Ingen har väl sagt att kunden är mästare på det? Det vi säger är att många kunder känner sig lurade på grund av att hantverkare inte är tydliga.

Precis som wildeside säger så är tydlighet A och O. Är man bara tydlig med priset redan från början så är det väldigt få som klagar. Men hantverkare verkar köra med argumentet "Talar jag om från början hur dyrt det kommer att bli får jag inga jobb", eller möjligen "Det är för jobbigt för mig att (följa lagen och) ge kunden ett klart och tydligt pris".
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
För att gå vidare i denna diskution så kan jag berätta om folk som har "klocka" kollegor för att sedan ändå ringa chefen .. *hen var bara här 23min ska jag då betala för en hel timme .... :love:(y)
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Får man den frågan har man nog varit otydlig med att man tar betalt per påbörjad timme.

Mer intressant blir ju, ska man betala för 2 timmar om hantverkaren var där 62 minuter?
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
S
N Nerre skrev:
Får man den frågan har man nog varit otydlig med att man tar betalt per påbörjad timme.

Mer intressant blir ju, ska man betala för 2 timmar om hantverkaren var där 62 minuter?

Har en kollega som envisas med att skriva 1H övertid på kunden ifall han inte är tillbaks på firman med parkerad bil senast 15:30 då vi slutar, kommer han in 15:31 blir det 1H övertid.

denna kollega har blivit ifråntagen allt ansvar nu och får inte längre göra övertid över huvud taget.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Har en kollega som envisas med att skriva 1H övertid på kunden ifall han inte är tillbaks på firman med parkerad bil senast 15:30 då vi slutar, kommer han in 15:31 blir det 1H övertid.

denna kollega har blivit ifråntagen allt ansvar nu och får inte längre göra övertid över huvud taget.
Hahahahha hoppas han inte har varit hemma hos mig
 
Just att skriva det på kunden är ju det stora felet där, att skriva det i sin egen tidrapport kan ju mycket väl vara helt ok enligt firmans regler (fast normalt har man ju nån form av "flextid" för att hantera såna där smågrejer).

Jag blev t.ex. för nåt år sen tillfrågad på min semester om jag kunde svänga förbi jobbet och skriva på en grej (den personen som skulle skrivit på var inlagd på sjukhus). Eftersom jag var hemma och ändå skulle åka iväg med bilen så sa jag att jag kan svänga förbi på vägen och skriva på, tar ju bara 5 minuter extra. När jag sen frågade chefen hur jag skulle göra med tiden sa hon direkt: Skriv hela dagen som övertid. (Men det är ju då alltså inget som faktureras nån kund.)
 
Hade det där hänt mig hade jag inte tagit upp frågan om övertid öht. På mina senaste arbetsplatser har vi kvittat sånt, frihet under ansvar.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Där jag jobbar nu har vi flextid, om jag själv väljer att jobba över så blir det flextid, om jobbet (det jag håller på med just nu) kräver att det måste bli klart innan hemgång så blir det övertid (om det är uppåt 15 minuter tar jag det som flex).

Edit: om jag blir inringd så är avtalet sådant att jag skriver minst tre timmar från jag får samtalet, arbetstiden börjar då å slutar när jag är hemma igen. Sedan skriver jag reseräkning för körning med egen bil, om jag behöver lämna/hämta barnen hos barnvakt ingår både restid och körsträcka i det jag skriver.

Om det bara är telefonsupport (kortare samtal) så skriver jag det som flextid, längre samtal blir övertid.
 
Redigerat:
H Heinel skrev:
Det är över mitt förstånd att inte hantverkare tar tag i detta med debitering, och att många hantverkare försvarar den otydlighet som råder.
Folk kan och vill betala, men ingen vill känna sig lurad. Att få en faktura där man lagt på en massa poster får ju uppenbarligen folk att känna sig lurade, vare sig så är fallet eller inte.

Jag jobbar själv endast mot privatperoner och träffar typ ALLA, tar ca 2100kr/h dock oftast fasta priser. Är man tydlig med vad det kostar klagar nästan ingen även om de tycker det är dyrt, är man otydlig blir folk missnöjda direkt så enkelt är det.
Ämnet är faktura från rörmokaren . Är du hantverkare /entreprenör typ röris eller i liknande yrken.? Intressant att få veta
vad du svarar de som trots allt klagar på högt pris ?
 
A
N Nerre skrev:
Hur löser du bokföring, deklaration och såna saker? Gör du det på obetald arbetstid eller skriver du den tiden på en kund?

Det finns alltid overhead.
Anställd. Återigen.. har alltid fullt !
 
Fairlane
Om du har som det står i #218 betalt för att ta hem bilen, så finns det inte en möjlighet att ha 100% beläggning, om du inte låter en kund betala din hemresa och resa till firman på morgonen.
 
A
Fairlane Fairlane skrev:
Om du har som det står i #218 betalt för att ta hem bilen, så finns det inte en möjlighet att ha 100% beläggning, om du inte låter en kund betala din hemresa och resa till firman på morgonen.
Fairlane Fairlane skrev:
Om du har som det står i #218 betalt för att ta hem bilen, så finns det inte en möjlighet att ha 100% beläggning, om du inte låter en kund betala din hemresa och resa till firman på morgonen.
Ligger du sömnlös ?
 
Henrik Nordlander skrev:
Anställd. Återigen.. har alltid fullt !
Det måste vara någon som tex skriver fakturor, inventerar lagret, inventerar bilen, tvättar bilen, städar bilen, gör offerterna, etc.
 
Fairlane
Nej, men jag sover sällan 20.20?
 
A
Demmpa Demmpa skrev:
Det måste vara någon som tex skriver fakturor, inventerar lagret, inventerar bilen, tvättar bilen, städar bilen, gör offerterna, etc.
Är du på riktigt?
Kom igen nu !

Då svarar jag igen... Jag har alltid fullt... för jag har alltid mycket jobb. Kommer in mer än vad jag hinner med så enkelt är det!

Resten kan du fundera på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.