Håller på bygga mig ett MTF bord modell större, kommer bli 1900x1000 byggt i järn med hjul så det går att lyfta vid behov.

Men har börjar fundera på att ev ”sno” en liten yta av bordet till att för att få ett fräsbord med anhåll. Tanken är att köpa en fräs som kommer få sitta där, bara byta plattan för att dölja själva stålet.
Har en festool 1010, inte gjort beslut ännu, om den ska bli den maskinen eller någon billigare variant.
Så det jag är på jakt efter är
1. Någon form av skenor för att kunna justera anhållet
2. Ett anhåll
3. Någon form av hiss, gärna med tex vev så man kan justera allt vid sidan, för att byta stål, justera höjder osv.
 
Fick på lite färg på bordet idag, hoppas att skivan ska komma i nästa vecka... det blev stort
 
  • Nymålad stor metallbordsstomme i ett verkstadsrum med hjul längst ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pysslarn och 5 till
  • Laddar…
B berne88 skrev:
Fick på lite färg på bordet idag, hoppas att skivan ska komma i nästa vecka... det blev stort

Bra! Kan aldrig bli för stort!
 
Är osäker på hur jag ska lösa sj fräs delen, sitter å kollar lite på youtube,


men jag tror jag vill ha incra skenor 2st men det är väl så långt jag har kommit. Vad ska man ha för anhåll, hur ska man kunna spänna fast anhållet mot skenorna? ska man köpa skenor med "måttband" eller utan... svårt det här några förslag?
 
B berne88 skrev:
Är osäker på hur jag ska lösa sj fräs delen, sitter å kollar lite på youtube,


men jag tror jag vill ha incra skenor 2st men det är väl så långt jag har kommit. Vad ska man ha för anhåll, hur ska man kunna spänna fast anhållet mot skenorna? ska man köpa skenor med "måttband" eller utan... svårt det här några förslag?
Hej!

Här är en länk till de saker som jag använde när jag byggde mitt fräsbord.
https://italianwoodworkingtools.jimdo.com/
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-fraesbord.294282/
https://www.byggahus.se/forum/threads/routertable-dr-vers-1-1-klart.296124/
Otroligt välgjorda och jag betalade för några år sedan 3000:- för anhåll och fräsplattan som var förborrade till den CMT/Triton TRA001 handöverfräs 2400W som jag valde att köra med.
Vill du ha mer info så är det bara att skicka ett PM.

Dag
 
stigen stigen skrev:
Hej!

Här är en länk till de saker som jag använde när jag byggde mitt fräsbord.
[länk]
[länk]
[länk]
Otroligt välgjorda och jag betalade för några år sedan 3000:- för anhåll och fräsplattan som var förborrade till den CMT/Triton TRA001 handöverfräs 2400W som jag valde att köra med.
Vill du ha mer info så är det bara att skicka ett PM.

Dag

Det blir allt en beställning :D tusen tack för länken, skicka mail och prata lite med dom.
nu blir det bara att försöka hitta en ny fräs, så ska få sitta i bordet.
Synd att alla fräs hissar är så dyra, är ju guldvärd att kunna justera höjden ovanifrån
 
B berne88 skrev:
Det blir allt en beställning :D tusen tack för länken, skicka mail och prata lite med dom.
nu blir det bara att försöka hitta en ny fräs, så ska få sitta i bordet.
Synd att alla fräs hissar är så dyra, är ju guldvärd att kunna justera höjden ovanifrån
Hej!

