jag ut för den mest ointresserade säljaren ever, så vi spenderar 2,7milj på Trivselhus istället med en kanonsäljare som vi har.
 
M@ze - var bygger ni?

Vi påbörjade vårt bygge under förra året och då ingick inte kaminen - kankse har de lagt på en slant i den tot prod kalkylen.

Har ni ändrat ursprungsskissen något?
 
CC :

Vi kommer att starta i April i Stockholm Tyresö. Det var ju konstigt .. i vår ingår nästan rubb som stubb, men det är ju som du säger .. till en något dyrare kalkyl.

Vi har inte ändrat så hemskt mkt, vi höjjer vägglivet 20cm och får 2,6 takhöjd, sen har vi även höjt taket mellan dom 2 byggnaderna och får ett 25kvm rum till på övervåningen ovanför hall och vinterträdgården.

Tot boyta - 212 kvm

Hur mycket gick er byggsats på ?
 
Sven:
Vi bygger i Stockholmsområdet. Det är Täby-kontoret vi varit i kontakt med.
 
M@ZE skrev:
CC :

Vi kommer att starta i April i Stockholm Tyresö. Det var ju konstigt .. i vår ingår nästan rubb som stubb, men det är ju som du säger .. till en något dyrare kalkyl.

Vi har inte ändrat så hemskt mkt, vi höjjer vägglivet 20cm och får 2,6 takhöjd, sen har vi även höjt taket mellan dom 2 byggnaderna och får ett 25kvm rum till på övervåningen ovanför hall och vinterträdgården.

Tot boyta - 212 kvm

Hur mycket gick er byggsats på ?
Hmm det där är det min sambo som håller reda på (strax under 2 mille (inkl tomt) - kan det stämma?) Men jag tror att vi landar tot kring 3,3 med alla kostnader till byggherrar/tillval/tillbyggnader etc.
Vår kompisar byggde GL 111 och det blev jättefint. De har också lösningen med övervåning över hall/vinterträdgård.
 
CC :

Det låter iof rätt billigt, men er tomt kanske var billig.

Jaha kul, vart nånstans är det dom har byggt ett GL 111 ?

Finns inte så många GL 111 vad jag vet ...
 
Bara för att göra livet lite krångligare för er så kan jag tipsa om VallsjöHus. Om ni har en ritning så kan de förmodligen fixa det, och jag skulle tippa att det blir till en något lägre peng än Sävsjö med motsvarande standard.

Om inte annat så är de mycket bra att ha att göra med.

Kan kanske vara värt att kolla.
 
Hej!

Om ni tycker att ni får ungefär samma hus för pengarna oavsett om ni väljer Trivselhus eller Sävsjöhus kan det nog löna sig att göra affär med den säljare man kommer bäst överens med. För oss har det varit A och O.

/F
 
Fiffi:
Precis så har vi resonerat. Men nu börjar tankarna på vad man kan få för 75 000:-, tex finare kök, stor altan mm. Är en bra säljare verkligen värd så mycket?? Vi hoppas det iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.