R Rkarlsson skrev:
Skulle gärna köpa elbil. Men det faller på en del saker.

- Finns inga kombi (scannat blocket ett par sidor)
- De är vansinnigt dyra.
- De är vansinnigt dyra om du har otur och köper en begagnad och batteriet ger upp.
- Jag kan inte ladda på jobbet.
- Det är för kort räckvidd för de "billiga"
- De får inte dra något, om du inte vill lägga nästan lika mycket eller mer än mitt hus kostar. Det kommer aldrig hända att jag köper en bil som kostar så mycket. Inte ens 400 tusen som de flesta ligge på idag. Tesla verkar vara en ren skitprodukt i material, när man sett folks videor på youtube så är en volvo 240 mer bastant i inredningen. Det är fel för en bil mellan 1-1.8miljoner.
E-Niro är väl närmast vettig kombi just nu om man inte behöver dra släp
 
ullberg
Lite OT men kopplat till hur mogen infrastrukturen är för elbilar, i Stockholm finns det en del gatuparkeringar med (betald) laddning och trycket på dessa är lägre än jag trott, ganska lätt att få plats vilket är bra för elbilsägare men kanske lite ”orättvist” mot de som inte har elbil och får ännu svårare att hitta plats.

dock: hur ska man tolka denna skylt, är det dessutom gratis parkering i 3h och därefter avgift? Eller får man bara ladda i 3h? Trodde jag kunde läsa skyltar men den här går jag bet på...

Rotationsfel på bild av parkeringsskylt som visar elbilsladdning 3 timmar avgiftsfri, oklart om det inkluderar gratis parkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(sorry för rotation, vet inte hur jag får till det i mobilen...)

/U
 
Om jag inte missminner mig så är det:
1. En parkeringsplats
2. För elbilar
3. Du får endast stå tre timmar under de angivna tiderna (annars är det 24h)
4. Du behöver erlägga avgift under de angivna tiderna.
5. Det är parkeringsförbud under de angivna tiderna.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Det var nog full pott på den tolkningen, bara några 100m senare sprang jag på två parkeringsvakter som beskrev det precis så. 3h-gränsen förklarar ju varför det finns platser - men för mig som förortsbo är det oftast bara ett plus, så jag tackar och tar emot...

/U
 
ullberg ullberg skrev:
Det var nog full pott på den tolkningen, bara några 100m senare sprang jag på två parkeringsvakter som beskrev det precis så. 3h-gränsen förklarar ju varför det finns platser - men för mig som förortsbo är det oftast bara ett plus, så jag tackar och tar emot...
Det är väl just det som är tanken med det hela, att folk inte ska ockupera platserna hela dagarna. Det är ju samma sak med t.ex. P-skiva. Tanken med det är att få rotation på platserna (tyvärr har en del parkeringsbolag fått för sig att tanken med P-skiva är att folk lätt glömmer den så man kan skriva ut en massa kontrollavgifter).

Numer har jag en sån här elektronisk P-skiva (efter att ha fått bot för "glömd P-skiva" under de 5 minuter det tog att gå in till bankomaten och ta ut pengar).
 
Jag kör bil någon gång i månaden. Då står jag nästan lagligt om jag parkerar om på lunchen. Det är då iaf ganska osannolikt att åka dit på tretimmarsgränsen. Men jag vet inte, det är ju inte riktigt så det är tänkt, egentligen blir det bara att jag betalar några kronor extra för att få lättare att hitta parkering.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
E-Niro är väl närmast vettig kombi just nu om man inte behöver dra släp
Den är lika trång som en Skoda Fabia. Jag kör med Kia e-Niro i arbetet och det är lätt den sämsta bilen någonsin. Den funkar till det vardagliga när man är själv men till bilsemester då skall barnen vara riktig små och förmodligen kompletterad med en takbox, om du vill få med dig någon form av ombyte, som gör att du måste planera stopp efter varje 20 mil. Jag har aldrig förstått den hype som företagen gör för sin gröna image. Jag bor i hus utan garage med en parkering 250 m bort vilket innebär att jag får lämna bilen vid kontoret för laddning två dagar i veckan. För mig har denna bil bara inneburit negativa erfarenheter och då har jag bara haft den kort tid. Skall man köpa en elbil så är Tesla den enda som erbjuder räckvidd i kombination med någorlunda utrymme i dagsläget.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
E-Niro är väl närmast vettig kombi just nu om man inte behöver dra släp
Gånga priset 2.5 gång på den så har du mitt hus. Släp är tvunget till min tomt.
Har bagaget blivit bättre än plug in så är det väl bra men den jag provade hade inte mycket bättre bagage än megane kombi. En barnvagn och 2 stora matkassar sen är det fullt.

El bilar riktar sig inte alls mot barnfamiljer tyvärr. Jag hade gärna köpt en elbil, men att köpa en zoe som är billigast begagnad för att bara pendla till jobbet kostar mer än min avbetalda dieselbil som drar 0,4 milen. Kvittar så om dieseln skulle kosta 30 kr litern så kommer jag inte tjäna igen en elbil på många år.
 
Nä då är det väl typ bara e-tron som klarar utrymmet. Den är bra men kostar därefter...
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nä då är det väl typ bara e-tron som klarar utrymmet. Den är bra men kostar därefter...
Ja från drygt en miljon.
Det borde inte vara omöjligt att tillverka en kombi med gott om utrymme som får dra en kärra på 750kg för ett respektabelt pris.
Åtminstone bör man ju inte straffbeskattas förrän det är dags för en vettig och görbar övergång som de vill.
 
Det kommer nog snart. XC40 får ju dra 1500kg även om den är lite liten
 
richardtenggren
E-tron 50 är väl lite billigare iaf, i nivå med XC40 typ?
 
L largab skrev:
Men det gäller väl alla bilar, även de fossildrivna. Ej färdigtutvecklade, dyra med extremt dåligt 2a handsvärde. Just nu har el o hybrid bättre 2a handsvärde än de övriga. Relativt sett så kommer det bestå.

Angående priser på batterier [länk]
2010: €600/kwh
2018: €150/kwh

Hållet med om att det är enkel teknik som kommer bli billigare. Men det medför att alla fossila bilar kommer bli helt värdelösa om man ser till 2a handsvärdet.
Elnäten kommer byggas ut varefter det behövs. Tvivlar på att det hindrar någon från att köpa elbil.
Så frågan om det är för tidigt att köpa elbil kanske istället skulle vara ”Är det försent att köpa helt ny icke elbil”.
Om man bor i bostadsområden där elnäten redan är fullt utnyttjade blir det inga mer eluttag för laddning av elbilar före elnäten byggts ut och kanske dröjer länge.

Jämfört med vanliga bilar så är utvecklingskurvan långt gången men elbilar kommer säkert utvecklas på liknande sätt.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vad säger folket om Volvos senaste tillskott?
XC40 electric/recharge..
Över 400km räckvidd
1500kg dragvikt

Verkar vara lite hög förbrukning, men luftmotståndet är fortfarande som en 240
Min enda tanke är att den är ful. Fattar inte att de måste göra elbilarna fula.

min Hyundai ioniq tycker jag däremot är snygg!
 
Ful kan jag inte hålla med om enda skillnaden på XC40 electric är ju plattan i grillen. Samma sak hos Hyundai Kona och Kia E-Niro.
Polestar 2 och Audi E-Tron är också helt okej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.