Som sista dumma fråga här:
Skärmdump av en webbshop som visar en halvkoppling för rörinstallation med priset och köplänk markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den där måste väl vara korrekt nu då va?
 
A
Nej
 
Henrik Nordlander skrev:
Nej
fel butik eller fel produkt?
 
Mutter & kona M22x12 CU
Produktnummer: 1840002
1633671.jpg
 
M
Nu har ju inte Henrik den trevligaste framtoningen på forumet, men han har i alla fall rätt i sak :D

R15 är en rörgänga med annan stigning än den som sitter på ditt koppel så det går inte ens att skruva på ett radiatorkoppel.

Förminskningen som du hade skall användas med klämringskopplingar av samma tillverkare, inget annat.

skrev detta mest för att förklara _varför_ det är som det är och inte för att verka viktigtpetter.

Rätt produkt har du redan fått av Henrik :)
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
A
M Marcussjogren skrev:
Nu har ju inte Henrik den trevligaste framtoningen på forumet, men han har i alla fall rätt i sak :D

R15 är en rörgänga med annan stigning än den som sitter på ditt koppel så det går inte ens att skruva på ett radiatorkoppel.

Förminskningen som du hade skall användas med klämringskopplingar av samma tillverkare, inget annat.

skrev detta mest för att förklara _varför_ det är som det är och inte för att verka viktigtpetter.

Rätt produkt har du redan fått av Henrik :)
Ska arbeta på charmen :)
 
  • Gilla
  • Haha
Dr.L och 3 till
  • Laddar…
M
Henrik Nordlander skrev:
Ska arbeta på charmen :)
haha, den är viktig! :D
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Nu har ju inte Henrik den trevligaste framtoningen på forumet, men han har i alla fall rätt i sak :D

R15 är en rörgänga med annan stigning än den som sitter på ditt koppel så det går inte ens att skruva på ett radiatorkoppel.

Förminskningen som du hade skall användas med klämringskopplingar av samma tillverkare, inget annat.

skrev detta mest för att förklara _varför_ det är som det är och inte för att verka viktigtpetter.

Rätt produkt har du redan fått av Henrik :)
Haha, det är lugnt. Antar att Henrik har andra bra sidor som hjälper honom framåt i livet..! ;)

Tack för responsen!

Min första tanke var såklart att återanvända den gamla M22 muttern och inget annat. Men jag behövde en klämring som var R15 i ena änden och R12 i andra änden och då var detta det enda jag kunde hitta i hyllan på Jula när man som stressad småbarnsförälder äntligen får 5 minuter på sig att shoppa lite innan man ska storhandla på Ica bredvid.

Sen då när jag börjar undersöka den där klämringen så blev jag nyfiken på hur den fungerade. Den är ju ursvarvad inuti så jag antar att den yttre delen ganska fort lossnar och kilar in sig mot R15 delen och därmed blir klämringen när man börjar trycka till den med den axiala kraften från M22 muttern. Och eftersom mässingen är så mjuk så blir ju hela klumpen en enda stor tätning efter att man lagt på än mer kraft.
Så min första tanke var att den där borde fungerar. Men efter era kloka kommentarer här så köper jag en ny där mutter och klämring är av samma märke!
Tack för inputen!
 
Det stora felet är inte att det är olika märken. Det är olika typer av kopplingar. Det funkar i allmänhet att blanda märken på klämringar och kopplingar.
 
D Daniel 109 skrev:
Det stora felet är inte att det är olika märken. Det är olika typer av kopplingar. Det funkar i allmänhet att blanda märken på klämringar och kopplingar.
Eftersom jag kan väldigt lite om detta så är jag såklart nyfiken på lite mer information. När du skriver olika kopplingar, vad är det som är olika kopplingar. Alla kopplingarna är väl klämringskopplingar? Orkar du får du gärna utveckla lite mer. (jag frågar eftersom jag inte kan mer än såhär.. :cry: )
 
Nej, element har inte en klämringskoppling i grunden. Det är en konisk koppling.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, element har inte en klämringskoppling i grunden. Det är en konisk koppling.
Aha, då är det nog här som jag tänkt fel. Men de rör som suttit där innan tror jag var helt platta i änden in mot elementet... Jag ska ta en bild ikväll. Tack för respons.
 
M
D Daniel 109 skrev:
Nej, element har inte en klämringskoppling i grunden. Det är en konisk koppling.
Mja - ska vi vara helt ärliga så är det väl så att det finns lite olika anslutningar på själva radiatorn. Dock har jag fått uppfattningen att det numera är ganska vanligt med R15 på hålet i radiatorn (det har jag på mina) och där ansluts radiatorkopplet.

M22-anslutningen mot kopplet är ju tekniskt sett samma sak som en klämringskoppling, det är en klämring och en mutter som gör att det blir tätt i mellan kopplet och röret.
Eller du menar kanske att själva ”klämringen” är utformad på ett lite annat sätt?

Väldigt snarlik en halvkoppling men halvkopplingen tätar väl med slät ända.
 
M Marcussjogren skrev:
Mja - ska vi vara helt ärliga så är det väl så att det finns lite olika anslutningar på själva radiatorn. Dock har jag fått uppfattningen att det numera är ganska vanligt med R15 på hålet i radiatorn (det har jag på mina) och där ansluts radiatorkopplet.

M22-anslutningen mot kopplet är ju tekniskt sett samma sak som en klämringskoppling, det är en klämring och en mutter som gör att det blir tätt i mellan kopplet och röret.
Eller du menar kanske att själva ”klämringen” är utformad på ett lite annat sätt?

Väldigt snarlik en halvkoppling men halvkopplingen tätar väl med slät ända.
Man ansluter nödvändigtvis inte en radiator med koppel, vare sig ett eller tvårörs. Kan ju göras traditionellt med knärör och returventil :)
 
Kopplingen är från början designad som en konisk koppling.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.