Tvättmaskinen började ryka och det visade sig att det var den här grejen det rök ifrån. Den har liksom brunnit eller smält.
Är det någon som vet vad det är och var man skulle kunna få tag på en sådan ? Den ser ut som ett AA-batteri, men något tjockare och kortare med 2 st kablar till Skadad elektronisk komponent från tvättmaskin, bränd och med kablar, liknar ett batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jag gissar på att det är en kondensator
 
T tergo skrev:
jag gissar på att det är en kondensator
Ja, det var min första tanke också, men efter att ha sökt på det som står på "grejen" i 3 dagar och inte hittar någon kondensator med dessa, så börjar jag undra om det kan vara/heta något annat
 
Sannolikt något avstörningsfilter bestående av en kondensator och ett motstånd.
Tillägg: om det är ett filter så kan tvättmaskinen funka utan denna komponent.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johnsson 56
  • Laddar…
P
Kan det vara en avstörningskondensator ?

Edit, 2a på den :)
 
Vågar jag köra maskinen utan den där grejen ? Alltså, jag har klippt av de 2 kablarna
 
Kabeländarna ska isoleras om du ska spänningssätta och provköra maskinen.
 
E etompau skrev:
Kabeländarna ska isoleras om du ska spänningssätta och provköra maskinen.
Ja det förstår jag, men kan något annat gå sönder då tänkte jag
 
J Johnsson 56 skrev:
Ja det förstår jag, men kan något annat gå sönder då tänkte jag
Nej skulle jag säga.
 
E etompau skrev:
Nej skulle jag säga.
Bra, då testar jag det, för jag får inte ut tvätten ur maskinen :)
 
Filcapacitator, bör vara OK att köra på 400V klassad variant, kapacitansen är ju samma.
 
H hapazard skrev:
Filcapacitator, bör vara OK att köra på 400V klassad variant, kapacitansen är ju samma.
Den beställer jag direkt. Tack
 
Svårt att se om det står 0,3 uF eller 0,1 uF och 47 ohm, men jag antar att det är för avstörning, som flera påpekat. Om den då sitter för att släcka gnistor vid släpringskolen i motorn, så kan teoretiskt kolen slitas lite fortare utan denna. Dessutom kan det bli en hel del radiostörningar, men antagligen ( jag gissar), så är det inget akut att laga detta.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Du kanske vill vänta och se om det är någon annan som har avvikande åsikt :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.