Dom fläktarna har för stort sug, det ska bara pysa lite ca 2 mm undertryck, annars kan det dras ner luft genom pordränen och kyla av grunden kraftigt. Har du otur så blir det frost/is på den. Det går att köra dom tillsammans på en motordimmer för rätt drag
 
  • Gilla
Woye
  • Laddar…
Ser ut som regn gör att radonet ökar lite, legat runt 190 i två dagar och nu sjunkit lite igen.

Men jag är nog lite skeptisk till detta som en långvarig lösning pga risken att suga ner kall luft i dagvatten och dräneringsrören under vintern.
Kanske sätter en varvtalsregulator på fläktarna för att minska risken lite som jonaserik säger
Annars om jag kunde få på ett lock på dräneringsröret där det rinner ut i brunnen som kunde fungera typ som en backventil så vore det perfekt
 
  • Graf som visar radonnivåer över tid med en nedgång till 75 Bq/m³ på onsdagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Morkl
  • Laddar…
Det är markradon du har och är inte säker på hur regn påverkar, kanske det är något med vattenförningen. Hur är infarten i brunnen från dränen, med dränrör eller 110 rent rör, svårt att få dit något om det är djupt ner. Annars så är det inte mycket vatten från dränen, så det kan du räkna bort. Åtgärd, en förminskning från 110 till 50 med ett rör som går ner under ytan till ca 5 cm från botten, då har du ett vattenlås som gör att det inte kan gå luft baklänges genom dränen, men då ska brunnen vara tät i botten så nivån står kvar, kan bli lite tunt med vatten kanske på sommaren, men då är det inte frysgrader. För att fungera som vattenlås och dra ut radonet måste vattennivån alltid stå över det lilla rörets underkant
 
Dräneringen har en egen 300mm brunn.
Det går in ett svart 110mm? dränrör från huset och ut ett vanligt markrör
Jag förstår vad du menar, vore kul att finna en lösning.
 
  • Skiss av dräneringssystem med 300mm brunn, svart 110mm dränrör och vanligt markrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med den konstruktionen på brunnen så kommer drän högre upp än dagvattnet, det är rätt,, samt att ut ger en nivä som är högre än botten, för att bli ett vattenlås så ska drän gå ner under ytan på nivån ca 5 cm från botten. Hur du ska få ihop det beror på djup och vidd på brunnen.Sen det med draget i drän, så inte mer än 2 mm undertryck totalt på 2 fläktar, hade räckt med ett
T-stycke och 1 fläkt som varvtalsstyrs
 
B BaNaN85 skrev:
Dräneringen har en egen 300mm brunn.
Bommade lite, drän har egen brunn, hur går det ut från den, blir det någon nivå med vatten i den eller rinner allt ut ? Och vart går det.
 
Ja som bilden jag klistrade in, dräneringen från huset kommer i ett svart dränrör in i brunnen. Och ett vanligt pvc markrör går ut till en y-koppling som sitter ihop med dagvattenbrunnen.
Det blir vatten i brunnen som stannar i nivå med markröret ur brunnen.

Eftersom dränröret lär vara omöjligt att få tätt så kanske en 90graders böj på markröret ut funkar lika bra?
 
  • Ritad illustration av dränering med svart rör i brunnen och pvc markrör som ansluter till y-koppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jepp då blir det som en slambrunn där det sitter en 90 böj + en rörbit som går ner ca 10-15 cm för att inte småskit/slamm på ytan ska gå ut i infiltrationen, samt ventilera infiltrationen med kall luft i dito. Då måste då sätta ett tätt lock på brunnen, annars suger det luften baklänges och inget från jorden som det ska
 
Eureka! Tror jag har lösningen nu.

Ett grenrör och ett 3meters markrör skruvas ihopp och tätas sedan med ett lock ovanpå.

Med detta så kanske jag kan trä på det på röret långt långt nere i brunnen med lite viljestyrka.
 
  • Skiss av en brunnskonstruktion med ett grenrör kopplat till ett 3 meters markrör och ett lock ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den typen av montage kommer att fungera, blir till smörja T-biten mot utgående med glidmedel såpa vattnig/diskmedel/eller annat + lång regel med en klump på som brytning. Blir lite bök med det,men skam den som ger sig och fantasin är uppfinningarnas moder. Glöm inte att skruva/limma alla delar förutom T- mot utgående, inget kul att tappa någon del
 
  • Gilla
BaNaN85
  • Laddar…
Då var det gjort.
Lyckades trä på röret och täta locket

Nu får man se hur Radonet ändras under veckan.
Har legat runt 100 och 150 när det regnat.
 
  • Ett tätat rör som installerats för radonavledning, med synlig tätning och rörets nedre del i brunnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
petererlandsson1194
  • Laddar…
B BaNaN85 skrev:
Då var det gjort.
Lyckades trä på röret och täta locket

Nu får man se hur Radonet ändras under veckan.
Har legat runt 100 och 150 när det regnat.
Det här ska jag följa... Har också problem med markradon. Dräneringen är ny och fräsch och ligger bara på 90cm djup så jag borde få lättare att få dit vattenlås. Nackdelen för mig är att det är pordränklossar så risken att jag suger kalluft igenom pordränskivorna är nog tyvärr stor....
 
B BaNaN85 skrev:
Lyckades trä på röret och täta locket
Så det tätt nu på ytterröret , bara frågar för man kan se dränröret i botten
 
P petererlandsson1194 skrev:
Nackdelen för mig är att det är pordränklossar så risken att jag suger kalluft igenom pordränskivorna är nog tyvärr stor....
Hur ligger pordränen, samt dränrören i förhållande till platta/grund, rören ska ligga min 10 cm under platta/grund .
 
J jonaserik skrev:
Hur ligger pordränen, samt dränrören i förhållande till platta/grund, rören ska ligga min 10 cm under platta/grund .
De ligger under plattan, det är ingen källare på huset. Halva huset har krypgrund och andra halvan har nog likadan krypgrund som är igenfylld. Den delen innehåller garage, pannrum,tvätt och förråd så det är det som är "källaren" men ligger ovan mark. Golven i "källaren" ligger ca 20cm ovanför marken på utsidan. Golven i bostadsdelen ytterligare ca 15cm högre då det är bjälklag med isolering under dessa. Jag har precis fått igång FTX så ska först avvakta en långtidsmätning och se om det kanske är ett ickeproblem nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.