Jag skulle oavsett håligheter vara inte orolig för hållfastheten. 2 skruvar kommer trots håligheter säkerligen hålla för 15 kg som kroken är specificerad för.

Hur tung lampa ska du ha?

(hade du velat sätta upp en boxboll hade svaret varit annorlunda)
 
G Gammastralning skrev:
[bild]

Kan det hända att man borrar in i hålig del av takelementet? Jag tittade på tillverkarens (Parma) sidor och det verkar ju att det inte finns så tjockt av betong mellan ihålig del och botten. 36 mm ... 55 mm. Hmm. Ännu en sak som kan gå fel. :)

Fast jag vet ju egentligen inte hurdana element jag har i min lägenhet (höghus, nyproduktion).
Var har du hittat denna info?
Det är högst osannolikt att det byggts med håldäck. Är det prefab är det troligtvis filigran. Har du fasade skarvar i taket var 2,4 meter?
 
Takkonstruktion med utmärkt armering och måttangivelser, 1.2 m bred, besöksfråga om armeringsnätets riktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brukar armeringen vara som nät till båda hållen i betongplattan eller bara till ett håll? Plattan är 1.2 m bred. Det går nu lokalisera armeringen med ett verktyg jag köpte så att jag kan vara säker att det inte finns den där jag borrar. Men att förstå den stora bilden vore nog kul bara för intressets skull.
 
G Gammastralning skrev:
[bild]

Brukar armeringen vara som nät till båda hållen i betongplattan eller bara till ett håll? Plattan är 1.2 m bred. Det går nu lokalisera armeringen med ett verktyg jag köpte så att jag kan vara säker att det inte finns den där jag borrar. Men att förstå den stora bilden vore nog kul bara för intressets skull.
Den går åt båda hållen. Armeringsmattan i filigranen brukar vara ganska klen, ibland t.o.m. fi8. Du kommer tydligt märka om du går på armeringen, men då är det bara att borra nytt strax bredvid.
 
G Gammastralning skrev:
I förpackningen anges bara situation där infästningen händer i väggen. Nu är den ju i taket, så sifforna kan inte vara jämförbara. Jag försökte hitta någon förpackning faktiskt som skulle ha värdena för takinfästningen men hittade inte. Om någon har mer vetskap, låt mig gärna veta.
Utdragsvärdet som anges är alltid rakt ut ifrån borrhålet så det är detsamma oavsett om det är tak, golv eller vägg. fischer har en säkerhetsfaktor på 7 på nylon så du har bra marginal. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.