V Vickan F skrev:
Har fått en faktura på en service av pelletspanna och undrar om det är rimligt?
Egentligen är det bara en koll och lite info om hur man sköter en pelletspanna.
Vi har köpt hus med pelletspanna och kan noll och kunde inte få igång den. Beställde besök av
kunnig från firma som servar såna. han såg att det var för mycket spån som satt fast i skruven och rensade bort det. Vidare så visade han min man hur man sköter kamin och diverse. Ingen reparation eller så.
Fakturan är på totalt 2664:- varav själva besöket 1,5 timmar = 1196 :- inkl moms
Resan är 56 kilometer totalt tur och retur. ( enligt google maps 54 kilometer) och kostar 1417.50:- inkl moms
Reskostnad: startkostnad 200:-, 1 timme restid ( enligt google 50 minuter) 797.50:- och resa (inkl servicebil) 420:-
Känns ju ganska dyrt med 1417.50:- (inkl moms) för en resa som tar 50 minuter och är totalt 54 kilometer tur och retur....eller?
Hur brukar hantverkare debitera resor?
Ja man kan undra när vi inte får ut mer än 700 + moms för en boggi bil som lastar 12 - 15 ton ?
 
Kanske en skev marknad med överetablering med konstig prissättning som följd?
 
elpaco elpaco skrev:
TS frågar vad som är rimligt. Om du inte vill svara på detta så kan du väl låta bli tråden. Helt jäkla galet att folk bara orkar lägga tid på att klaga när TS bara ber om råd.
Hahah jadu du är la go, ts skapar en tråd så denne kan snirkla sig ur en obehaglig situation den har skapat sig sj. Och du rider på den vågen.
Frågar om råd? en bra liknelse: torkar du dig innan eller efter du varit för nr2? Ganska enkelt va?
 
Tack för alla intressanta svar. Jag har nu anlitat rörmokare, elektriker, arborist, och snickare och de har alla haft ungefär lika lång resväg som den som skickade fakturan tråden handlar om. Ingen har uppgett tillnärmelsevis lika dyr reskostnad. Jo, de flesta hantverkare som jag pratat med svarar i telefon och planerar nya jobb medan de kör bil. Inte olagligt med handsfree. Jag tycker en del av er har taskig attityd här i gruppen när man frågar nåt. Jag är nybörjare här och frågar en enkel fråga. Kom igen så jag får dissa er okunskap om ni behöver hjälp inom de områden jag jobbar.
 
Och vad jobbar du med? bara så att vi vet vad vi ska fråga om.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.