B byggarätt skrev:
Ja detta i en så viktig tråd som säger så mycket om hur dagens svenska elanläggningar ser ut o fungerar i verkligheten
Handlar inte om hur dagens Svenska elanläggningar ser ut. Det handlar mer om hur gårdagens elanläggning ser ut och har byggts på av någon (hempulare eller elektriker). De flesta elanläggningar i vårt avlånga land ser nog väldigt bra ut skulle jag tro.
 
Nu vill flera skribenter att TS & Co skall pilla i sin elanläggning, dvs skruva isär och fota, vilket inte är ett helt riskfritt ingrepp. Efter lite felsökning kom man ganska tidigt att anlita en elektriker.
Man hängde över axeln på elektrikern och några foton togs, men inte nog för att vi här i forumet skall kunna göra en ”haverianalys” eller säkert bedöma farligheten i det inträffade.

Är det rätt av oss att försöka pressa fram fler foton och kanske bokstavligen pilla i sin anläggning för att få bra bilder på vissa kablar?
 
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Nu vill flera skribenter att TS & Co skall pilla i sin elanläggning, dvs skruva isär och fota, vilket inte är ett helt riskfritt ingrepp. Efter lite felsökning kom man ganska tidigt att anlita en elektriker.
Man hängde över axeln på elektrikern och några foton togs, men inte nog för att vi här i forumet skall kunna göra en ”haverianalys” eller säkert bedöma farligheten i det inträffade.

Är det rätt av oss att försöka pressa fram fler foton och kanske bokstavligen pilla i sin anläggning för att få bra bilder på vissa kablar?
Det ligger verkligen mycket i det du skriver!
Pilla inte i anläggningar ens för att fota utan ta foton på säkert avstånd!
Anlita elektriker och be denne att förklara fel och ge råd hur du ska hantera olika situationer!
Återställning av jordfelsbrytare och olika typer av säkringar...
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Jag kastade ett öga på min elmätare när jag var i källaren för ett tag sedan, och på elmätaren finns följande text: "AC - Tre faser med nolledare". Jag tolkar detta som att jag har TN-S, och inte TN-C. Gör jag rätt tolkning? Det förvånar mig lite isf då kåken är gammal (1933), men den är kanske så gammal att detta gjorts om i modern tid.
 
Mikael_L
Utan att egentligen veta, men jag tror du har TN-C. PEN, den kombinerade noll och jordledaren kallades ofta för "huvudnolla" förr i tiden.

Ps, starta gärna en ny tråd, som handlar om detta, och i gamla hus. Det kan bli tillräckligt innehåll för att motivera en egen.
 
Redigerat:
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Jag kastade ett öga på min elmätare när jag var i källaren för ett tag sedan, och på elmätaren finns följande text: "AC - Tre faser med nolledare". Jag tolkar detta som att jag har TN-S, och inte TN-C. Gör jag rätt tolkning? Det förvånar mig lite isf då kåken är gammal (1933), men den är kanske så gammal att detta gjorts om i modern tid.
AC betyder att din central matas med växelström.

För övrigt kan man undra varför ämnet med diskmaskinen helt plötsligt handlar än om det ena än om det andra.

Alla som är nyfikna på sin elanläggning bör ringa sin lokala elektriker och få några timmars utbildning istället för att ni själva börjar pilla. ATT SJÄLV PILLA I EN ELANLÄGGNING ÄR FÖRENAT MED LIVSFARA
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Leif i Skåne och 5 till
  • Laddar…
Nej det finns ingenting inneboende i starkströmsanläggningar som gör dem direkt livsfarliga. De är förhållandevis väl skyddade. Det som är farligt är däremot att inte ha den kunskap som behövs för varje enskilt arbete i den. För de som inte har kunskapen ter sig naturligtvis alla jobb som farliga, och det är ju en bra utgångspunkt.
 
  • Gilla
largab och 7 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej det finns ingenting inneboende i starkströmsanläggningar som gör dem direkt livsfarliga. De är förhållandevis väl skyddade. Det som är farligt är däremot att inte ha den kunskap som behövs för varje enskilt arbete i den. För de som inte har kunskapen ter sig naturligtvis alla jobb som farliga, och det är ju en bra utgångspunkt.
Oavsett du har kunskapen eller ej så måste du ha behörigheten att få skruva i anläggningen. Det är därför elektriker finns

Som hemmapulare får du inte pula i centralen oavsett du har kunskapen eller ej.
 
Men nu var det "farligheten" med stora bokstäver i ditt inlägg som jag kommenterade. Anläggningen är precis lika "farlig" med eller utan behörighet, man behöver samma kunskaper. Den blir mindre och mindre farlig desto mer man kan. Och att det krävs behörighet för att göra arbeten på en starkströmsanläggning är forumet mycket väl medveten om, men det är inte alla som tror det.
 
  • Gilla
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
Om man respekterar de stora bokstäverna utan att kommentera dom så är jag glad
 
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Det är möjligt att du inte vill ha kommentarer, men på ett publikt forum så får du nog acceptera att det förekommer.
 
  • Gilla
MatCan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
För övrigt kan man undra varför ämnet med diskmaskinen helt plötsligt handlar än om det ena än om det andra.
Kul att du skriver detta,
som sen följs av detta ...
P Putte 9497 skrev:
Alla som är nyfikna på sin elanläggning bör ringa sin lokala elektriker och få några timmars utbildning istället för att ni själva börjar pilla. ATT SJÄLV PILLA I EN ELANLÄGGNING ÄR FÖRENAT MED LIVSFARA
:crysmile:
Kasta inte sten i glashus. ;)


Men jag måste ändå spinna vidare lite offtopic här.
Varför skulle man ens överväga att ringa "sin" lokala elektriker för någon timmes utbildning, ifall man redan hittat till detta forum.
Jag kan nog lova att käka upp en malmbergs-keps om det skulle vara så att denne lokala elektriker skulle kunna utbilda en bättre än vad detta forum gör.

Själv har jag inte behörighet, utan jag har auktorisation AL, men i vilket fall, så har jag lärt mig betydligt mer på detta forum än på auktorisationskurserna.
Och här finns det dessutom fôlk med lite pedagiska skills, som troligen inte denna random elektriker besitter.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kul att du skriver detta,
som sen följs av detta ...

:crysmile:
Kasta inte sten i glashus. ;)


Men jag måste ändå spinna vidare lite offtopic här.
Varför skulle man ens överväga att ringa "sin" lokala elektriker för någon timmes utbildning, ifall man redan hittat till detta forum.
Jag kan nog lova att käka upp en malmbergs-keps om det skulle vara så att denne lokala elektriker skulle kunna utbilda en bättre än vad detta forum gör.

Själv har jag inte behörighet, utan jag har auktorisation AL, men i vilket fall, så har jag lärt mig betydligt mer på detta forum än på auktorisationskurserna.
Och här finns det dessutom fôlk med lite pedagiska skills, som troligen inte denna random elektriker besitter.
Det jag menar är bara att en och annan tycker diskussionerna är mer intressant än att bara läsa. Vissa kanske får för sig att leka elektriker med.
 
Mikael_L
Vad tyckte du om resten av mitt svar, att forumet är en utmärkt plats att lära sig på?
 
  • Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad tyckte du om resten av mitt svar, att forumet är en utmärkt plats att lära sig på?
Forumet är förbaskat bra att lära sig saker och fråga andra om olika saker eller söka information...
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.