Man biter inte den hand som föder en!

Kanske borde Beijers läst Jonas Hjalmar Bloms blogg först!
På samma sätt som det är underhållande att läsa horoskop är det underhållande att läsa Omgiven Av Idioter. Jag som romanförfattare tycker själv om att hitta på fiktiva historier och Thomas Erikson verkar göra detsamma. Så där har vi något gemensamt. Men, du som läser Omgiven Av Idioter bör vara medveten om hur författaren har missförstått vad vetenskap är, att han använder retoriska trick, alternativt drar felaktiga logiska slutsatser, och att boken innehåller en hel del trams.
https://www.jonashjalmarblom.com/bl...oter-och-katergoriserar-mnniskor-i-fyra-frger
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
smiler smiler skrev:
Man kan välja att bli kränkt el se humorn... dom flersta verkar välja kränkt tyvärr.
Kränkt är kanske roligare så ”man” får skriva av sej lite på forat
Nej det var inte alls det två alternativen som finns. Jag blir inte kränkt men jag ser ej heller humorn i det, främst för att jag ur ett företag=>kund-perspektiv tycker det är så satans korkat.
 
  • Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
Steeldragon Steeldragon skrev:
Den högljuda massan som med faklor och högrepar verkar vilja gå ut i lynchtåg och minsann aldrig mer ska sätta sin fot på Beijer.
Hade de inte känt sig personligt kränkta hade de inte reagerat så starkt.
Jo det finns helt andra skäl till att reagera.
 
Det hela är ju bara så väldigt onödigt. Man hade enkelt kunnat göra detta av liknande karaktär utan att trampa folk på tårna som föreslagits här.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Man biter inte den hand som föder en!

Kanske borde Beijers läst Jonas Hjalmar Bloms blogg först!
På samma sätt som det är underhållande att läsa horoskop är det underhållande att läsa Omgiven Av Idioter. Jag som romanförfattare tycker själv om att hitta på fiktiva historier och Thomas Erikson verkar göra detsamma. Så där har vi något gemensamt. Men, du som läser Omgiven Av Idioter bör vara medveten om hur författaren har missförstått vad vetenskap är, att han använder retoriska trick, alternativt drar felaktiga logiska slutsatser, och att boken innehåller en hel del trams.
[länk]
Japp, observera att jag skrev att jag har boken utan att ge den omdömen eftersom jag inte läst den.
Men — om nu Beijer Bygg har inspirerats av "Omgiven av idioter" så har de ju uppenbarligen misslyckats med att uppnå det som förebilden säger sig vilja göra.

Jag TROR att någon på marknadsavdelningen hos Beijer Bygg har fått en idé eller blivit kontaktade av sin byrå som har fått en idé. Man har satt sig ner och spånat och tyckt att det här var ju jätteroligt och — kanske av tacksamhet för att det saknades andra och bättre kampanjuppslag — valt att trycka på knappen utan att tänka mer på saken. Det skulle inte vara första gången sådant händer.

Och nu har de retat upp en hel del människor. Det är ju inte bara vi som skriver här på forumet som har sett filmen.
//Ronnie
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Hittade precis ett bevis för att de tycker att privatkunder är idioter. Ska i samband med köksrenovering köpa en ny innerdörr. Kollar på en modell från Swedoor.

Priset på Bygghemma.se 2 170 kr.
Leveranstid på Bygghemma.se ca 5 dagar.

Priset på Beijer 3 045 kr
Leveranstid på Beijer ca 5 veckor:rofl:
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
A
Ja,vad ska man säga? har bara lyssnat på ett par avsnitt där de gestaltade två olika "kundtyper" varför? otroligt korkat beijer!
 
P Pysslarn skrev:
Japp, observera att jag skrev att jag har boken utan att ge den omdömen eftersom jag inte läst den.
Men — om nu Beijer Bygg har inspirerats av "Omgiven av idioter" så har de ju uppenbarligen misslyckats med att uppnå det som förebilden säger sig vilja göra.

Jag TROR att någon på marknadsavdelningen hos Beijer Bygg har fått en idé eller blivit kontaktade av sin byrå som har fått en idé. Man har satt sig ner och spånat och tyckt att det här var ju jätteroligt och — kanske av tacksamhet för att det saknades andra och bättre kampanjuppslag — valt att trycka på knappen utan att tänka mer på saken. Det skulle inte vara första gången sådant händer.

