Hej!

Vi skall flytta vår källarnedgång och nu hamnar den mitt i vardagsrummet.
Tänkte jag skulle ha en glaslucka. Vad för sorts glas håller att gå på. Luckan skall vara 600x600. Mvh David
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
Det ultimata hade ju vart Polykarbonat typ 8-10 mm tjockt för vridstyvheten, men nackdelen är att det är mycket repkänsligt. Men skulle nog kunna tänka mig laminerat glas. Aldra bäst skulle nog pansarglas vara. Men alla lösninger är Otroligt dyra.
Just med att de ska hålla att gå på så vill man ha härdat glas för säkerheten om det skulle gå sönder, men härdat glas har ju nackdelen att det är otroligt känsligt för slag. Då är laminerat flytglas att föredra, men ur personsäkerhet så skulle inte jag vilja gå på sånt glas.

Min tanke om lösning som skulle fungera e nog en 8-10 mm polykarbonatskiva, med en härdad 3-4 mm glas åvanpå.

Bästa e nog att ringa en glasmästare å rådfråga direkt. Men jag tror att han skulle avråda dig.
 
Finns ett antal företag som tillverkar glas kombinationer att gå på, sök på planglas, så kommer det upp ett antal, tex Planglasteknik i Stockholm och Gemax i Kalmar, tyvärr säljer de inte till privatpersoner. Men "din" glasmästare kan beställa därifrån.
 
frohike skrev:
men härdat glas har ju nackdelen att det är otroligt känsligt för slag.
Jaha, jag trodde det var tvärtom. Vad använder man härdat glas till i så fall?
 
Självklart beror det ju på vad för typ av slag, trubbiga föremål visst då är det grymt mycket starkare än flytglas, men minsta lilla bristning av ytan så "exploderar"glaset till små små glasbitar. Härdat glas eller flytglas med splitterskydd är krav när du har publika ytor..

 
Det borde vara härdat laminerat glas. Men det är mkt dyrt. Man ska slå väldigt hårt med ett trubbigt föremål för att härdat glas skall gå sönder. Kanten är ganska känslig men den kommer man ju inte åt när glaset är monterat. Slår man med något riktigt spetsigt som en körnare så behöver man inte slå så hårt.
Men är det laminerat så håller det ihop även fast den ena glasskivan går sönder.
Glastak görs av härdat laminerat glas. Och dom håller att gå på.
 
Hur är det med glasblock. Har ni någon aning vad det är för glas i dom. Härdat laminat glas blir lite väl dyrt, spånar på att fälla in 2 st glasblock i luckan istället?
 
dave_R skrev:
Härdat laminat glas blir lite väl dyrt
Det kanske går att hitta en ruta i lämplig storlek på en bilskrot?
Men det kanske bara är vindrutorna som är laminerade?
 
Fler och fler Premiumbilar börjar även komma med laminerat glas runt om. Men problemet med bilrutor är att dom aldrig är liksidiga..
 
Tänk bara på att gäster etc som inte är vana vid "ett hål i golvet" kan trampa snett ordentligt när de skall sätta ner foten och märker att det är ett hål (de ser ju inte glaset). Jag själv har varit nära på att slå halvt ihjäl mig ett par gånger i butiker som har denna lösning. Riktigt läskigt  ;D men fräckt.
 
Jag ringde till en glasmästare igår och frågade, han hävdar att det skulle räcka med 25mm lamellglas samma sorts glas som sitter på bilar, stämmer detta?
 
Dom ända bilar som har nått i klass med 25 mm lamellglas är "skottsäkra" bilar.. Kan de inte vart så att han menade samma typ av glas..
 
Kolla i senaste Villa Ägaren sid 21 (nr4 september).
Glaslucka i köket ner till upplyst vinkällare. Riktigt snyggt och fräckt faktiskt!

Lamellglas=laminatglas, men jag tror att du även borde ha härdat glas med tanke på att det bör hålla för grejor som kan tappas på det samt att du slipper riskera att repor syns.

Jag rekommenderar en sandwich av 4mm härdat, laminatskikt samt ytterligare 4 mm härdat. Detta kan beställas från de flesta glasmästare och kostar ca 2000 kr/kvadratmeter.
/CC
 
25 mm laminerat glas kostar nog inte mindre än vad härdat laminerat 4+4 kostar.
Det är i stort sett bara volvo som har laminerat glas i dörrglasen på sina bilar. Finns några andra lyxbilar och säkert någon modell som jag missat.

Det är inte härdat laminerat glas i vindrutorna på bilar det är vanligt glas som är laminerat. Det är ganska meningslöst att försöka hitta bilglas som passar i golv för dom är alla böjda och går för det mesta inte att skära.
 
Va av en slump in i datahallen på kontoret i veckan och där hade man lagt som reklam istället för de vanliga golvplattorna några i glas med reklamtext på. Såg grymt ut att se ner under golvet bland kablar mm. Dessa är 60*60cm så de skulle ju passa direkt om du kan hitta dessa och texten är lös.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.