wildeside wildeside skrev:
Om du menar mej så behöver jag inte läsa konsumentköplagen, kan den redan.
Allt går driva och vrida till absurdum, om man orkar!
Det var till Saipala, men det spökade med citatet.

Okej, tur för dig.
 
wildeside wildeside skrev:
Om du menar mej så behöver jag inte läsa konsumentköplagen, kan den redan.
Allt går driva och vrida till absurdum, om man orkar!
Han/Hon syftar nog på mig. Kan säkert vara nyttigt för vem som att ha en hum om vad denna lag innehåller, både för mig personligen och som yrkesman. Skall ta en titt.

Jag la näsan i blöt här lite men det jag blev mest irriterad över var att vi skulle ha betalt när vi tog oss till och från vår arbetsplats vilket är väldigt reglerat.
 
wildeside
Demmpa Demmpa skrev:
För en hel del hantverkstjänster är det svårt att få en offert/beställning med fast pris.
Då får man välja en annan entreprenör, jag kan alltid ge ett fast pris.
Vid svåra förhållande obestigbart så får kunden hålla sig i när han får offerten om kunden väljer
alternativet att man gör en undersökning av jobbet till ett fast pris och sen offererar jobbet till ett fast pris.
Det är bara fantasin som sätter gränser, men orkar man inte engagera sig som kund att hitta en bra lösning utan man litar på konsumentköplagen så får man nog stå sitt kast.
Lång ifrån alla företag är seriösa och tänker på kostnaden och nyttan för kunden.
 
  • Gilla
Saipala och 1 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Vad jobbar du själv med? Byt inriktning om du inte har de bra ?

Jag skäms inte för att jag kan de jag gör. Styr mig själv o har egna kunder och då därav har de riktigt bra och fritt.

Mvh
Jag jobbar statligt, så jag behöver inte jobba alls, får ändå betalt, men jag får inte betalt för resor och restid till/från arbetet, det stör mig lite.
 
wildeside
platon1980 platon1980 skrev:
Jag jobbar statligt, så jag behöver inte jobba alls, får ändå betalt, men jag får inte betalt för resor och restid till/från arbetet, det stör mig lite.
Ja det kanske är en anledning att egenföretagare har (lite) svårt att acceptera att man betalar 50% i skatt och sociala avgifter på vinsten, för att livnära stat och kommun med deras sätt att hantera pengarna.
 
  • Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
A
Nu är vi farligt nära politik.. :crysmile:


Jag bryr mig inte det minsta på om en hantverkare får betalt för att åka hem-hem eller till jobbet från hemmet. Grattis till bra avtal! (y)

Däremot skulle jag vägrar betala för dessa kostnader om det inte var informerat till mig innan arbetet påbörjades. För med mig är det konsumenttjänstelagen och prisinformationen som gäller.

Nu har jag lärt mig den hårda vägen och även om jag har ett arbete som ger en ”röris” 1-2 fulla dagar av arbete vill ingen göra det om man inte kan sälja materialet med 50% påslag utöver timförtjänsten.

Nej för mig har de flesta TYVÄRR bevisat sig vara ockrare och inte hantverkare.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Fairlane
Jag håller med matthias77. Om ni har ett kollektivavtal som säger att ni får betalt för att köra hem bilen och dessutom betald parkering hemma så är det helt ok för mig som kund, att ni har det avtalet med arbetsgivaren. Jag ska dock inte ha den kostnaden på min faktura.

Om ni dessutom får räkna restid från hemmet till firmans lokal och tvärtom som arbetstid så är det också helt ok för mig som kund att ni har det avtalet med arbetsgivaren, men jag som kund ska inte ha den tiden på min faktura.

Det ovan säger ju sig själv. Arbetstagaren har ett avtal med sin arbetsgivare. Jag har ett avtal med företaget. Ligger arbetstagarens bostad 45 minuter bilresa från mig och firmans lokaler och jag bor granne med firman så är det självklara upplägget att företaget betalar arbetstagaren tid 2*45 minuter varje dah, men den tiden kommer inte på min faktura.
Med det upplägget så kan man helt enkelt glömma att man ska fakturera 100% av din tid.
 
  • Gilla
RACS och 5 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Inte ett dugg svårt att ha full debitering.
Hur löser du bokföring, deklaration och såna saker? Gör du det på obetald arbetstid eller skriver du den tiden på en kund?

Det finns alltid overhead.
 
wildeside wildeside skrev:
Det gör det inte på offert/beställning med fast pris heller!
Problemet är ju att det inte går att få offert eller fast pris på småjobb från några hantverkare...
 
wildeside wildeside skrev:
men orkar man inte engagera sig som kund att hitta en bra lösning
Orkar man inte engagera sig som hantverkare för att presentera en prisuppgift enligt konsumentköplagen så får man räkna med att konsumenter blir sura.

