HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Svårt att se om det står 0,3 uF eller 0,1 uF och 47 ohm, men jag antar att det är för avstörning, som flera påpekat. Om den då sitter för att släcka gnistor vid släpringskolen i motorn, så kan teoretiskt kolen slitas lite fortare utan denna. Dessutom kan det bli en hel del radiostörningar, men antagligen ( jag gissar), så är det inget akut att laga detta.
Ja, det är svårt att se om det står 0,1 eller 0,3, men jag har tolkat det som 0,1
 
A
Kör utan detta avstörningsfilter
 
electroluxaren skrev:
Kör utan detta avstörningsfilter
Det förstör inget annat då ? Vad har det för funktion ?
 
Radioavstörning på AM-bandet.
 
Det står HPF på den vilket betyder High Pass Filter. Funktionen den har är att ta bort högfrekventa störningar som motorn och andra komponenter kan avge i maskinen.
 
  • Gilla
Johnsson 56
  • Laddar…
Den länkade tycks vara 0,47ohm, inte 47ohm som originalet verkar vara. Men det funkar sannolikt bra.
 
D Daniel 109 skrev:
Den länkade tycks vara 0,47ohm, inte 47ohm som originalet verkar vara. Men det funkar sannolikt bra.
Nja troligen bättre att hålla sig till 47 ohm, annars finns det ju nästan inget att bränna bort övertonseffekten i och då kunde man ju ha satt dit en enkel konding istället, med följd att höga frekvenskomponenter skulle komma att generera högre strömmar ( strömspikar ) momentant.
 
Redigerat:
Magnus E K
Jag rekommenderar inte att köra utan avstörning. Rätt som det är står det ett gäng beväpnade radioamatörer utanför dörren (utrangerade antenner är vassa som spjut).
 
J
R rax_72 skrev:
Det står HPF på den vilket betyder High Pass Filter. Funktionen den har är att ta bort högfrekventa störningar som motorn och andra komponenter kan avge i maskinen.
Skulle vilja säga att den tar bort låga frekvenser snarare...eftersom den låter höga passera.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Den sitter över matningen. Den kortsluter höga frekvenser.
 
Om den sitter direkt över matningen, så kommer höga frekvenser att se en extra last på 47 ohm och låga frekvenser ser i princip bara kondensatorn.
En risk med att ta bort den är att spikar på matningen, även de internt genererade, inte tas bort och de kan då lättare kan gå in och störa elektroniken ( om sådan finns). Det finns alltid ( förhoppningsvis) en anledning till att konstruktören har valt just de värden, som satt i original, så att byta till annat är troligen dumt.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.