K kioskdavid skrev:
Det är väl ganska svalt ute nu.
Vi har dem i ett källarutrymme utan värme, men är väl kanske 18 grader där nu (är ju 15 ute)
 
Såhär ser moset ut!
Rosa potatismos i en stålskål med en träspatel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Såhär ser moset ut!
[bild]
Häftigt! Ibland blir de ju inte lika "roliga" när de tillagats.. men det där anser jag hålla måttet! :D (y)
 
Frötomten hittade min röda postlåda (därför man har en röd sådan, så tomten hittar oavsett dag på året hahahaha) :D

Flertalet små genomskinliga påsar med olika frösorter på en mörk yta, några märkta med handskrivna etiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite småplock blomstermässigt + en tomat (Green Zebra)

Jag och blommor, jaaaa.. tur att man aldrig ger upp haha! Gillar sådana fröer man bara kan strö ut, för de andra lyckas jag i 80% av fallen ha ihjäl innan de kommer i jorden ute *pinsamt*
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
ODLAR / CHILIHUMOR ?

Tecknade chili-pepparfigurer runt en lägereld; en peppar ser skrämd ut med texten "apparently her bhut hurt".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Diskuterade fröer med en kompis.. hon tyckte det var mitt fel att hon nu har fröer överallt!

Inte för hon fått dem alla av mig eller så, utan för att jag tipsat om roliga grejer, frågat om hon ville vara med och dela på vissa köp.. och berättat att man ska se på fröer som att ”samla på bokmärken” .. (haha).. dvs även om man inte kan odla allt på ett (och samma) år - så håller fröerns ofta väldigt många år!

Öppna plastpärmar fyllda med assorterade fröpåsar märkta för tomat, chili och blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så hittar man nått kul eller får nått kul.. ja.. då är det bara att spara!
 
  • Gilla
AI_uu och 3 till
  • Laddar…
Nästa års projekt är Dwarftomater, de verkar vara nått för mig! Stabilare på friland, inte mer än en meter höga drygt.. (och jag har plats på friland - och i krukor. Bara växthusplatser det är ont om här..)

Någon annan som provat odla dwarfs?


Bifogar namn på några sorter jag beställt från en tjej som odlar:


Dwarf Tomato
—————————————

Adelaide Festival: Indeterminate Dwarf, ~90cm. Mörkröd/grön randig, mognar till mer gyllene ränder. 90g-250g. Söt/rökig smak.

Fred´s Tie Dye Dwarf: Indeterminate dwarf tree-type ~90cm. Röd/gul/lila/grön, plattrund frukt ~180g.

Kangaroo Paw Green: Determinate dwarf tree-type ~100cm. Runda gulgröna, grönköttiga frukter ~60-120g.

Maralinga Cross: Determinate dwarf tree-type ~100cm. 80D. Maralinga är brunröd, gröna inslag i fruktköttet och grön nacke, plattrunda frukter. Denna är sådd som Maralinga, men fröet var korspollinerat. Mina frukter blev röd/rosa med gula inslag, plattrunda ~200g. Fantastisk god balanserad, sötfruktig smak. Därav ”Cross”.

Uluru Ochre: Indeterminate dwarf tree-type ~100cm. Plattrunda, ockra-färgade frukter med grön nacke ~150-300g.

Wherokowhai Cross: Indeterminate Dwarf ~70cm. Plattrunda mörkt röda frukter ~100g. Fantastisk fyllig smak. 75D. Wherokowhai ska vara gul-fruktig. Fröet jag sådde var korspollinerat, därav "Cross”.

Wild Fred: Indeterminate dwarf ~90cm. Mörkröd-lila-bruna, plattrunda frukter ~150g.

(y)
 
Redigerat:
  • Gilla
AI_uu
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Nästa års projekt är Dwarftomater, de verkar vara nått för mig! Stabilare på friland, inte mer än en meter höga drygt.. (och jag har plats på friland - och i krukor. Bara växthusplatser det är ont om här..)

Någon annan som provat odla dwarfs?


Bifogar namn på några sorter jag beställt från en tjej som odlar:


Dwarf Tomato
—————————————

Adelaide Festival: Indeterminate Dwarf, ~90cm. Mörkröd/grön randig, mognar till mer gyllene ränder. 90g-250g. Söt/rökig smak.

Fred´s Tie Dye Dwarf: Indeterminate dwarf tree-type ~90cm. Röd/gul/lila/grön, plattrund frukt ~180g.

Kangaroo Paw Green: Determinate dwarf tree-type ~100cm. Runda gulgröna, grönköttiga frukter ~60-120g.

Maralinga Cross: Determinate dwarf tree-type ~100cm. 80D. Maralinga är brunröd, gröna inslag i fruktköttet och grön nacke, plattrunda frukter. Denna är sådd som Maralinga, men fröet var korspollinerat. Mina frukter blev röd/rosa med gula inslag, plattrunda ~200g. Fantastisk god balanserad, sötfruktig smak. Därav ”Cross”.

Uluru Ochre: Indeterminate dwarf tree-type ~100cm. Plattrunda, ockra-färgade frukter med grön nacke ~150-300g.

Wherokowhai Cross: Indeterminate Dwarf ~70cm. Plattrunda mörkt röda frukter ~100g. Fantastisk fyllig smak. 75D. Wherokowhai ska vara gul-fruktig. Fröet jag sådde var korspollinerat, därav "Cross”.

Wild Fred: Indeterminate dwarf ~90cm. Mörkröd-lila-bruna, plattrunda frukter ~150g.