Det är ju hantverkaren som ska vara proffset, många hantverkare agerar tyvärr inte särskilt proffsigt i sina kundkontakter.

Som nån skrivit förr: En del är bra på ett hantverk, andra är bra på att driva företag. Tyvärr verkar det vara få personer som är bra på båda sakerna.
 
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Fairlane Fairlane skrev:
Jag håller med matthias77. Om ni har ett kollektivavtal som säger att ni får betalt för att köra hem bilen och dessutom betald parkering hemma så är det helt ok för mig som kund, att ni har det avtalet med arbetsgivaren. Jag ska dock inte ha den kostnaden på min faktura.

Om ni dessutom får räkna restid från hemmet till firmans lokal och tvärtom som arbetstid så är det också helt ok för mig som kund att ni har det avtalet med arbetsgivaren, men jag som kund ska inte ha den tiden på min faktura.

Det ovan säger ju sig själv. Arbetstagaren har ett avtal med sin arbetsgivare. Jag har ett avtal med företaget. Ligger arbetstagarens bostad 45 minuter bilresa från mig och firmans lokaler och jag bor granne med firman så är det självklara upplägget att företaget betalar arbetstagaren tid 2*45 minuter varje dah, men den tiden kommer inte på min faktura.
Med det upplägget så kan man helt enkelt glömma att man ska fakturera 100% av din tid.
Vem tror du betalar den tiden? kallas overhead kostnad och ligger i timpriset.
Enda sättet att slipa att betala overheadkostnader och alla andra kostnader är att inte anlita någon till något.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
wildeside
N Nerre skrev:
Orkar man inte engagera sig som hantverkare för att presentera en prisuppgift enligt konsumentköplagen så får man räkna med att konsumenter blir sura.

Det är ju hantverkaren som ska vara proffset, många hantverkare agerar tyvärr inte särskilt proffsigt i sina kundkontakter.

Som nån skrivit förr: En del är bra på ett hantverk, andra är bra på att driva företag. Tyvärr verkar det vara få personer som är bra på båda sakerna.
Orkar man inte som kund att engagera sig så får man vad som levereras, kanske inte alltid vad som önskas.
Leder oftast till att hantverkare och kund blir sura.

Hantverkare som inte agerar proffsigt i sina kundkontakter, kan jag bara ge rådet leta reda på en annan hantverkare.

En del kunder är bra på att beställa jobb, en del kunder är bra på att betala för jobb och material och en del kunder är bra på att beskriva vad dom vill ha m.m.
Tyvärr verkar det vara få kunder som är bra på allt.

N Nerre skrev:
Problemet är ju att det inte går att få offert eller fast pris på småjobb från några hantverkare...
Då får man leta tills man hittar ett företag som ger en offert om man måste veta vad det kostar och inte vill ha det på löpande kostnad.
Att det är ett problem och man inte orkar har lust att leta efter ett företag som ger en offert är ingen ursäkt till att sitta och gnälla. Lös problemet!
 
  • Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
Det är verkligen slående hur kränkta hantverkare försöker försvara sig i såna här trådar. I de flesta branscher hade man anpassat sitt sätt att kommunicera pris med kund. Notera att kärnan är inte vad ni fakturerar för, utan hur ni misslyckas med att kommunicera vad ni kommer fakturera. Det bör rimligtvis ligga även i hantverkarens intresse att vara tydlig i sin kommunikation.
 
  • Gilla
b8q och 6 till
  • Laddar…
Är detta ytterligare ett och samma inlägg med en "saltad" faktura med nytt alias och rubrik som inte vill släppa det massiva motståndet med fakturan på 4timmar jobb ???.....och trots 40t läsningar och 300 inlägg senare :love:;):D:crysmile::thinking:
 
Fairlane
wildeside wildeside skrev:
Vem tror du betalar den tiden? kallas overhead kostnad och ligger i timpriset.
Enda sättet att slipa att betala overheadkostnader och alla andra kostnader är att inte anlita någon till något.
Självklart betalt kunderna den kostnaden på ett eller annat sätt och vi är helt överens om att det är en overheadkostnad som ska ligga i timpriset.
De 2*45 minuter som arbetsgivaren betalar sin anställde för att ta sig till/från sin bostad ska dock inte upp på slutkundens faktura som tid. Det är en av anledningarna till att jag påstår att det inte går att få 100% beläggning utan att fuska, även om motsatsen framförts. Det är också fullständigt glasklart att det är galet av en arbetsgivare att kräva 8 timmars fakturering varenda dag.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.