Jag skulle undvika Outlandern om du har fyrhjulsdrift som krav. Den varianten dom använder kickar in försent, mer som tvåhjulsdrivet men fläckvis stöd av andra hjulparet. Finns väl beskrivet i tester om du googlar på det. Jag vill minnas att Rav4 oxå har tveksam variant på 4wd. (Edit: på hybridbilarna alltså)

nu är jag å andra sidan van vid riktig fyrhjulsdrift från Pajero, L200 och subaru, och har höga krav på att det funkar på riktigt (mycket körning med skotersläp i diverse vinterväglag och bitvis jävligt dåliga vägar på jaktmarkerna).
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Är det motiverat med fyrhjulsdrift? Med vettiga däck kommer man långt med två drivhjul.
Det går inte att jämföra framkomlighet och väghållning mellan en tvåhjulsdriven och en med en väl utvecklad fyrhjulsdrift. Det är sån skillnad på vinterväglag att det inte går att beskriva.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
j.f.s
Raskus Raskus skrev:
Det går inte gå från en bil med fyrhjulsdrift till en utan. Det är en naturlag.
Jag har testat. Nu åker jag fyrkfrafs igen och kommer inte välja något annat på nästa bil :D(y)
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det går inte att jämföra framkomlighet och väghållning mellan en tvåhjulsdriven och en med en väl utvecklad fyrhjulsdrift. Det är sån skillnad på vinterväglag att det inte går att beskriva.
Väghållningen blir inte bättre. Hur många gånger har du fastnat på grund av tvåhjulsdrift?
 
Det är just detatt många tror att det är bättre väghållning med 4wd. Jag tycker det är mestadels onödigt, okej om man bor där det är mycket snö och backigt.

Oavsett. Rav4 är trevlig, ganska tyst (tystare än CR-V är min erfarenhet) men lite hårda stolar. Hur står sig C5 Aircross?
 
Outlandern tar sig fram rätt bra... Svågern har en Tesla Model X men fastnade när vi skulle till samma stuga i snömodd men Outlandern tog sig upp så även om jag inte skulle kalla det "riktig" 4WD tuffar den på rätt bra...
Jag har rätt brant upp på gården och har backat upp rätt tunga släp också som lyckats (dock är den "seg" i responsen så man får hålla ner gasen ett tag innan något händer).

Jag hade den med "business" och läder och tyckte inte den var så "plastig" som t.ex. Toyota och Honda tenderar att vara (i mitt tycke).
Det mest negativa var deras risiga App och "entertainment system" där man fick knappa i en halvtimme för att hitta rätt inställning och jag hade problem med Bluetooth koppling (men efter ett års tjat bytte de någon modul och sen fungerade det bättre). Vad jag förstått så har de uppdaterat App och en del i systemet i nyare modellen.

Av de du kikat på skulle jag ta Outlandern... :)
 
Rickard.
Jag har hört både att man inte behöver dubbdäck och bromsade släpvagnar sålänge man har 4-hjulsdrift vilket visar hur lite kunskap vissa har.

På många sätt är det farligare med det för att du inte märker att det är halt innan det är för sent. Men tills det finns en lämplig modell som har ärlig 2 hjulsdrift (inte bara driver på ena däcket som råkar stå på is) så är man lite fast i träsket.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Väghållningen är mycket bättre med fyrhjulsdrift vid slask eller snö på vägen, så är det bara. Med släp är det ännu större skillnad i vinterväglag.

Nu har jag framhjulsdrift och bor i Norrbotten, och nog funkar det, ingen risk att köra fast när det är plogat, men det är väldigt spännande då det inte är plogat och 2 dm snö på vägen. Skulle jag köpa en ny bil så skulle jag aldrig i världen välja bort fyrhjulsdrift.
 
  • Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
Outback, klarar du den på 8,5 basbelopp...?
 
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Jag skulle undvika Outlandern om du har fyrhjulsdrift som krav. Den varianten dom använder kickar in försent, mer som tvåhjulsdrivet men fläckvis stöd av andra hjulparet. Finns väl beskrivet i tester om du googlar på det. Jag vill minnas att Rav4 oxå har tveksam variant på 4wd. (Edit: på hybridbilarna alltså)

nu är jag å andra sidan van vid riktig fyrhjulsdrift från Pajero, L200 och subaru, och har höga krav på att det funkar på riktigt (mycket körning med skotersläp i diverse vinterväglag och bitvis jävligt dåliga vägar på jaktmarkerna).

Beror på vad man hittar när man googlar. Detta läste jag på bytbil.com:

Citat:
En annan klar fördel med Outlandern är att den driver med alla fyra hela tiden, tack vare att den har elmotorer på både fram- och bakaxeln. Det gör att drivningen och övergången mellan el och fossil motor blir mjukare än på många av konkurrenterna.

Men jag tror inte heller på en PHEV men av andra anledningar.

(F. ö Finns väl Rav4, som du nämner, bara med Hybrid-drivlina i Sverige)
/LOB
 
L lob skrev:
Beror på vad man hittar när man googlar. Detta läste jag på bytbil.com:

Citat:
En annan klar fördel med Outlandern är att den driver med alla fyra hela tiden, tack vare att den har elmotorer på både fram- och bakaxeln. Det gör att drivningen och övergången mellan el och fossil motor blir mjukare än på många av konkurrenterna.

Men jag tror inte heller på en PHEV men av andra anledningar.

(F. ö Finns väl Rav4, som du nämner, bara med Hybrid-drivlina i Sverige)
/LOB
Här är ett av testen jag tänkte på, men det har några år på nacken. Utifrån mina krav på framkomlighet och förutsägbara köregenskaper så duger inte en sån bil, men dom kanske har ändrat det på senare modeller.

Vilka krav TS ställer vet jag inte, det kanske funkar fint med en Outlander trots lite svajig fyrhjulsdrift.

https://www.vibilagare.se/test/biltester/fyrhjulsdriven-med-forbehall
 
D Daniel 109 skrev:
Väghållningen blir inte bättre. Hur många gånger har du fastnat på grund av tvåhjulsdrift?
Jo, den blir markant bättre. Det finns en anledning till att rallybilar har fyrhjulsdrift. Och med det menar jag inte att man måste köra rally för att ha nytta av fyrhjulsdrift men vid mer krävande underlag än torr asfalt ÄR det skillnad.

Som svar på din fråga: Flera gånger, med fyrhjulsdrift: aldrig.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Ja visst får du mer acceleration med fyrhjulsdrift. Och om du ska köra med hjulspinn så... Men det är inte lämplig körning på allmän väg.
 
Du skriver att Mitsubishi är större/rymligare än Volvon. Volvon är längre, bredare och har större bagageutrymme mätt i liter. Men lägre, det är den....

/LOB
 
L lob skrev:
Du skriver att Mitsubishi är större/rymligare än Volvon. Volvon är längre, bredare och har större bagageutrymme mätt i liter. Men lägre, det är den....

/LOB
Det kände jag faktiskt inte till.
Trist bara att den blir så rejält mycket dyrare att ha, de är väldigt fina
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.