H Hassel1949 skrev:
Hur mäter man slingimpedansen med multimeter?
Varför vill du mäta jordslingeimpedansen? Och hur förklarar du för TS hur den kan mätas? Jordslingeimpedansen mäts för att kontrollera villkoren för automatisk frånkoppling. Tråden handlar om märkliga potentialskillnader och då gäller spänningsmätning mot olika referenser för att hitta felkällan.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Skojar ni med mig?
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Skojar ni med mig?
Nej de som skriver i olika eltrådar här är i stort sett eniga att ESV och Fredrik Sjödin inte riktigt gör det de ska!
Resultatet blir situationer som eran!

Er anläggning blir ett ihopplock och ett problem!

Skulden läggs på den som har sämsta förutsättningar att lösa problemet eftersom slutkunderna inte kan avslöja kompetensbrister hos installatörer och ESV

Elbranchen har blivit en soppa av byråkrati och fusk med priser kompetens o maffialiknande utpressning

Vill det sig illa kan skrået säga er anläggning tar vi inte i med elmejsel

Det är dax för ett riktigt omtag i branchen!!!

Hela svenska elnätet är dessutom i behov av utbyggnad så varför inte satsa på att genomföra en genomgående uppryckning i alla led?

1. Kraftigt förenklad byråkrati med lägre kostnader för bättre anläggningar
2. Enklare tydligare behörighet som ska vara personkopplad
3.Slutkundsbehörighet med ansvar så att fusket minskar
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Till vårt försvar måste jag säga att vi alltid haft behöriga elektriker som utfört jobben. Men det är synd att vi inte alltid haft samma elektriker. Tror säkert vi haft 10 olika elektriker här under de 18 år vi bott här.
Ni har gjort det ni ska!
Er anläggning är tyvärr inte bättre beroende på att elbranchen inte fungerar som den borde!
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag hittar de här två mätarna men jag vet ej hur de fungerar. Kan jag använda någon av dem?
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi får även en stöt när vi vidrör brödrosten och vår extrablandare samtidigt. Extrablandaren sitter i samma kök men 3 meter ifrån diskmaskinen.
Den som kopplat in det där vägguttaget som du använder kan ha skiftat fas och nolla i uttaget, kan ge lite "roliga" överraskningar. Så hade vår tidigare ägare gjort.
 
  • Haha
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
På vilket sätt kan man göra fel med fas och nolla i ett vanligt vägguttag? Det är ju lika viktigt att koppla dom rätt som det är viktigt att vända stickproppen rätt...
 
  • Gilla
Mick13 och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
På vilket sätt kan man göra fel med fas och nolla i ett vanligt vägguttag? Det är ju lika viktigt att koppla dom rätt som det är viktigt att vända stickproppen rätt...
Diskmaskinens nolla (blå) kopplades på uttagets (matning från central) fas (svart)
 
Om det är så viktigt med vilken som är fas och nolla, borde väl både uttagen och stickpropparna var märkta?
 
H Hydro skrev:
Den som kopplat in det där vägguttaget som du använder kan ha skiftat fas och nolla i uttaget, kan ge lite "roliga" överraskningar. Så hade vår tidigare ägare gjort.
Om du hydro, har " rättat" ett " vanligt vägguttag" (2 hål + jordbleck), för att inte få "roliga" fenomen, så föreslår jag att du låter en elektriker gå igenom din anläggning, för då har du något fel och din kompetens räcker tyvärr inte riktigt till för att felsöka.
 