Killen i Italien heter Enrico Miatto och du får gärna referera till mig. Har haft rätt mycket mailkontakt med honom. Har du speciella önskemål om hålbilden i plattan så fixar han det. Till mig gängade han ett extra hål för en mothålspinne.
Du måste nog bestämma vilken fräs som du skall använda i bordet så han kan fixa alla fästhålen.
När det gäller fräsar med möjlighet att höja och sänka från ovansidan så har Bauhaus nu 20% på den stora AEG-fräsen. Den har dubbla fräskorgar så du kan ha en av korgarna fast monterad i bordet och enkelt ta ut fräsen och köra för hand med den andra om du vill. Jag köpte den när jag valde mellan AEG och Bosch för ett tag sedan när jag behövde en kraftig handhållen fräs.
Kolla länken: https://www.byggahus.se/forum/threads/aeg-mf-1400-ce-vs-bosch-gmf-1600-ce.342963/page-2
I samma prisklass ligger den stora CMT/Triton TRA001 2400W fräsen som jag har fast monterad i mitt fräsbord. Men den blir svårare att plocka ut för handkörning då den måste skruvas loss och returfjädern återinstalleras. Trend har också alternativ när det gäller fräsar.
Vill du ha mer info är det bara att skicka ett PM.

Lycka till med bygget! / Dag Rhodin
 
stigen stigen skrev:
Hej!

Killen i Italien heter Enrico Miatto och du får gärna referera till mig. Har haft rätt mycket mailkontakt med honom. Har du speciella önskemål om hålbilden i plattan så fixar han det. Till mig gängade han ett extra hål för en mothålspinne.
Du måste nog bestämma vilken fräs som du skall använda i bordet så han kan fixa alla fästhålen.
När det gäller fräsar med möjlighet att höja och sänka från ovansidan så har Bauhaus nu 20% på den stora AEG-fräsen. Den har dubbla fräskorgar så du kan ha en av korgarna fast monterad i bordet och enkelt ta ut fräsen och köra för hand med den andra om du vill. Jag köpte den när jag valde mellan AEG och Bosch för ett tag sedan när jag behövde en kraftig handhållen fräs.
Kolla länken: [länk]
I samma prisklass ligger den stora CMT/Triton TRA001 2400W fräsen som jag har fast monterad i mitt fräsbord. Men den blir svårare att plocka ut för handkörning då den måste skruvas loss och returfjädern återinstalleras. Trend har också alternativ när det gäller fräsar.
Vill du ha mer info är det bara att skicka ett PM.

Lycka till med bygget! / Dag Rhodin
Kika lite på Bosch 1400, hitta en tysk som byggt om den, så man kan justera ovanifrån. men har problemet hur jag ska betala, då jag inte har det ”tillägget” på min bank att göra överföringar utomlands, paypal ville han inte använda sig av.
 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
B berne88 skrev:
Kika lite på Bosch 1400, hitta en tysk som byggt om den, så man kan justera ovanifrån. men har problemet hur jag ska betala, då jag inte har det ”tillägget” på min bank att göra överföringar utomlands, paypal ville han inte använda sig av.
Har du någon länk till sidan där man kan köpa Boschen?
 
B berne88 skrev:
Kika lite på Bosch 1400, hitta en tysk som byggt om den, så man kan justera ovanifrån. men har problemet hur jag ska betala, då jag inte har det ”tillägget” på min bank att göra överföringar utomlands, paypal ville han inte använda sig av.
Förstår honom! Pay Pal har ganska saftiga avgifter både för säljare och köpare. Försöker alltid undvika att betala med dom.
Dag
 
A andy999 skrev:
Har du någon länk till sidan där man kan köpa Boschen?
ne... maskinen köper jag i på någon sidan på nätet, men var en tysk som byggt så man kan juster höjden ovanifrån om man har den monterar i bord

 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
Den första liften var ju ganska simpel i konstruktionen och utförandet. Fortfarande behöver man fiffla under bordet för att något skall hända. Den hade inte jag satsat på.
Lift nummer två var ett gediget och stabilt bygge. Delarna till den liften kostar ju inte gratis. Och sen skall jobbet göras. Om sen den gröna Boschen pajar har man inte mycket nytta av konstruktionen som är modellanpassad.
Satsar du på en fräs som redan har funktionen inbyggd i sin konstruktion blir det betydligt enklare och troligtvis inte mycket dyrare. Samtidigt får du nog en starkare och bättre fräs att jobba med.
Korven har ju alltid två ändar, som man säger!
Dag
 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
Jag ville också ha justering ovanifrån och borrade hål för detta men använder det aldrig, måste ändå under och låsa fräsen. Tycker inte att det är speciellt stökigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.