Vet du egentligen hur mycket el som går åt när du dammsugar, klipper gräset eller laddar elbilen? Det testar vi i dagens nya quiz, som jag har låtit självaste Bo Siltberg hjälpa mig med att kontrollräkna.

Quiz: Vad kostar elapparaten i drift?https://www.byggahus.se/quiz/164-vad-kostar-elapparaten-i-drift

I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar frågorna i största allmänhet.

Röd elbil på väg illustrerar diskussion om elanvändning och kostnad för att ladda fordonet.
Vi inspireras av en jättestor elapparat, frågan är vad den kostar att ladda?
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jag bara gissade och känner mig nöjd med mer än hälften rätt!
Du fick 6 av 10 möjliga.
Du klarade dig bättre än 57 personer (51%) av de 111 som gjort quizet.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Mycket gissningar från mig också. Men det finns många om... golvvärmen har termostat, om induktionshällen körs på låg effekt.
Slut på ursäkter :)
Men ett mycket knivigt och tänkvärt quiz.
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Och varken strykjärnet eller plattången drar max effekt hela tiden. Då skulle man nog varken ha kalsonger eller hår kvar...
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Och varken strykjärnet eller plattången drar max effekt hela tiden. Då skulle man nog varken ha kalsonger eller hår kvar...
Haha, helt rätt. Det lyckades jag missa att tänka på när jag satt och räknade ihop till mina 8 rätt. Tur det...
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Ladda teslan är beräknat hemma i Sverige? För ute i Europa så kan du få betala ett par lusingar om du har ren otur med ockerfolket :p

Jag har ingen större koll på vad sakerna drar. Ligger på ca 9-10000 totalt över hela året, hade säkert kunnat spara lite till om jag vill.

Men totalt kostar elen runt 160-280 kr månaden beroende på utetemp. Sen tillkommer 800-1000 kr i rena avgifter.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Fadai
Tre ynka rätt, fråga 3, 5 och tio. Det enda jag kände mig någorlunda säker på var stand by-tid för TV. Ni kan kalla mig Noll Koll. Animerad figur av kvinna i hijab som gestikulerar förvirring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Memoji av kvinna med huvudduk och glasögon som gör en gest med uppgivna händer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Det gick bättre än förväntat, ”torskade” endast på handdukstorken där jag ”gissade” på en för liten förbrukning.:worried:
 
ullberg
useless useless skrev:
Och varken strykjärnet eller plattången drar max effekt hela tiden. Då skulle man nog varken ha kalsonger eller hår kvar...
Japp, plattångars effekt har jag dålig koll på men åtminstone strykjärnsfrågans svar borde justeras, det är definitivt inte 50min som är svaret (det skulle innebära full effekt hela tiden vilket inte är rimligt) och genom uteslutningsmetoden landar man då på 1:30 - som jag tror även det är något i underkant.

För Induktionshällen gäller egentligen samma fel men där kan man hyggligt lätt landa i att det enda som rimligtvis kan dra mer är hällen och där finns det troligen användningsfall som i alla fall närmar sig att 1kWh inte räcker (om det är en riktigt stor kastrull med vatten som ska kokas upp)

/U
 
T
8/10.

Men det va en väldigt billig plattång som bara kosta 1:50kr :D
 
Med lite gissningar om rimlig effekt hamnade jag på 9/10. Jag missade på strykjärnet. Förvånad av utgången tog jag fram mitt strykjärn bara för att hitta en oläslig märkning. Men jag mätte upp 45 ohm genom det vilket borde ge c:a 1200W. Jag får nog ligga i med strykningen om det skall förbruka 2 kWh på 50 minuter.
 
ullberg
min läsbara märkning sa 2000-2400w men jag mätte aldrig...

jag hade hur som helst fel på förbrukning på robotar så inte helt rätt ute även oavsett det, men detta quiz går i alla fall att angripa med förnuft och överslagsräkning
 
ullberg ullberg skrev:
men detta quiz går i alla fall att angripa med förnuft och överslagsräkning
Det borde gå att räkna på hur intensivt man måste stryka för att termostaten i strykjärnet aldrig skall slå ifrån också.
 
Vårat strykjärn värmer bara när det står på högkant. så man får hänga upp kläderna på väggen i så fall...
 
Mitt strykjärn är gammalt och troligen inte helt representativt då det saknar ångfunktion. En närmare studie visar att märkspänningen är 220V. Så det var visst äldre än jag insett. Detta blir ju lite spekulationer. Men om vi tänker oss att halva effekten går åt till ångfunktionen så går det att räkna ut hur mycket vatten som måste koka bort innan energimängden 2 kWh är uppnådd. Jag får det till att det går åt 0,72 kWh för att koka bort en liter vatten. Och därmed omvänt innebär 2 kWh strykning om halva effekten går till vattnet att man måste fylla på 1,4 liter vatten i strykjärnet. Jag stryker sällan och gissar därför en del. Men verkar inte det som en ganska stor vattenmängd att förbruka på strykning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.