Jag hittade ett gäng gamla Öbergs filar i originalkartong. Kartongen var ganska nösen och möglig så den fick gå i soppåsen. Tyvärr så är filarna ganska rostiga de också men verkar annars oanvända. Ska de gå samma väg som kartongen eller tror ni det är lönt att försöka borsta upp dem?

Det enda jag kan komma på är att smida om dem till knivar men om jag försöker vara realistisk så lär jag aldrig få tid eller möjlighet till det.

En uppsättning gamla rostiga Öbergs filar uppradade på en träyta med en tumstock ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rostiga och mögliga Öbergs filar i gammal nöten kartong från Eskilstuna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låt dem ligga i olja ett par dar. Är inte tänderna sönderrostade så är gamla Öberg bra filar.
 
Närbild på ett dammigt och slitet etikettavsnitt med texten "FLATA SÅGBLAD" från C.O. BERG Co ESKILSTUNA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fotografen Fotografen skrev:
Låt dem ligga i olja ett par dar. Är inte tänderna sönderrostade så är gamla Öberg bra filar.
Jo, jag blev något besviken när jag öppnade lådan och såg skicket. Men det kanske är värt ett försök att rädda dem ändå.
Olja säger du, ungefär vad som helst eller något som kan tänkas vara lite rostlösande också. Förslag?
(Jag utgår från att pysslargrogg är ganska olämpligt i just detta fallet.)
 
Ungefär lite vad som, jag brukar använda ATF som universalolja mest för att den är snäll mot plast och annat. Motorolja skulle funka också, eller tex WD40.
 
jac jac skrev:
Jag hittade ett gäng gamla Öbergs filar i originalkartong. Kartongen var ganska nösen och möglig så den fick gå i soppåsen. Tyvärr så är filarna ganska rostiga de också men verkar annars oanvända. Ska de gå samma väg som kartongen eller tror ni det är lönt att försöka borsta upp dem?

Det enda jag kan komma på är att smida om dem till knivar men om jag försöker vara realistisk så lär jag aldrig få tid eller möjlighet till det.

[bild]

[bild]
Om du vill ha bort rosten först, så kan du låta de bada i lite fosforsyra över natten.
Sen kan du olja in efteråt.
https://www.öob.se/hushall/stada-diska/rengoringsmedel/kalkborttagningsmedel-hessa-kalkbort-3600279
 
Olja och ev mässingborste?
Sen när de inte går att rädda skickar du den till mig för att bli knivar :) (har en lucka för sånt år 2037 enligt kalendern)
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Om du vill ha bort rosten först, så kan du låta de bada i lite fosforsyra över natten.
Jo, det var min första tanke. Hessa = pysslargrogg. Men jag är rädd att det skulle gå för hårt åt eggarna, om det nu finns några kvar. Rosten blir jag garanterat av med.
 
Frustrator Frustrator skrev:
har en lucka för sånt år 2037 enligt kalendern
Jag undrar det, är det inte då du ska sätta de sista listerna i barnkammaren?
Ta inte illa upp nu men jag tror faktiskt jag gör en god gärning om jag inte skickar dem till dig. ;)
Det är av samma anledning som jag inte berättade om var ladan ligger där jag hittade dessa. Den är nämligen full av små och stora träbitar samt en hiskelig massa andra saker som kan vara bra att ha.
 
Köp ett par påsar citronsyra finns i kryddhyllan på mataffären, häll sedan ned det i vatten i en bunke, precis så det täcker filarna nån cm över, häll i citronsyran och rör om låt stå ibland får man borsta av med stålborste och upprepa.
 
jac jac skrev:
Jag undrar det, är det inte då du ska sätta de sista listerna i barnkammaren?
Ta inte illa upp nu men jag tror faktiskt jag gör en god gärning om jag inte skickar dem till dig. ;)
Det är av samma anledning som jag inte berättade om var ladan ligger där jag hittade dessa. Den är nämligen full av små och stora träbitar samt en hiskelig massa andra saker som kan vara bra att ha.
Lungt! Du kan pma mig lokalisationen, lovar att inte säga något till @Ola C
 
jac jac skrev:
Ska de gå samma väg som kartongen
Är du inte rädd att få miljömaffian på dig? :rofl:

Skämt åsido, hur fungerar de om du provar att använda dom? Kanske mest ett estetiskt problem med lite tur. Är de så sönderrostade att allt bett är borta är de nog svåra att rädda.
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Rostborttagning med syra som har föreslagits bör vara ett ypperligt alternativ. Dels för att det löser upp rosten, dels för att syrabad är ett klassiskt trick för att skärpa slitna filar - de avrundade slitna eggarna fräts ner och en vassare egg kommer fram. Förvisso rekommenderas starkare syror för att ge nån nämnvärd avverkning av stålet, men citronsyra, fosforsyra eller liknande bör vara en utmärkt början som kan göra tillräckligt mycket resultat.
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Jag skulle försöka med citronsyra.

Gamla Öberg filar brukar vara bra. Har du litet tur kan någon av dem vara en flatfil som är konvex i längsled. En sådan kan man planfila ytor med. Tillverkar inte längre och är närmast oumbärlig
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Min fundering. Spelar det någon roll om de är lite rostiga? Jag ser inte om det är mer än ytrost, och då är det väl bara att använda dem så försvinner det mesta ganska fort. Kör av dem mot lite skräpbitar så att det mesta slipas av bara. Då slipper du rostfläckar på de fina bitarna sen. Olja upp dem och allt är klart. Eller?
 
  • Gilla
jac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.