Hej, ursäkta om detta är en helt dum fråga. Men det känns för pinsamt om jag har fel här nu. Men köpte följande på Jula, 2 st förminskningar, se bild nedan. Dia15 ändarna ska in i elementet och rören är dia12.
Två förminskningar och en förpackning från Jula på ett kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visst behöver jag ingen klämring mot den där hylsan utan den i sig själv trycks ihop och "blir en klämring" av muttern som jag drar åt med? (Den till höger på bilden nedan.)
Förminskningskoppling nära ett element, 15mm till 12mm, utan klämring, vid installation av rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Muttern skruvas mot elementets inlopp..
Radiator med termostatventil och kopplingsdetaljer på golvet inklusive förminskningar för rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tackar de varmaste för ett svar. Mvh Tobias
 
Det bästa är ju delar som hör till kopplet i sig. Är ju inte säkert att universaldelar passar 100%. Men är den tajt i kopplet och den stämmer mot mutter så ser jag väl inga direkta hinder till att använda det och nej, det ska inte vara nå mer. Ska vara stödhylsan då om det är nå mjukare rör ?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det bästa är ju delar som hör till kopplet i sig. Är ju inte säkert att universaldelar passar 100%. Men är den tajt i kopplet och den stämmer mot mutter så ser jag väl inga direkta hinder till att använda det och nej, det ska inte vara nå mer. Ska vara stödhylsan då om det är nå mjukare rör ?
Tack, ja, stödhylsan ser du på bild 1. Den använder jag såklart.
Jag får testa helt enkelt. Men tror det ska bli rätt. Tittade massor på den där förminskningshylsan och den är ju urfräst invändigt så jag tror att godset är riktigt tunt där så att den yttre delen kommer kila in sig och bli en klämring ganska omgående när det blir lite axial tryckkraft från yttermuttern. Men hade gärna fått en verifikation av att detta är rätt pryl.

Fanns också något som hette "halvkoppel" i samma serie hos Jula. Den hade även en tätning med och en egen mutter tror jag. Men jag har ju redan en mutter och jag visste inte riktigt hur "halvkopplet" fungerar.

A ja, är det någon annan som har mer info angående förminsknings-settet i inlägg 1?
 
kulle
Annars bör du väl kunna skarva på 2 rörsnuttar med 15mm innan kopplet
 
A
Skojar du ?
Ska du verkligen montera sådär?
 
  • Gilla
Saipala
  • Laddar…
A
Man köper väl kona o mutter för radiator koppel.

Får du det att fungera så skriv gärna o meddela.
 
Henrik Nordlander skrev:
Man köper väl kona o mutter för radiator koppel.

Får du det att fungera så skriv gärna o meddela.
Hej, det satt på detta sättet i 20 år utan problem. Alltså en 12 mm rör in i elementets 15 mm hål... Dock har jag inte hittat en exakt kopia av den klämring/adapterhylsa som fanns där innan... Jag har bockat och dragit nytt rör dit eftersom jag flyttade elementet en dm för att få det centrerat under ett fönster...

Du får gärna länka till kona och mutter som du menar istället så får jag ta en kik. Jag är absolut inte tvär på att köpa något som är mer rätt..!
Än så länge har jag mest härmat hur det såg ut där innan så att säga... :S
 
A
Jag garanterar dig att den där förlossningen inte suttit där innan
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…

Bästa svaret

A
Du ska köpa m22 koppling för 12 rör om det är det du har.

Allt annat är fel.

Man handlar inte på jula.

Mvh
 
  • Gilla
Saipala
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Jag garanterar dig att den där förlossningen inte suttit där innan
Då köper jag något bättre. Kan du länka till en sån kona du menar ska vara där istället. Det är ett 12x1 mm mjukglödgat kopparrör som ska in i elementet. Eller ja, två rör då. Men du förstår nog.
 
A
T tobbbias skrev:
Då köper jag något bättre. Kan du länka till en sån kona du menar ska vara där istället. Det är ett 12x1 mm mjukglödgat kopparrör som ska in i elementet. Eller ja, två rör då. Men du förstår nog.
I med en stödhylsa så är de inga problem

Sök på m22 radiator koppling /halvkoppling/kopplingsset
 
Henrik Nordlander skrev:
Du ska köpa m22 koppling för 12 rör om det är det du har.


Man handlar inte på jula.

Mvh
Hehe, ja, det kan ju förklara varför man bara hittar dessa luriga grejer då man står framför prylarna på Jula :D
Halvkoppling M22x12 i en 2-pack förpackning använd för rörinstallationer, visas bredvid prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

är det denna du menar så finns den redan, det är den som du ser till höger i bild på bild 1 i inlägg #1...
 
A
Ja men du ska ha rätt kona som följer muttern

Antagligen är gamla konan klämd på röret.

Köp 2 nya set.

Vill du byta parkett om några veckor så montera din förminskning med muttern
 
Henrik Nordlander skrev:
Ja men du ska ha rätt kona som följer muttern

Antagligen är gamla konan klämd på röret.

Köp 2 nya set.

Vill du byta parkett om några veckor så montera din förminskning med muttern
Aha, så det följer med en speciell kona med muttern där! Då förstår jag. Då lämnar jag tillbaka de här förminskningarna bara! Toppen!

Bara som trivia till slut, när fan använder man en sån där förminskning?
 
A
T tobbbias skrev:
Aha, så det följer med en speciell kona med muttern där! Då förstår jag. Då lämnar jag tillbaka de här förminskningarna bara! Toppen!

Bara som trivia till slut, när fan använder man en sån där förminskning?

I en vanlig klämringskoppling. Men till vilken denna är till vet man ju inte.
Något skit som säkert jula själv säljer.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.