A ArneTW skrev:
Tycker det är intressant att det kunde vara sådana skillnader i värdering...

/ATW
Hehe. och roligt att "jag vill inte lura henne". Och samtidigt är det värderat till 4 miljoner av tant och andra spekulanter....
Det kändes lite lurigt ändå.

Ska man "inte luras" är det ju bra ringa till en mäklare först eller kolla vad andra hus runt om sålts för. Innan man ringer en amling med skambud i tankarna

Nu var säkert TS inte så ond som jag ironiserar om. men... Naiv iaf ;)
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Hehe. och roligt att "jag vill inte lura henne". Och samtidigt är det värderat till 4 miljoner av tant och andra spekulanter....
Det kändes lite lurigt ändå.

Ska man "inte luras" är det ju bra ringa till en mäklare först eller kolla vad andra hus runt om sålts för. Innan man ringer en amling med skambud i tankarna

Nu var säkert TS inte så ond som jag ironiserar om. men... Naiv iaf ;)
Värdet på marken enligt lantmäteriet är: 248.000kr byggnaden 340.000kr
Sedan har huset inte gjort något med på flera år...stått tomt i ja minst i 3år sedan var farbrorn som bodde där var typ 90 år så tror inte har kunnat underhålla det.

tillägg: Snitt priset på hus på orten ligger på 1.3 miljoner.
Det dyraste som har sålts är 5.2 så är det väldigt fint hus och ligger på ca 400kvm
efter det gick ett hus för 3.5 som var ett nybyggt hus.

men visst får dom 4miljoner för det. Då är det bara att gratulera jag skulle aldrig lägga dom pengarna på de. Då skulle jag heller byggt nytt
 
Redigerat:
A ArneTW skrev:
Tycker det är intressant att det kunde vara sådana skillnader i värdering...

/ATW
håller med... trodder först dom skoja när dom berätta det. Men tydligen kan en detaljplan öka värdet så mkt, jag är inte så insatt vad det betyder, men tydligen kan man få i all fall begära bra mkt pengar för det. Sen om någon köper det.. för det priset dom vill ha, det återstår att se.
 
S skaraborgsfakir skrev:
4-5 miljoner för den tomten ... är den stor annars lär det behövas några till....
säg 20 miljoner för tomtmarken ... det blir inte hyreshus där utan BRF som sedan måste kränga sina lägenheter för 5 miljoner styck... annars tjänar byggaren inte det de vill ha.
Tomten ligger på 1000kvm
 
Hej!

Jag har gjort båda två, skrivit brev och ringt.
Helt överlägset bäst att skriva brev, oavsett vilken ålder man befinner sig i så är det alltid lättast att ta till sig i skrivform och dyker det upp frågor så hinner man skriva ner dem innan självaste samtalet. Ett fint presentations brev. Lycka till, det där kommer gå alldeles galant!
 
4,5 miljoner för 1000m2?? Ligger tomten på Djurgården eller?
 
D rob_t_j72 skrev:
4,5 miljoner för 1000m2?? Ligger tomten på Djurgården eller?
Han har nog glömt en nolla...
 
D rob_t_j72 skrev:
4,5 miljoner för 1000m2?? Ligger tomten på Djurgården eller?
nepp...det bor ca 4000 i kommunen.. men lyckas dom få 4,5 så är det bara att gratulera. Jag tänker inte lägga dom summorna i alla fall.

enligt nuvarande ägare så finns det en färdig detaljplan, så man kan riva befintlig byggans och bygga ett hus som täcker hela tomaten,

jag är inte insatt alls vad en detaljplan är, eller vilket värde den kan ha. Man måste väl fort söka bygglove, och få det godkänt
 
BirgitS
En detaljplan är det som specificerar vad man får bygga på tomten och går det att bygga ett stort flerfamiljshus med många bostadsrätter så är 4,5 miljoner för tomten antagligen inte särskilt mycket i sammanhanget.
 
C
B berne88 skrev:
det bor ca 4000 i kommunen
BirgitS BirgitS skrev:
En detaljplan är det som specificerar vad man får bygga på tomten och går det att bygga ett stort flerfamiljshus med många bostadsrätter så är 4,5 miljoner för tomten antagligen inte särskilt mycket i sammanhanget.
Titta på en lista över Sveriges kommuner i storleksordning och fråga dig i vilken av dom kring 4000 invånare som en tomt på 1000 m² kan vara värd 4,5 MSEK oavsett byggrätt. Kan räkna upp dem om ni inte orkar klicka: Munkfors, Ydre, Storfors, Norsjö, Övertorneå, Skinnskatteberg. Hade den efterfrågan funnits hade huset inte stått tomt i flera år utan varit uthyrt i väntan på detaljplanen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.