Skall gräva för elkabel bod till fd. ladugård ca 60 m. Vilken kabel skall jag använda för att klara minst 35A
Är det EKKJ 3x10+10 JORDKABEL jag skall använda
Skall jag lägga slang eller kabeln direkt i jorden.
Är det skillnad i kvalite på kabel. Skiljer mycket i pris per m.
Tacksam för alla råd
 
Gul slang 50mm , EKKJ 3x10+10 är det något du har nu, vad är det för kabel till till boden,är det 3X10+10 så kan du använda dito. Ingen skillnad på kvalitet, Ska du köpa ny kabel så ta NXV PEX den är lite snällare att dra och koppla
 
Skall köpa ny kabel
 
Skall priset för jordkabel 10 m2 variera från 30 kr/m till över 100 kr. Någon som har en länk till seriös försäljare.
 
S SPR skrev:
Skall köpa ny kabel
I slang eller lös i marken är upp till Dig. Skulle det bli något fel (inte så troligt egentligen) så är ju slang bekvämt. Vill Du ha med någon styrning (exempelvis ytterbelysningar) så kan man lägga en vanlig vit EKLK eller motsvarande 1,5 mm² för styrfunktionerna i slangen tillsammans med jordkabeln.

Gräver man ner kabeln (den vita måste ha slang dock) direkt så måste man vara lite mer noggrann med att det inte är stenar, fylla med fin sand närmast kabeln både över och under, och lägga en markering ovanför som framtida grävare stöter på - oftast ett gult plastband idag, men en duktig grävare reagerar mer på sanden än på¨plastbandet är min uppfattning.

Observera dock att även skyddsrören behöver lite förstånd - fyll emot med vassa stenar, vänta på nästa tjällossning, och kabeln kommer aldrig mer att kunna dras ut i alla fall...

Själv tycker jag att den gula slangen är ohemult dyr per meter i förhållande till kabelpriset.
 
S Soltorp40 skrev:
I slang eller lös i marken är upp till Dig. Skulle det bli något fel (inte så troligt egentligen) så är ju slang bekvämt. Vill Du ha med någon styrning (exempelvis ytterbelysningar) så kan man lägga en vanlig vit EKLK eller motsvarande 1,5 mm² för styrfunktionerna i slangen tillsammans med jordkabeln.

Gräver man ner kabeln (den vita måste ha slang dock) direkt så måste man vara lite mer noggrann med att det inte är stenar, fylla med fin sand närmast kabeln både över och under, och lägga en markering ovanför som framtida grävare stöter på - oftast ett gult plastband idag, men en duktig grävare reagerar mer på sanden än på¨plastbandet är min uppfattning.

Observera dock att även skyddsrören behöver lite förstånd - fyll emot med vassa stenar, vänta på nästa tjällossning, och kabeln kommer aldrig mer att kunna dras ut i alla fall...

Själv tycker jag att den gula slangen är ohemult dyr per meter i förhållande till kabelpriset.
S Soltorp40 skrev:
I slang eller lös i marken är upp till Dig. Skulle det bli något fel (inte så troligt egentligen) så är ju slang bekvämt. Vill Du ha med någon styrning (exempelvis ytterbelysningar) så kan man lägga en vanlig vit EKLK eller motsvarande 1,5 mm² för styrfunktionerna i slangen tillsammans med jordkabeln.

Gräver man ner kabeln (den vita måste ha slang dock) direkt så måste man vara lite mer noggrann med att det inte är stenar, fylla med fin sand närmast kabeln både över och under, och lägga en markering ovanför som framtida grävare stöter på - oftast ett gult plastband idag, men en duktig grävare reagerar mer på sanden än på¨plastbandet är min uppfattning.

Observera dock att även skyddsrören behöver lite förstånd - fyll emot med vassa stenar, vänta på nästa tjällossning, och kabeln kommer aldrig mer att kunna dras ut i alla fall...

Själv tycker jag att den gula slangen är ohemult dyr per meter i förhållande till kabelpriset.
Kanske jag skall lägga med en datakabel samtidigt
 
Även om du ska dra en datakabel så ska den vara av "jordkabeltyp" det för att klara att långvarigt ligga i vatten.
 
Hur går det med utlösningsvilkoret på 60 meter och 35A och ”bara” 10 mm2.
Beror väl också om man sätter en 35 A säkring i änden på kabeln eller om man har 10 amper säkringar.

Protte
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Lägg med en PEMslang brevid gula röret å dra nätverk där. Själv köpte jag en tillräckligt lång färdigkontakterad fiber och drog i PEM när jag gjorde liknande grej. Finns gott om billiga switchar med sfp för fiber nuförtiden.
 
tommib
Som bonus slipper man problem med olika jordpotentialer med fiber.

Priset på markkabel kan skifta betydligt, speciellt om du köper från elgrossister utan rabatt.

elbutik.se, eldirekt.se, billigtvvs.se är alla seriösa handlare. Köp N1XV eller EKKJ. Som sagt ovan så är N1XV snällare att jobba med.

För dimensionen på kabeln behövs mer information. Ladda ner Eldim (googla) och räkna på utlösningsvillkor och spänningsfall.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jordkabeln typ N1XV 4G10 är billigast, FKKJ 3x10/10 dyrare, FXQJ ännu dyrare. Skillnaden är att FXQJ-kabeln är halogenfri. FKKJ och FXQJ är båda utförda med koncentrisk ledare, jorden ligger i skärmen. Eller i detta fall kombinerad jord och neutralledare. Detta eftersom du vill ha en 4-ledare? Dra en 5-ledare.
 
J Johan456 skrev:
Jordkabeln typ N1XV 4G10 är billigast, FKKJ 3x10/10 dyrare, FXQJ ännu dyrare. Skillnaden är att FXQJ-kabeln är halogenfri. FKKJ och FXQJ är båda utförda med koncentrisk ledare, jorden ligger i skärmen. Eller i detta fall kombinerad jord och neutralledare. Detta eftersom du vill ha en 4-ledare? Dra en 5-ledare.
Halogenfri är ett argument för att få mindre elaka gaser vid ev brand.

Det argumentet brukar inte ha någon bäring på jordförlagd kabel - kan gott bortses från.

Sade Du i början att gårdens huvudsäkring (35A) skulle gå ograverad till uthuset också, eller kan Du tänka Dig att säkra ner till 25 eller 20A? I så fall kan det som skrivs om utlösningsvilkoret ordna upp sig.
 
Har 6 m2 25 A och räcker inte .Löser ut vid 17.3 kw Planerar solceller på 25kw
 
Aha - Du skall fylla uthustaket med solceller. Då kan Du lägga vilken grov kabel som helst - kostnaden är helt ointressant, den lägger Du bara i i investeringskalkylen på cellerna så slås den ut i kalkylen för dessa.

I bästa fall får Du användning för kabeln och installationerna 1000 timmar per år, men det är ju så solen fungerar.
 
S Soltorp40 skrev:
den lägger Du bara i i investeringskalkylen på cellerna så slås den ut i kalkylen för dessa.
Ramlar det ner en hög tusenlappar från himlen då?
Leverantören av kabeln vill ändå ha betalt för kabeln just nu, eller hur?
Sen ingår naturligtvis kabeln i kalkylen för hela projektet, men den ska ändå betalas nu, med lånade eller egna pengar.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.