  • Gilla
remrag och 6 till
  • Laddar…
H Hydro skrev:
Diskmaskinens nolla (blå) kopplades på uttagets (matning från central) fas (svart)
Vanliga enfasapparater gör ingen skillnad på vad som är fas och nolla. Om det vore så skulle vi inte kunna ha de vändbara stickpropparna vi har.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Läste inte alla kommentarer så någon kan ha gjort samma tavla som jag. Troligtvist inte och jag tror inte du heller har gjort det. Skriver detta som varning. Jag var väldigt vild som yngre och jag är händig kan mycket om el och rörläggning är byggnadssnickare kan även betong och armering har gjort betong och armerings provet fick godkänt. Ändå drog jag diskmaskinskabeln genom diskbänken för att där fanns det eluttag. Borrade alltså hål i den rostfria bänken. Kabeln är tydligen strömförande genom höljet har jag fått veta av en elektriker kanske gäller det inte idag har inte kollat eftersom jag har inte kopplat in diskmaskinen i vårt nya hem. Det är en modernare maskin än den i gamla hemmet. Den här gången ska jag montera ett uttag som man ska. Har inte haft så bråttom min diskmaskin som jag har funkar så bra min fru alltså. Men vi fick stötar från köksblandaren helst om man drack direkt ur den. Jag var taskig nog att låta Rörmokaren få sig lite uppiggande chocker när han bytte blandare hos oss han var så dryg så jag varnade inte honom. Det var när våra Hyresradhus blev bostadsrätter.
 
Mikael_L
B byggarätt skrev:
Nej de som skriver i olika eltrådar här är i stort sett eniga att ESV och Fredrik Sjödin inte riktigt gör det de ska!
OBS, Fredrik Sjödin har inget med elsäkerhetsverket att göra längre, så dra inte inte han i något som rör ESV idag.

Fredrik har tidigare arbetat som överinspektör på ESV och har därmed ett djupt kunnande ifrån den tiden och insyn i hur arbetet där åtminstone förr bedrevs.
Och Fredrik är den enda från ESV som jag än så länge märkt av som faktiskt varit ute på nätet och sociala medier och frontat sig, jag antar att det var som privatpersonen Fredrik, men det sipprade ändå ut en hel del god information från och om ESV och deras aktiviteter.

Detta ska Fredrik ha en jätteeloge för, jag tycker att ESV borde försöka ta vidare detta grepp i egen regi idag, det är nya tider vi lever i.
 
  • Gilla
Mick13 och 10 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tråden handlar om märkliga potentialskillnader och då gäller spänningsmätning mot olika referenser för att hitta felkällan.
Mäting av alla olika potentialen blir virrig när det inte finns någonting som är fastställt.
I tråden framställdes ett otal i sig klyftiga förslag om mätningar men ingen visste något säkert. Alla slutledningar blev osäkra då man varken hade koll på vad som var elnätet jord respektive sann jord. Då felet kunde vara PEN-ledaren måste det felet uteslutas för att minska risken för personskada vid felsökningen.
Med slingresistansmätning kan man fastställa huruvida jordströmbanan är någorlunda intakt då en låg förimpedans förutsätter ok PEN/PE-ledare hela vägen från transformatorstation till utsatt del/jordbleck på uttag.
Mitt råd var att ta hjälp av en för felsökningen kompetent och välutrustad elinstallatör och underströk därför den potentiella livsfaran. Att TS skulle mäta själv var för mig uteslutet.
När man väl försäkrat sig om att PEN/PE är ok hela vägen fån station är det fritt fram för att på ett säkert sätt fortsätta felsökningen. Först då är råd till alla smarta och kloka här på tråden försvarbart.
 
R Restless Rebel skrev:
Läste inte alla kommentarer så någon kan ha gjort samma tavla som jag. Troligtvist inte och jag tror inte du heller har gjort det. Skriver detta som varning. Jag var väldigt vild som yngre och jag är händig kan mycket om el och rörläggning är byggnadssnickare kan även betong och armering har gjort betong och armerings provet fick godkänt. Ändå drog jag diskmaskinskabeln genom diskbänken för att där fanns det eluttag. Borrade alltså hål i den rostfria bänken. Kabeln är tydligen strömförande genom höljet har jag fått veta av en elektriker kanske gäller det inte idag har inte kollat eftersom jag har inte kopplat in diskmaskinen i vårt nya hem. Det är en modernare maskin än den i gamla hemmet. Den här gången ska jag montera ett uttag som man ska. Har inte haft så bråttom min diskmaskin som jag har funkar så bra min fru alltså. Men vi fick stötar från köksblandaren helst om man drack direkt ur den. Jag var taskig nog att låta Rörmokaren få sig lite uppiggande chocker när han bytte blandare hos oss han var så dryg så jag varnade inte honom. Det var när våra Hyresradhus blev bostadsrätter.
Uppenbarligen kan du inte mycket om el.
 
