wildeside
GlennB GlennB skrev:
Och hur ser man till det när det verkar vara standard att fröst skicka ut en "svensk" "trygg" person när man vill ha offert, och sedan när det ska utföras kommer det folk som knappt sett verktyg på bild ?

Visst, man kan ju kanske avbryta i det läget, men det är ju lite knöligare om man redan beställt jobbet så att säga.
Har du inte mål i munnen!
Bara att säga att du vill ha folk som har god kunskap i svenska både i tal och skrift.
Annars vänder jag mig till något annat företag.
Svårare en så är det inte.
(Till moderatorn raderar du det här pga rasism så får du nog se dej runt i samhället och konstatera att det allt som oftast står lika dant i bla arbetsannonser.)
 
  • Gilla
Donn och 6 till
  • Laddar…
Varför skulle hantverkaren behöva vara bra på att utrycka sig på svenska i skrift?
Jah tror nog att de flesta klarar av att kommunicera med en hantverkare på engelska också. Men jag vill också ha en hantverkare som jag kan prata med. Helst svenska, men engelska funkar också. Hur hantverkaren skriver är inte så viktigt.
 
  • Gilla
  • Haha
Nizztos och 5 till
  • Laddar…
wildeside
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle hantverkaren behöva vara bra på att utrycka sig på svenska i skrift?
Jah tror nog att de flesta klarar av att kommunicera med en hantverkare på engelska också. Men jag vill också ha en hantverkare som jag kan prata med. Helst svenska, men engelska funkar också. Hur hantverkaren skriver är inte så viktigt.
Kanske en anledning
"Visade sig att första killen var ägaren, och för själva arbetet så skickar han två andra killar där enbart den ena talar svenska (och det på en rätt knagglig nivå.
Vi går igenom vad som behöver göras och de sätter igång utan några vidare frågor. När de åker för dagen så visar det sig dock att de inte förstått IKEA ritningen för det nya köket, utan det mesta sitter på fel plats."
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Utländsk arbetskraft och el brukar vara dålig kombo. Är ens behörigheten på plats?
 
  • Gilla
RmK_71
  • Laddar…
På riktigt hur kan det blivit så tokigt med köket ? Du får begära ut specificerad faktura som underlag för att sedan se vad som är skäligt för dig att betala, dvs inte deras åtgärder av egna fel , det som sitter fel för att dom gjort fel fast dom haft rätt underlag ska åtgärdas kostnadsfritt. Jag som jobbar som elektriker sätter allt som går sätta med vattenpass med vattenpass det ska ju se rakt och snyggt ut. Är det enda alternativet att de utepåliggande uttagen kan sitta så kan du ju alternativt foga den synliga glipan går snabbt och går få snyggt
 
PS det ser ut som dom använt för grund ram för bygga ut uttagen till utepåliggande , den ramen finns i olika djup. Den glipan jag prata om att foga är såklart mellan vägg och ram. Det ska inte vara glipan mellan ram och uttag. Den uppstår med stor sannolikhet för att ramen är för grunt och bakstycket av uttaget slår i vägg .
 
Är du verkligen elektriker? Det är en ram till ett av de vanligaste uttagen som finns. Den har en höjd (22mm) och botten. Det är inte för grunt.
 
  • Gilla
Berrabus123 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är du verkligen elektriker? Det är en ram till ett av de vanligaste uttagen som finns. Den har en höjd (22mm) och botten. Det är inte för grunt.
Nej jag är rörmokare och det är fel lutning på uttaget med så att vattnet i ledarna inte kommer fram behövs nog provtryckas med 500 bar minst ......vet bara att vissa uttag är något djupare och kräver en djupare ram haft detta problem själv vid enstaka tillfällen men det kan ju absolut vara så att det bara är dåligt monterat sätter man uttaget inte helt som det är tänkt i ramen kan det ju också bli så....
 
D Daniel 109 skrev:
Är du verkligen elektriker? Det är en ram till ett av de vanligaste uttagen som finns. Den har en höjd (22mm) och botten. Det är inte för grunt.
Har också vart med om att man haft någon slags ram som vart grundare än standardramen , även om det finns och är lätt att få tag i ramen betyder ju inte att man gjort det , senast hos min frus kompis fick jag byta en ram som "såg ut " som standard ram precis som denna men var för grund. Då räckte det med att köra en vanlig standard ram.
 
Det finns inte en ram med "standarddjup" utan det finns ramar med olika "standarddjup", allt efter behov.
 
  • Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
Var hittar du en ram till ett exxact kombiuttag som inte är 22mm?
 
  • Gilla
WiktorAhlander och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Renova är inte heller så snygga. Om du inte pratar om de nya utanpåliggande.
207693-43-renova-surface-2-vgsuttag-jordat-utanpliggande-svart.jpg
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Japp, de där tycker jag ser okej ut.
 
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Var hittar du en ram till ett exxact kombiuttag som inte är 22mm?
Just så, självklart är det så.
Förhöjningsramen till 2-vägsuttagen finns bara en sort och passar endast uttagen, är 22mm.
De andra ramarna, 1,2 och 3-facks, finns i två höjder, 21 och 35mm
(Allt gäller exxact, andra märken/serier kan ha annat)

Och då får jag konstatera att jag svamlade till det i inlägg #5, det var naturligtvis både den lägsta och högsta möjliga ramen, det är den enda. :) :oops:
 
N Nils82 skrev:
Utländsk arbetskraft och el brukar vara dålig kombo. Är ens behörigheten på plats?
I vanlig ordning kan man ju i praktiken skicka ut vilken tomte som helst och koppla el bara firman uppfyller lite regler.

Iofs har ju elsäkerhetsverket en tjänst där man kan kolla om företaget ens är registrerat för den typen av installationer, men oftast är väl fallet att firman är det, men anställer några plantor med för dåliga kunskaper.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.