Har bytt ett antal strömbrytare för taklampor i huset i och med tapetsering. Det har varit enkla vipp-strömbrytare, två kablar som antingen har kontakt eller också inte....
Nu i hallen är det någon annan typ.. det är tre kablar, en av dem är väl jord.. den ena strömbrytaren har två gröna och en svart kabel, den andra har två gröna och en gul. Vad är skillnaden??
Och när jag dissekerade den gamla strömbrytaren så verkar det som att i ena vipp-läget har den ena gröna kontakt med den svarta kabeln, och i andra vipp-läget har den andra gröna kontakt med den svarta kabeln. Om den svarta är jord betyder det att en av de gröna kablarna alltid har kontakt med jord. Förstår inte hur det hänger ihop. Vad är detta??
Mvh. Gnurp
 
Det är två st trapp-brytare du råkat ut för, för att kunna tända/släcka samma lampa från två platser. Svart är troligtvis fas dom gröna är mellantrådar och den gula är tåndtråd.
:)
 
Aaaaah då tror jag att jag förstår... då får jag köpa några andra strömbrytare än de jag har nu...
Tack!
 
Gnurp skrev:
Aaaaah då tror jag att jag förstår... då får jag köpa några andra strömbrytare än de jag har nu...
Tack!
Vad har du köpt då? Ofta är ju den enklaste brytaren 1 polig trapp (iallafall i eljos trend-serie) där man bara använder den ena utgången om man inte kör trapp.
 
.... hört talas om uttrycket "tillräcklig kännedom" för att få utföra denna typ av installationer?
 
Det är väl alldeles utmärkt om man skaffar sig "nödig kännedom" genom att ställa frågor här då.

Just byte av trappbrytare är ju en sak som inte rimligen kan bli farligt även om man kopplar fel (sålänge man inte försöker blanda in jord). Däremot så kan det vara ganska svårt att få det att fungera om man inte har en susning om hur det fungerar.
 
zombie skrev:
.... hört talas om uttrycket "tillräcklig kännedom" för att få utföra denna typ av installationer?
Tjöta
 
hempularen skrev:
Det är väl alldeles utmärkt om man skaffar sig "nödig kännedom" genom att ställa frågor här då.

Just byte av trappbrytare är ju en sak som inte rimligen kan bli farligt även om man kopplar fel (sålänge man inte försöker blanda in jord). Däremot så kan det vara ganska svårt att få det att fungera om man inte har en susning om hur det fungerar.
Nej! Ingenting kan bli farligt! Detta forumet är verkligen jättebra! Har du likt frågeställaren bara en liten fundering om den gröna jorden i brytaren ska kopplas ihop eller inte, visar det ju bara att du är redo (med lite stöttning av forumexperter) att koppla in det mesta av husets elinstallationer!

Det lär finnas ett tandläkare forum på webben oxå! Där kan ni hitta nödig kännedom för att laga era egna tänder! ;)

 
Ibland blir jag faktiskt lite trött på den dryga attityden som en del medlemmar på det här forummet har...
 
Tog ett tag innan jag läste inlägget tillräckligt noga för att inse att det var ett påhopp på mig. Blir lite förbannad.
 
Det lär finnas ett tandläkare forum på webben oxå! Där kan ni hitta nödig kännedom för att laga era egna tänder!
Att jämföra inkoppling av strömbrytare med det tandläkare gör visar hur mycket verklighetsförankring du har. Rock on!
 
hempularen skrev:
Tog ett tag innan jag läste inlägget tillräckligt noga för att inse att det var ett påhopp på mig. Blir lite förbannad.
Eftersom jag uttryckte mig såpass ospecificerat så var det väl inte helt otippat att även oskylldiga personer skulle ta åt sig.
Nej, hemmapularen, det är inte ett påhopp på dig. ;)
 
Nja jag menar funkis4ever inlägget.
 
hempularen skrev:
Nja jag menar funkis4ever inlägget.
Ungefär vad jag också menade från början...
 
Dalle, det är precis sådana jag har köpt, så då har jag vad jag behöver. Bara att koppla in dem på samma sätt precis som de gamla slitna strömbrytarna, piece of cake. Det var den extra kabeln som gjorde mig förvirrad.

zombie, tillräcklig kännedom, det är ju det jag skaffar mig här! :) Jag gör ingenting utan att vara säker på att jag har researchat det till fullo. Jag har inte bråttom, och all information jag behöver finns att tillgå på nätet. Känner att jag inte behöver ha så mycket koll på ampere och ohms lag, så länge jag plockar ut proppen och är säker på att jag skruvar in rätt kabel i rätt hål. Och skala kablar och skruva, det kan jag riktigt bra! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.