T Thomas' skrev:
Jävla tjat om detta, vädret/klimatet går i cykler. När skall folk förstå detta.
Du läste inte trådstarten va? Spelar ingen roll VAD det beror på, eller om det går snabbare pga mänsklig påverkan eller ej - frågan var om/hur det ändrade klimatet påverkar hur vi bygger.
 
  • Gilla
Vildparti och 5 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Du läste inte trådstarten va? Spelar ingen roll VAD det beror på, eller om det går snabbare pga mänsklig påverkan eller ej - frågan var om/hur det ändrade klimatet påverkar hur vi bygger.
Fast det är väl precis samma sak? Om man ska tro på det Thomas skriver.. Att det inte är några "klimatförändringar" utan att vädret går, som Thomas skriver, i cykler.

Vilket i sin tur inte påverkar hur vi bygger hus idag. Sen byggs det väl mindre källare idag också.
 
Vi bygger hus på fel platser (ex gammal åkermark och sjöbottnar), på fel sätt (platta tak, inga takutsprång, invändig takavvattning) och med fel metoder (enstegstätade fasader). Så gjorde man aldrig förr, det var man för klok för. Om vi är på väg in i en period av ökad nederbörd (oavsett anledning eller hastighet), så är det väl ändå något vi borde börja tänka på när vi bygger?
 
  • Gilla
SueCia och 1 till
  • Laddar…
Självklart bör man ta hänsyn till förutsättningarna när man bygger. Problemet är väl att ingen kan svara på hur klimatet förändras i framtiden..
 
  • Gilla
Thedarkonex
  • Laddar…
Den dagen vi bygger nytt så kommer jag garanterat ta hänsyn till skyfall och liknande. Sen på vilket sätt vet jag inte i dagsläget.

Kan visa en exempelbild på vår framsida för 2 veckor sedan.

Framsida av ett hus med översvämning, 8cm stående vatten nära garageporten, bil och släpvagn synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Översvämmad framsida med 8 cm vattenstånd, nya hängrännor och mörk nattbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Värt att sägas här är att jag gjort allt i min makt. Sitter nya fina hängrännor o rör med lövsilar, nydränerat runtom och acodrän längs med garageporten. Vad var då orsaken till att vi hade 8cm vatten ståendes på hela framsidan? Jo kommunens dagvatten klarade inte av mängderna.

Så när vi väl bygger så är en sak säker, jag kommer inte förlita mig på kommunens dagvatten utan satsar nog hellre på en kraftigare dimensionerad stenkista och kanske en regnvatten tank modell stor (y):thinking:

Så ja, man bör nog ta med väderomställningarna i samtliga beräkningar. Detta är 3de gången på 2 år som det händer hos oss och det lär inte bli bättre!
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ingenting, takutsprånget skyddar fasaden.
Normala svenska hängrännor på ett normalstort hus med 4 stuprör sväljer inte ett skyfall.
Om jag kikar på mitt hus så är det på skuggsidan och under takutsprången som det efter ett par år blir påväxt på färgen.
Överallt där solen kommer åt är färgen fin, även efter 10-15år.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Om jag kikar på mitt hus så är det på skuggsidan och under takutsprången som det efter ett par år blir påväxt på färgen.
Överallt där solen kommer åt är färgen fin, även efter 10-15år.
Jo, det är normalt. Men vi pratar skyfall, då skyddar överhänget fasaden, eller rättare sagt fönster och dörrar, det är där vatten tränger in och gör skador. Gavlar på hus är oftare drabbade av fuktskador vid fönster.
 
[QUOTE="kanonkula, post: 3446138, member: 1

Platta på mark tar bort mycket av riskerna jämf med krypgrunderna och källare.
[/QUOTE]

Det beror på förutsättningarna. Källare i fel höjd riskerar att få in vatten. Har man vattendrag i närheten som svämmar över är en platta lika illa. En kompis fick översvämning i sitt 1 mån gamla hus eftersom man inte rensat ett ganska liten bäck som låg i tomtgräns.
 
Isakare Isakare skrev:
Jo, det är normalt. Men vi pratar skyfall, då skyddar överhänget fasaden, eller rättare sagt fönster och dörrar, det är där vatten tränger in och gör skador. Gavlar på hus är oftare drabbade av fuktskador vid fönster.
Skulle väl vara om man får in slagregn eller bor närmare kusten då.
Regnar det som i 99 fall av 100 så faller det mer eller mindre uppifrån med en viss vinkel. Jag har i så fall sett problem med mycket fusk och slarv med inklädning av fönster.
Illa utförda plåtarbeten och foder som inte sluter någorlunda tätt.
 