Och nu har de retat upp en hel del människor. Det är ju inte bara vi som skriver här på forumet som har sett filmen.
//Ronnie
Vilka har dom retat upp?
Som sagt blir man uppretad av detta så kan man nog inte läsa en dagstidning se på tv eller vara på detta forum utan att få stora problem.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
lärjungen
D Dino84 skrev:
Håller fullständigt med dig! Men då använder man inte en tittel på en bok, kampanj osv där man syftar på en slutkund som Idiot när man själv har problem och utmaningar i sin egna bransch.
Om du lyssnat på podden eller läst boken framgår det att titeln är en spinoff på den populära boken "Omgiven av idioter" av Thomas Eriksson. För övrigt borde titeln på Thomas bok göra varenda människa upprörd eftersom den påstår att varenda kotte är en potentiell idiot :surprised:
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det tål att sägas igen: All reklam som ger uppmärksamhet är bra reklam. Första lektionen på vilken marknadsföringsutbildning som helst...
Jag är inte övertygad. Jag har inte köpt Barillas pasta sedan 2013 när deras styrelseordförande (?) sa att de aldrig skulle använda homosexuella par i sina reklamfilmer.

Ska jag nu köpa byggmaterial så står ju inte Beijer högst upp på den listan.
 
  • Gilla
Donn och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Pysslarn skrev:
Jag TROR att någon på marknadsavdelningen hos Beijer Bygg har fått en idé eller blivit kontaktade av sin byrå som har fått en idé. Man har satt sig ner och spånat och tyckt att det här var ju jätteroligt och — kanske av tacksamhet för att det saknades andra och bättre kampanjuppslag — valt att trycka på knappen utan att tänka mer på saken. Det skulle inte vara första gången sådant händer.
Och JAG tror att idén till denna bok/kampanj uppstod i en bastu. :rofl:
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
G
M Myckling skrev:
Hittade precis ett bevis för att de tycker att privatkunder är idioter. Ska i samband med köksrenovering köpa en ny innerdörr. Kollar på en modell från Swedoor.

Priset på Bygghemma.se 2 170 kr.
Leveranstid på Bygghemma.se ca 5 dagar.

Priset på Beijer 3 045 kr
Leveranstid på Beijer ca 5 veckor:rofl:
Ja du, om man ska gå efter höga priser och långa leveranstider på vissa varor så finns det många företag som anser att kunderna är idioter, men om man kollar en annan vara så visar det sej att ett annat företag är dyrast eller har längst leveranstid så då tycker det företaget att sina kunder är idioter, o.s.v.
 
lärjungen
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag är inte övertygad. Jag har inte köpt Barillas pasta sedan 2013 när deras styrelseordförande (?) sa att de aldrig skulle använda homosexuella par i sina reklamfilmer.

Ska jag nu köpa byggmaterial så står ju inte Beijer högst upp på den listan.
De tappade kanske en handfull kunder i ett PK-besatt land i norr, men stärkte toligen sitt varumärke i många andra områden.

Jag tror definitivt att även Beijer vinner mer än förlorar på detta. Pendeln har svängt. Folk är mer än lovligt trötta på lättkränkthet och gnäll ;)
 
  • Gilla
tank77 och 6 till
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
De tappade kanske en handfull kunder i ett PK-besatt land i norr, men stärkte toligen sitt varumärke i många andra områden.

Jag tror definitivt att även Beijer vinner mer än förlorar på detta. Pendeln har svängt. Folk är mer än lovligt trötta på lättkränkthet och gnäll ;)
Det där får du gärna förklara logiken bakom, för jag förstår inte alls hur du resonerar. Menar du att de flesta privatkunder (folk) som ser denna kampanj tänker att "Nu ska jag börja handla på Beijer som anser att jag är en idiot och gör narr av mig i sin reklamkampanj istället för att gå till de andra byggvaruhusen som ger en bild av att de uppskattar mig som kund"?

Och vad har PK med saken att göra?
 
lärjungen lärjungen skrev:
De tappade kanske en handfull kunder i ett PK-besatt land i norr, men stärkte toligen sitt varumärke i många andra områden.
Du har naturligtvis en poäng. Min poäng var dock att ett smaklöst uttalande kan få långtgående konsekvenser och en slipad reklammakare hade hittat på något annat.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.