  • Gilla
Strontus och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
OBS, Fredrik Sjödin har inget med elsäkerhetsverket att göra längre, så dra inte inte han i något som rör ESV idag.

Fredrik har tidigare arbetat som överinspektör på ESV och har därmed ett djupt kunnande ifrån den tiden och insyn i hur arbetet där åtminstone förr bedrevs.
Och Fredrik är den enda från ESV som jag än så länge märkt av som faktiskt varit ute på nätet och sociala medier och frontat sig, jag antar att det var som privatpersonen Fredrik, men det sipprade ändå ut en hel del god information från och om ESV och deras aktiviteter.

Detta ska Fredrik ha en jätteeloge för, jag tycker att ESV borde försöka ta vidare detta grepp i egen regi idag, det är nya tider vi lever i.
Rätt jag har tjafsat med Fredrik Sjödin tidigare men i förra tråden håller jag med honom!
ESV och hur arbete med El politik ska bedrivas är inte löst på en eftermiddag men att det måste göras något när Sverige halkar efter på elområdet borde väll alla hålla med om?
Den här tråden är ett tydligt exempel på hur människor har det i sina hem...
Det är liksom inte ok att en elanläggning inte kan vara godkänd oberoende av dokumentation?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
H Hassel1949 skrev:
Mäting av alla olika potentialen blir virrig när det inte finns någonting som är fastställt. I tråden framställdes ett otal i sig klyftiga förslag om mätningar men ingen visste något säkert.
Mikael var på god väg med att systematiskt isolera felet. Problemet tycker jag var allt brus som gjorde att vi först 120 inlägg senare kom fram till punkten att hitta sann jord att mäta mot. Det hade inte behövs många mätningar till av spänningar för att få en stark misstanke.

H Hassel1949 skrev:
Alla slutledningar blev osäkra då man varken hade koll på vad som var elnätet jord respektive sann jord. Då felet kunde vara PEN-ledaren måste det felet uteslutas för att minska risken för personskada vid felsökningen.
Det fanns så långt vi kom inga starka misstankar mot PEN-fel. Som jag sa, är det ett riktigt PEN-brott så gäller att stänga butiken och sova över hos grannen. Några spänningsmätningar till så hade vi haft en betydligt bättre bild för att ev kunna ge ett sådan uppmaning.

H Hassel1949 skrev:
Med slingresistansmätning kan man fastställa huruvida jordströmbanan är någorlunda intakt då en låg förimpedans förutsätter ok PEN/PE-ledare hela vägen från transformatorstation till utsatt del/jordbleck på uttag.
Jo jag är med dig, inget fel med att mäta impedansen. Men Per har inget sådant instrument. Han hade bara en spänningsprovare.

H Hassel1949 skrev:
Mitt råd var att ta hjälp av en för felsökningen kompetent och välutrustad elinstallatör och underströk därför den potentiella livsfaran. Att TS skulle mäta själv var för mig uteslutet.
När man väl försäkrat sig om att PEN/PE är ok hela vägen fån station är det fritt fram för att på ett säkert sätt fortsätta felsökningen. Först då är råd till alla smarta och kloka här på tråden försvarbart.
Du är ny här så jag vill passa på att hälsa dig välkommen och hoppas att du hittar fram till el-delen av forumet och vill bidra där. Där kommer du att se vilken nivå forumet ligger på kunskapsmässigt och hur vi hanterar kunskapen hos dem som ställer frågor. Säkerheten går först, men vart man lägger nä-det-här-är-nog-skitfarligt-så-det-rör-jag-inte-ribban beror ju på vilka kunskaper man har om farorna. Är man okunnig lägger man naturligt ribban väldigt lågt.
 
  • Gilla
Music Man och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.