Tack Per för ditt svar i "268".
Jag var tyvärr otydlig - min fråga avsåg en bild på elcentralen utan plåtkapsling, så man ser hur ledarna i den matande kabeln är anslutna.
Hoppas du kan ordna bilder på kabeln och naken central när din elektriker byter central och kabel.
 
Jag har mer kunskap och utbildning på el än den elektriker som en elfirma skickar till mig. Det är ett stort bekymmer. Nu har jag turen att ha elektriker i tjänsten som tittar till det jag gör (har du gjort enligt reglerna? - ja - då så). Alla har inte den turen...
 
M
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har mer kunskap och utbildning på el än den elektriker som en elfirma skickar till mig. Det är ett stort bekymmer. Nu har jag turen att ha elektriker i tjänsten som tittar till det jag gör (har du gjort enligt reglerna? - ja - då så). Alla har inte den turen...
Många tror att det är okej att köra elen själv hemma och låta kusinen som är elektriker kolla på det och vips är det godkänt. Har man inte kontrollplan, kvitto i osv. är anläggningen lika fuskbyggd som av Harrys el o diverse.
Jag har också mer utbildning än dom flesta elektriker. Ända jag haft nytta av privat är Heta arbeten så jag slipper räkningen från sotaren
 
M Markarbetaren skrev:
Många tror att det är okej att köra elen själv hemma och låta kusinen som är elektriker kolla på det och vips är det godkänt. Har man inte kontrollplan, kvitto i osv. är anläggningen lika fuskbyggd som av Harrys el o diverse.
Jag har också mer utbildning än dom flesta elektriker. Ända jag haft nytta av privat är Heta arbeten så jag slipper räkningen från sotaren
Jag vet att det är så, jag bara pekar på det orimliga i situationen. Jag har mer kunskap om el, bränder mm än vad en utbildad elektriker har. Har dessutom varit elektriker tidigare. Men jag får inte göra enkla elarbeten...

När jag var 20 år och var elektriker så var det mig de äldre kom till för att gå hjälp med att felsöka, de hade inte den systematik som behövdes.

Intressant nog så kom dottern hem från slöjden häromåret med en lampa hon gjort där, med färdigdragen el som inte var korrekt gjord. Det var flera fel. En slöjdlärare på högstadiet lär ut felaktigheter, det är ett mycket större problem än att jag som vet vad jag gör drar fram gulgrön FK och byter till jordade uttag i sovrummet.
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
pacman42, vi är många som håller med, men det finns andra trådar för den diskusisonen, många andra :)
 
  • Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
C
B b8q skrev:
Bara en nyfiken fråga till er mer elkunniga - nuförtiden när vattenledningar oftare är i plast istället för metall, så lär väl inte en diskbänk stå i kontakt med jord?
Bara om man råkar ha en varmvattenberedare med jordad stickpropp i ett jordat uttag och kopparrör till blandaren på diskbänken..
 
C civilingenjören skrev:
Bara om man råkar ha en varmvattenberedare med jordad stickpropp i ett jordat uttag och kopparrör till blandaren på diskbänken..
Nja, det beror på vad vattnet innehåller. "Vanligt" kranvatten leder ström, men mycket dåligt. Avjoniserat vatten ännu sämre (fortfarande lite grann). Vatten från en egen brunn kan dock innehålla lite av varje., Järn, låga PH-värden, salter mm påverkar.

Jag skulle av denna orsak inte rakt av sägs att vatten i en plastslang inte leder vatten (edit: här skulle det naturligtvis vara ström), men man kan nog räkna med att det inte leder ström i närheten av vad kopparröret gör.

Jag skulle verkligen inte råda någon att använda detta som argument för att undvika jordade eluttag. Skall man då jorda diskbänken? Nej, men se till att det finns jordfelsbrytare ändå...
 
Redigerat:
Jag provade nyss att resistansmäta mellan tvättställsblandaren/badkarsblandaren och skyddsjorden i ett uttag, bägge fick ca 1,5 mega ohm, ja det är ca 16 meter RiR från fjärrvärmecentralen till tappställerna.
 
Magnus E K
Rören till min blandare (av metall) kommer ur väggen, så diskbänken har inte kontakt med vattensystemet alls, utom just när man spolar (avloppsrören under är i plast ner till golvet).
 
1,5 mega ohm är (för de oinvigda) löjligt mycket. Man kan nästan säga att det är ett fullkomligt avbrott. Hade det varit 10 kV hade det kunnat bli annorlunda men för 230 V som man har hemma är det så hög resistans att det i värsta fall blir 1,5 mA ström genom kroppen om man tar på fel ställe, och 1,5 mA är inte farligt för någorlunda friska personer, kanske inte för någon.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Rören till min blandare (av metall) kommer ur väggen, så diskbänken har inte kontakt med vattensystemet alls, utom just när man spolar (avloppsrören under är i plast ner till golvet).
Uhhh, så i väggen leds de av något helt isolerande då menar du? Visst kan det vara plastslang, men inte om det kommer kopparrör ur väggen, för man får inte skarva i vägg (mig veterligt). Jag tror nog att du har kopparrör hela vägen till inkommande vatten där det kan vara plastslang en bit. Innan dess passerar dock varmvattnet en beredare och där är det garanterat jordat.
 
Magnus E K
F fb35523 skrev:
Uhhh, så i väggen leds de av något helt isolerande då menar du? Visst kan det vara plastslang, men inte om det kommer kopparrör ur väggen, för man får inte skarva i vägg (mig veterligt). Jag tror nog att du har kopparrör hela vägen till inkommande vatten där det kan vara plastslang en bit. Innan dess passerar dock varmvattnet en beredare och där är det garanterat jordat.
Ja, det är metallrör hela vägen (vet ej exakt material) och 60-talshus så skarvar i väggen lär finnas. Men ingen kontakt med diskbänken (och tänkte försöka behålla detta vid kommande "renovering light"):
Väggmonterad metallkran med två stjärnformade vred mot kakelvägg i ett äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Mätte just 1,2 Ω med stickproppen i och 1,2 MΩ med stickproppen urdragen.
 
Mellan vad?
 
C
Mellan diskbänken och jordblecket i ett uttag ovanför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.