(y)
Jag har i flera år odlat en sort som heter Vilma. Jag vet inte om den räknas till" din" grupp men jag kan verkligen rekommendera den. Låg, kompakt, trivs i kruka, ger en massa små tomater. Och är fröäkta. Inte känslig för blåst heller. Nästa år ska jag nog mest ha den.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag har i flera år odlat en sort som heter Vilma. Jag vet inte om den räknas till" din" grupp men jag kan verkligen rekommendera den. Låg, kompakt, trivs i kruka, ger en massa små tomater. Och är fröäkta. Inte känslig för blåst heller. Nästa år ska jag nog mest ha den.
Vilma har jag odlat i år också (y) det var en trevlig liten busktomat (producerade bra). Ildi och balconi red var också trevliga busk.. :)

Så jag gillar dem också!

Det intressanta med dwarfen är ju att de finns i lika skilda strlk (på frukterna j som deras större kompisar (alltså..de högväxande).. små, biff, vanliga.. och i lite färgglada kombinationer (y)

Lät spännande iaf hehe
 
Snigla Snigla skrev:
Vilma har jag odlat i år också (y) det var en trevlig liten busktomat (producerade bra). Ildi och balconi red var också trevliga busk.. :)

Så jag gillar dem också!

Det intressanta med dwarfen är ju att de finns i lika skilda strlk (på frukterna j som deras större kompisar (alltså..de högväxande).. små, biff, vanliga.. och i lite färgglada kombinationer (y)

Lät spännande iaf hehe
Ja det lät intressant. Det blåser mycket i min trädgård och jag har inget växthus. Undrar om de tål blåst?
Vilma och Gardener's delight funkar fint i blåsten. Även om den högre av dem blir rätt trasslig i växtsättet.
 
Jiji Jiji skrev:
Ja det lät intressant. Det blåser mycket i min trädgård och jag har inget växthus. Undrar om de tål blåst?
Vilma och Gardener's delight funkar fint i blåsten. Även om den högre av dem blir rätt trasslig i växtsättet.
Gardners delight är ju en trevlig sort också, men den gav inte så bra skörd här :thinking: vi provade två-tre år utan någon större skörd. Det var en väldigt fin planta hehe om än lite trasslig..(min blev 2.5 m hög innan vi ens bar ut den).

Jag chansar på att de tål lite blåst.. därför jag testar! Dvs dwarfen..:cool:
Vi bor extremt blåsigt (även om sommaren är snäppet lugnare). Men har ju åkrar runt om bara., så stora fria ytor som tar vind.

Har blivit lite bättre sedan vi satt upp växthus, kragar osv
 
Snigla Snigla skrev:
Jag chansar på att de tål lite blåst.. därför jag testar! Dvs dwarfen..:cool:
Har blivit lite bättre sedan vi satt upp växthus, kragar osv
Jag ska också testa nästa år, blev väldigt inspirerad.

Jag har 46 fönster som ska bli ett växthus... Men jag tror det får bli i mitt andra hus istället.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Har läst nånstans att man i flera år sålde "fejkgardeners delight" typ. Att man tog frön från plantor som inte var dugliga bara för att sälja eftersom marknaden helt plötsligt ville ha så många. Nu har det nog rättats till om jag kommer ihåg rätt. Så om det var ett par år sen @Snigla så prova igen med frön från nån "erkänd" firma, typ Runåbergs eller nåt.

Odlade bitonto eller hur det nu stavades i år, max 60 cm hög har jag för mig den skall bli. Funkade fint tills den växte så mycket så den ramlade av den stolpen jag lutat den mot och sen blev det bara ett virrvarr av allting och en grön skalbagge gick banans och åt upp typ allt men av de jag fick tag på själv så var det goda tomater. :) Odlar mest sorter som ger små tomater, så gott att äta direkt från busken. Men nästa år blir det en del nytt.... ;)

La några tomater i en skål för att komma ihåg att ta frö ifrån. Ställde bredvid en annan skål med annan sorts tomat..... :oops:
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
La några tomater i en skål för att komma ihåg att ta frö ifrån. Ställde bredvid en annan skål med annan sorts tomat..... :oops:
Så nästa år blir det en överraskning!
Sånt gillar jag. Ibland glömmer jag med flit bort vilken sort jag tagit frön från så blir det lite spännande.
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Har läst nånstans att man i flera år sålde "fejkgardeners delight" typ. Att man tog frön från plantor som inte var dugliga bara för att sälja eftersom marknaden helt plötsligt ville ha så många. Nu har det nog rättats till om jag kommer ihåg rätt. Så om det var ett par år sen @Snigla så prova igen med frön från nån "erkänd" firma, typ Runåbergs eller nåt.

Odlade bitonto eller hur det nu stavades i år, max 60 cm hög har jag för mig den skall bli. Funkade fint tills den växte så mycket så den ramlade av den stolpen jag lutat den mot och sen blev det bara ett virrvarr av allting och en grön skalbagge gick banans och åt upp typ allt men av de jag fick tag på själv så var det goda tomater. :) Odlar mest sorter som ger små tomater, så gott att äta direkt från busken. Men nästa år blir det en del nytt.... ;)

La några tomater i en skål för att komma ihåg att ta frö ifrån. Ställde bredvid en annan skål med annan sorts tomat..... :oops:
Läste också om gardners delight. Inte just det där om hur de plockat fröer - men att det cirkulerade en som var mångas favoritsort (därför jag köpte den, tror det var Sara Bäckmo som tipsade om den som favorit då) och en som var betydligt tråkigare (inte lika produktiv).

Jag köpte mina från Impecta då tror jag,,

Den kanske får en ny chans nån annan gång.. nu har jag hmm.. harkel .. några andra sorter/fröer och ta av ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.