Excel
Klimatförändringarna är en stor bluff, för 1988 varnade man för att maldiverna skulle försvinna. Havsnivån är oförändrad!!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Mats_R och 6 till
  • Laddar…
Angående Jarlsgård bilder lite längre upp ser vi ett problem till. Större hårdgjorda ytor och helt plana tomter så att roboten ska kunna klippa gräsmattan.
Ha en tomt idag som lutar lite naturlig verkar ju helt främmande, frågorna att "Fylla upp tomten" "Stödmur mot grannen" haglar ju här på forumet.
Jag har inte sett en enda fråga om att gräva ett dike.

Var för nån månad sen inne i ett helt nybyggt område med 50-60 hus, det är helt platt, ligger i en sänka, och det finns inga diken alls. Vad händer när det regnar för mycket där ?? Jo som hemma hos Jarlsgård.
 
  • Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Angående Jarlsgård bilder lite längre upp ser vi ett problem till. Större hårdgjorda ytor och helt plana tomter så att roboten ska kunna klippa gräsmattan.
Ha en tomt idag som lutar lite naturlig verkar ju helt främmande, frågorna att "Fylla upp tomten" "Stödmur mot grannen" haglar ju här på forumet.
Jag har inte sett en enda fråga om att gräva ett dike.

Var för nån månad sen inne i ett helt nybyggt område med 50-60 hus, det är helt platt, ligger i en sänka, och det finns inga diken alls. Vad händer när det regnar för mycket där ?? Jo som hemma hos Jarlsgård.
Upplyst trädgårdsstig med makadam och pallkragar nära en vägg på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ligger 10cm makadam vid pallkragarna förutom de sista 40-50cm närmst väggen där det är makadam hela vägen ner till dränering rören. Så nej, det är inte plant för robotklipparens skull ;) kan även tilläggas att ja, det är fall mot huset men vi har planat ut så mycket som är möjligt för att ändå bibehålla lite höjd mot dörrar osv just ifall att något sådant här skulle ske.

Jag har dessutom fortfarande kvar brunnslock i parkeringen trots acodrän. Så någonstans tycker jag att jag safeat upp så mkt jag kunde? :) största problemet när detta skyfallet kom var som sagt att kommunens dagvatten inte svalde vattnet så gstuvattnet rann över den 8-9cm höga trottoarkanten :sweat:
 
När det gäller kommersiella fastigheter så har man börjat titta på något som kallas ESG. Dvs Environmental och Social Governance. Typ miljö och social kontroll av fastigheten och verksamhet.

Där tittar man på hur fastigheten klarar av miljöförändringar, hur den påverkar miljö, omgivning samt hur verksamheten påverkar miljö och omgivning.
 
J Jarlsgård skrev:
[bild]
Ligger 10cm makadam vid pallkragarna förutom de sista 40-50cm närmst väggen där det är makadam hela vägen ner till dränering rören. Så nej, det är inte plant för robotklipparens skull ;) kan även tilläggas att ja, det är fall mot huset men vi har planat ut så mycket som är möjligt för att ändå bibehålla lite höjd mot dörrar osv just ifall att något sådant här skulle ske.

Jag har dessutom fortfarande kvar brunnslock i parkeringen trots acodrän. Så någonstans tycker jag att jag safeat upp så mkt jag kunde? :) största problemet när detta skyfallet kom var som sagt att kommunens dagvatten inte svalde vattnet så gstuvattnet rann över den 8-9cm höga trottoarkanten :sweat:
Angående kommunernas dagvattenbrunnar. Så är nog massvis underdimensionerade. Denna viadukt är väl minst 40 år gammal. Men jag kommer ihåg i min ungdom för typ 20 år sen att den alltid översvämmats vid lite mer än normalt regn.

Så där kan man säga att de inte alls tänkte på vädret. Nästan knähöjd på ytan.

%C3%96v3-600x400.jpg
 
Det man hör om mest är ju översvämning i hus pga att kommunens VA-nät inte klarat skyfallet. Aldrig hört om ett hus som fått översvämning pga underdimensionerade hängrännor....
 
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.